AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.542

Hur ska jag trimma min 740i?

HZRobban
Vad kan man hitta på för kul för att få fram lite mer pollar under huvden på denna sugmotor... Avgas och filter e redan där... Chip e på g.... Vet inte hur mkt värt det är att byta kammar, kanske? pris?
ett trevligt avgas med "racekattar" Sen blire väl kompressor eller turbo som på min 740 med en 5a ;)

___
Med Vänliga Hälsningar

Robin
HZRobban
hehe, sportkattar... pallrar sej dom igenom besiktningen? :)
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
HZR:

Ja, fullflödeskattar som är TÜV:ade går igenom SBP! Det bästa Du kan göra, om Du inte vill kompressormata, är att köpa en trimkamsats á 15.000:- samt kanske se över maskinen i stort, o montera "riktiga" headers....men de är också rätt dyra. Om jag var Du, o min maskin inte gått alltför långt, o var FRISK, (för det MÅSTE den vara), så skulle jag lämna den till ESS-tuning o få den optimerad o kompressormatad. Kostnad c:a 55.000:-, men då har Du 412Hk o närmare 600Nm att leka med...frågan är bara om lådan håller....

/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Glöm Chip !!
Läs KRAFTWERK's inlägg, närmare sanningen än så kan du inte komma.

// Lasse
HZRobban
Chip är ju som sportfilter, endel är för det andra inte.

Jag har endå tänkt att testa chip för att se hur det påverkar, kan ju knappast bli negativt (förhoppningsvis) iallafall. Är ju bara en 2500 kronor som glider ut där...

Att kompressormata den skulle ju vara kul, men 55.000 ... Då kan jag likagärna sälja den och köpa en som redan är kompressor/turbomatad, spara pengar och få en låda som tål effekten :)
Sitter sportkattar med på våran och även chip.
Hade sportfilter K&N i orginal box, då jag inte riktigt litar på dess filtrerings kapaciteten byttes det mot ett orginalfilter.

Vet ej hur bra eller dåligt bilen skall gå men våran funkar fint. Gick naturligtvis genom bes med kattarna då dessa är godkända. Man skulle säkert få lite bättre flås om man bytte avgas efter kattarna också.

Det enda jag märkte efter kattbytet var att man hör motorn mer på lågvarv, lite burkigare mer morrande innan 3500 varv. Absolut inte så högt som jag skulle vilja men en positiv förbättrning anser jag i alla fall.

-Phil
al
499
alaska1
118dA-13
Chip ger ca 4% fler hästar eller ca 12 hk på din motor! Om du tycker det är värt det så är det säkert värt att köra på 98 oktan också då det ger ca 4 hk på din motor!

Eller med andra ord - ett chip gör motorn optimerad för 98 oktan och 4 av de 12 hästarna kommer av oktan höjningen och 8 av chipet! Då är det ändå en optimistisk uppskattning att det ger lika som en mappning!

För 2500 får du 4 nya stötdämpare eller 2 nya däck ..... låter som en klart intelligentare användning av kulorna!
Oj sådana stötdämpare och däck skulle jag vilja ha till min 740 :-)

-Phil
Tycker att ett sportsystem/dämpare har klart högre placebo effekt än ett chip. Men klart det kostar ju lite mer också.

-Phil
al
499
alaska1
118dA-13
Duger billigaste chipet duger det väl med billiga däck eller dämpare också!
HZRobban
Finns väl bara en typ av chip till 740 IAL..? Eller kanske olika tillverkare iof... Eftersom det inte är någon turbo/kompressor...
HZRobban
*bump*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.