AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
989

e46 cab - prisutveckling

ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Hej!

Har länge varit sugen på en e46-cab och snart (sensommaren) blir det förhoppningsvis köpläge. Vad tror ni om prisutvecklingen framöver? Efter vad jag läst och hört om den så verkar det vara en kanonbil både vad gäller kvalitet och körglädje. Verkar inte ha allt för höga driftskostnader heller. Därför känns allt helrätt.

En fråga grubblar jag dock på, hur kommer prisutvecklingen att bli när E92/E93-cabben gör sitt intåg? Kommer det att vara rena raset eller för e46:an? Då jag är intresserad av en hyfsat välutrustad 330 alt. 325:a 02 och framåt som gått max 6-7000 mil räknar jag med att inköpspriset blir någonstans mellan 230-270'. Vad kan jag räkna med att det ungefärliga värdeminskningen blir per år?

Superschysst med lite kloka ord från er andra BMW-aficionados :-)

Mvh
Pelle

Sålde precis min 330 cab -01:a och jag tror inte att E46:an kommer att rasa något nämnvärt det närmsta året iaf. Nya cabben kommer bli såpass dyr så att bara ett fåtal kommer kunna köpa den och därför antar jag att E46:ans pris kommer fortsätta sjunka i takt med de flesta andra bilar på marknaden.
Vill du däremot minimera värdeminskningen på ditt nästa bilköp så köp en annan bil än en Bmw ;-)
(En Bmw köper man inte för att spara pengar, den köper man för att njuta i :-)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Tack Rolex! :)

Alltid trevligt med tips från folk med egen erfarenhet. Själv har jag inte haft en cab tidigare så man vill ju försäkra sig om att man inte gör ett ekonomiskt bottennapp.

Kommertarer på skillnaden mellan faceliftade och ursprungliga modellen? Finns det några ekonmiska skäl att lägga på lite extra för att få ett faceliftat ex? Kommer det att betala igen sig då jag tänker sälja? (Jag vet, jag vet..det är Skodan i mig som talar :-P men man vill ju veta så mkt som möjligt)

/Pelle

ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
En fråga till...

Någon som vet om det svenska marknadsvärdet är olika mellan import-BMW:s köpta från auktoriserade tyska BMW-återförsäljare och icke-auktoriserade/privata säljare?

/Pelle

Beror lite på vem som köper bilen av dig i nästa led. Man köper väl antagligen en bil på aukt. Bmw i Tyskland av den enkla anledningen att man inte är speciellt erfaren av bilimport eller vill göra en extremt smidig affär.
Har själv aldrig ens fått frågan om den varit köpt via Bmw då jag sålt någon importerad Bmw.

Självklart är ju också att folk köper bil på aukt Bmw-handlare för att kunna känna sig mer säker på bilen, finns ju även europa-garanti att köpa till för den som vill känna sig helt 100%

ti
47
tigrrr
325xi Touring -06
Tack igen Rolex! Ska kolla upp europagarantin

Jag erkänner jag är ett blåbär på bilaffärer. Med tanke på detta och vad jag läst om alla som blivit blåsta av skrupelfria handlare känns en aukt. handlare att föredra. Hade jag haft någon kompis som var kunnig på bilar hade det varit en annan sak. Dessvärre är mina polare precis som jag, vi älskar bilar men är inte särskilt kunniga vad gäller det tekniska. Hade jag varit lite kunnigare/mer erfraren hade jag lätt köpt bilen av privatperson eller icke-bmw-handlare för att få ner priset lite. Men med tanke på vilka summor det rör sig om känns det dumdristigt att chansa.

/Pelle

E
1.156
E
320 ci cab -04
Oavsett om du köper en "dyr" bil från privatperson eller en handlare så rekomenderar jag ett M-test eller motsvarande. Utan teknisk diagnosutrustning så är det omöjligt att kolla dagens bilar. Inte ens en bilmek kan göra det. Bilen kan fungera hur bra som hälst men "katten" kan vara trasig osv.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.