AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.111

problem med ac, ja får värme istället

Sida 1 av 2
Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Hej jag undrar om det är någon som har något bra svar eller ide på varför inte jag får kallluft? Det finns bra tryck i systemet och pumpen slår till när man aktiverar "snöflingeknappen"men jag får varmare luft än vad det är ute även friskluftsintaget.
Har gjort service för ett tag sedan men tror inte att detta kan ha nåt samband.
540ia -97.
Tack på förhand

Rasmus
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har du ställt "hjulet" mellan friskluftsintaget på instrumentbrädan så du ser Blå prickar istf Röda??

mvh
Göran

Min bil
Länk
Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Jaap de har ja gjort, jag börja själv undra en sekund om ja va dum i huvet o missat nånting men nu e jag är 100% säker på att de inte e nåt handhavande fel

Rasmus
HEI HADDE SAMME PROBLEM PÅ MIN E39. DA HADDE UTETEMPERATUR GIVEREN KUTTET UT. DET STO -45 GRADER I DASHBORDET.
OG DET BLÅSTE BARE VARMT FRA KLIMANLEGGET DA DEN BLE STYRT AV SAMME GIVER.
Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Nej den fungerar precis som den ska, ja misstänker mer o mer att felet finns inuti kupe'n

Rasmus
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Värmeventilerna skulle jag gissa på.
Om du inte har bytt dessa tidigare så kan det vara problemet.

Vet du om det kommer värme från båda sidor eller enbart förarsidan eller enbart passagerarsidan?
(Det är ett symptom på att värmeventilerna krånglar.)

/Hammar
Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Har inte riktigt tänkt på det men tror att det kommer samma värme överallt, även i friskluftsintaget.
Det finns inget bra sätt att testa värmeventilerna eller är man tvungen att byta o se om de hjälper?
Mvh Rasmus

Rasmus
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Felkodsavläsning.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Ra
10
Rasmus krantz
540ia touring -97
Tyvärr så går det nog inte att göra felkodsavläsning på den (-97:a).
Borde inte det utgånde röret från ac-pumpen vara kallt så fort som ac är på?
Testade på en kompis bil och det blev svinkallt med en gång, mitt händer ju ingenting med.

Rasmus
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Jag har samma problem som Rasmus , bero det på att fläkten till kondensorn inte drar igång?
Var sitter säkringen till denna fläkt ? Nr 22 i handsfacket ?
Eller nr 75 brevid reläpanelen i handsfacket , är det något man måste demontera för att hitta nr 75?
Var sitter motståndet till denna fläkt ( har hört att motståndet går sönder ibland)
Bilen det gäller är en 528 -98 och det är inget läckage (provtrycktes och fylldes för några veckor sedan)
Bo
117
Bosniern
BMW M3 3,2 -96. BMW E39 523iA -96.
Jag sitter på samma problem. Ska kolla säkring nr 75 idag..
Visa användare
41
L-Power
E39 540iA Touring -97
Samma problem här med..!
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Ajdå, många med det problemet tydligen. Min funkar bra, men nu blir man ju lite orolig. Väntar med spänning på en lösning..

/J
Bo
117
Bosniern
min säkring nr 75 var hel.

bmw sade att det värkar vara sensorerna som förstörts då min fläkt skar ihop. dom som sitter mellan fläkt och kondensatorn.

dom förselog hela kit-ett (fläkt, fläktmotor och sådana sensorer eller vad det nu är) för 2700 med moms.. dyrt.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Bosniern är det en vanlig bladsäkring ( 50A) ?
Bo
117
Bosniern
Hero02 - Det är en bladsäkring 50A men i större format. cirka dubbelt så stor till utseendet.. och den sitter alltså BAKOM handsfacket...
Fläkten startar inte omedelbart, kompressorn pumpar köldmedia en bra stund innan tryck och temperatur i kondensorn stigit så pass att fläkten går in med steg 1. Säkringar på 50A brinner inte av utan anledning, det är smart att leta upp och eliminera felet innan ny säkring provas, i värsta fall kan annars ev. skada förvärras.

FP
Jo
41
JohnDoe
520i-95
Hej !!!
Jag får varm luft,från passagerar sidan i en e34-95a och enl. "hammar",det kan vara värmeventilen...Kan det vara något annat?
Vet någon,om d e lätt och byta dem själv,vad sitter dem nogonstans och vad kostar dem???
Tacksam för alla svar !!!
Värmeventilerna sitter i motorrummet, oftast vid torpedväggen på vänster sida. Det går slangar till värmepaketet och motorn osv, ventilerna brukar kärva och fastna i öppet läge. Kan gå att öppna och rengöra, annars får man byta ut hela paketet. Ventilerna styrs elektriskt med pulser osv, obs att de är öppna när de är strömlösa, om man t.ex tar bort kontakten från spolarna.

FP
Jo
41
JohnDoe
520i-95
Tack för svaret, folke !!!
Ska försöka hitta dem och rengöra..
Hur gick det med AC:n
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.