AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
566

1 ohm basar?

B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Nån som har nån koll på 1 ohms basar?

De ska vara ok grejer.

om jag inte har helt fel så har väl rockfords värsta serie, i alla fall någon modell dubbla 2ohms spolar, eller har jag helt fel?

fast jag tycker dom är meningslösa, steget ner till mina är välldigt litet, men stort i pris skillnad, och sen behöver man ju enorma stag för att driva power serien.

några andra känner jag inte till.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Undrar om inte MDS säljer en modell med en spole och 1ohm....

Har dock inte lyssnat på dom.

1 ohm ställer ju lite krav på slutsteget!!!
Såvida du inte tänker seriekoppla ett gäng förståss!

[ www.tocnet.nu ]
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
lite krav? =) jag känner att det luktar bränd säkring lång väg *hehe*
vadå 1ohm är väl inte så krävande, klarar väl många steg. och dom stegen som klarar det lmnar ju rejält med effekt.

Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Visst är det många steg som klarar 1 och till och med ½ ohm.... men betänk att en 4 ohms högtalare inte har 4 ohm i hela frekvensomfånget och därmed flukturerar rätt ordentligt. Ända ner till 1-1½ ibland...

Betänk då vad en 1 ohms bas kan prestera....

Jag säger inte att det inte finns steg som klarar det, men det ställer krav på slutsteget, ingen tvekan om det.

[ www.tocnet.nu ]
hmm, jag tror det är ganska lugnt faktiskt, jag drev 2 rockford 15" HX2, alltså dom näst största. med en mds HC5010 steg, som klarar ner till 1ohm mono, och jag körde jusst det.

om det steget klarade driva dom så finns det nog ganska lugnt.

Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Precis dannej!
MDS HC är ju gjorda just för att laddas ner och klarar därmed av det mycket bra.

[ www.tocnet.nu ]
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Jag har ju som många av er vet ett gäng Hifonics platinumserie. Isis ska ju kunna lämmna en del.

Tänkte sätta ett Isis per 12:a.

borde nog bli ca 1000w per 12:a då.
Stegen är ju gjorda för detta så jag ser inga som helst problem med de?

Fråga: Varför sträva efter extremt lågohmiga element och lådor/kombinationer av element?
Förutom att slutstegen får jobba hårt blir alla kablar, anlutningar mm kritiska, ev. spänningsfall får mera märkbara effekter än annars osv.
Har sagt det förr: Kolla lite på hur proffsen gör i andra (icke bil) sammanhang.
Vi pratar ju inte om drift direkt från 12V-systemet eftersom alla slutsteg har step-up av matningsspänningen så önskad uteffekt kan lätt uppnås ändå eller hur?

FP
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Proffsen brukar använda sig av 16V system.. Kan fläska mer då. Körde ½ ohm på mina Soundstream SPL170, på slutsteg Phoenix Gold ZX600Ti... Spelade ruskigt bra.
Fick aldrig steget att klippa. Dessutom sprängde jag 2 st Cerwin Vega 12:or. Fastnade i yttersta läget, hehe.

BMWCS Nr: 4798
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
DLS Sp12 o 15 har dubbla 2ohms spolar.
Tror att även Boston och Dali har ngr
bra saker.

Rydberg
Var glad att ditt slutsteg klarar låga impedanser men anslut inte ett lågohmigt element.

Du får ingen rolig attach pga att dämpfaktorn på slutsteget påverkas åt fel håll av belastnings impedansen.

Stora strömmar i högtalar kablage är inte heller ett plus, och kräver dyrare kablar.

Mulle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.