AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
580

Fläktproblem på E34!

Perkka
Hej, har ett ganska ovanligt (?) problem me farsans 520. De e såhär, att fläkten börjar brumma & leva om som själva f-n när man kommer upp i 100-110 km/t.. ( då kan ni tänka er hur de låter när man ligger i 160-170 blås!) Va i hela världen kan de vara??

& jag kan ju säga att de e inte LITE psykande.. Man måste spela stereon på högsta volym, för att överrösta fläkten. Samtidigt som man ska prata me ev. passagerare. Så man e lika hes som Bertil Enstöring i Skrotnisse, när man ha tagit en sväng me Bimmern... Om ni tänker på hur en brunstig älg låter, så e de bra nära fläktens läte..

Jo just ja, de va en grej till.. Bilen går ryckigt som f-n. Men tydligen e de inte t-stiften lr nåt. Farsan säger att de e bränslefiltret som måste bytas. Åh andra sidan, sa en bilfirma att de kunde va vatten i tanken, men de ha varit såhär nu ganska länge.. Vi ha ju givetvis hällt div. s k "rengöringsmedel" i tanken, men utan att lyckas få bort "rycket".. & de e inte LITE den kan rycka heller. Man låter som en rappare när man ska prata, haha. Ibland verkar de som om den rycker mer när motorn ha blivit varm, lr så inbillar jag mig bara.. Så va e de frågan om här egentligen??

Tacksam för svar, för de här "irritations-objekten" börjar verkligen gå mig på nerverna.

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Toffe E34
jag har samma problem med min 520(ryckningar) jag håller på och kollar vad det kan vara ev soppa pumpen eller insuget packningar.
jag hör av mig när jag vet vad det är.
jag bytte iallafall filtret men den går fortfarande illa

FET EVO E34
Perkka
Hej Toffe, ja vi ha ju iofs rengjort kontakterna te bränslepumpen, men problemet kvarstår.. De kan vara packningarna som du säger..

Tackar så mycket svaret.

Mvh Per

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Om det är vatten så kör man bara i en kork T Röd.
Kan vara bränslefilter, tändkablar eller tändstiften.
Vad gäller fläkten, kan det hjälpa att stänga luftintaget i bilen?
Sätt reglaget på återcirkulation eller täck för intaget.

fyrhjulsdrift är roligast!
Perkka
Styrman 1: Jo vi ha ju hällt i bl a röd etanol, men ej T-röd, så vi få väl prova de. Bränslefiltret va hyfsat nytt så de e nog inte de.. Tror även tändstiften e ganska nya. Men, vi ha fått bättre beg. tändkablar som vi ska byta mot de nuvarande. Så man få väl hoppas att de löser sig då.
Sen de här me fläkten, när man vrider reglaget längst åt vänster, e de då man man stänger luftintaget lr e de då man sätter på återcirkulationen??
För jag ha prövat att vrida reglaget längst åt vänster, men ha för mig att den fortsätter att leva om.

Mvh Per

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

prova att köra med tomgångsmotorn urkopplad och se om ryckningarna försvinner. Detta när bilen är varm.
Perkka
Wallace: Tack för svaret, ska prova me de..

Mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.