AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.040

Film: Williams F1 vs. E60 M5

Sida 2 av 2
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Varvtider att jämföra.
Kvaltider för F1 och MotoGP på Circuit de Catalunya, Barcelona.

Moto GP 2005: S. Gibernau, Honda, 1:42.337
F1 2006: Fernando Alonso, Renault, 1:14.648

F1 piskar cykeln med nästa 30 sekunder per varv!! Naturligtvis pga. F1-bilen aerodynamiska hjälpmedel. Men jag läste någonstans att en Formel Ford som inte har några direkta aerodynamiska hjälmedel varvar Silverstone International på 1:26, samma tid som Moto GP. Så jag tror att M5 E60 hade kunnat dra jämt motorcykeln runt Barcelona-banan.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ticco;

det finns en länk någonstans här på forumet, då detta (som det mesta) diskuterats förr... Lite kul med Grandys inlägg ovan annars, tänkte just påpeka att M5 E60 vs Moto GP torde vara en mera "passande" jämförelse :)
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Ja, bilen vinner säkert, mycket beroende på downforce och bättre sidogrepp, men det hade ändå varit en intressant jämförelse. Man skulle ju kunna sätta Rossi på cykeln och James May i bilen för att jämna ut det lite mer.

Resultatet beror också väldigt mycket på typ av bana. Top Gears är ju liten med många skarpa svängar. Även F1-banorna gynnar ju bilen. Men på en lång, mestadels rak bana med stora vida svängar, t.ex. Indianapolis, blir skillnaden mycket mindre.

Kommentar #196 i den här tråden verkar ge en initierad syn på frågan:

Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som sagt, en moto-gp har inte en suck mot en F1. Top Gear har dessutom testat Porsche mot MC på bana där Porschen vann. Fyra hjul är alltid bättre än två ;)
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
acey, du tror inte Moto GP-cykeln har en suck mot F1-bilen på någon bana?
Jag skulle tro att en Moto GP cykel får svårt mot en F1 bil oavsett bana, ja.
En f1 bil gör 0-200-0 på ca 6 sekunder enligt en artikel jag läste för ett tag sedan. Hur man än vänder o vrider på det så har jag svårt o se att en motorcykel skulle klara ut det. Framförallt inbromsningen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Sepang 2004
MotoGP Pole 2:01.883
F1 Pole 1:33.074

Barcelona 2003
MotoGP Pole 1:43.927
F1 Pole 1:17.762

China 2005 MotoGP Pole 1:59.710
F1 Pole 1:34.080 With race fuel

Turkey 2005
MotoGP Pole 1:52.334
F1 Pole 1:26.797 With race fuel

Suzuka 2002
MotoGP Pole 2:04.226
F1 Ploe 1:32.978

En F1 knäcker i alla lägen, så är det bara.

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
För att spä på diskussionen lite till... så om man jämför en F1 med en CART-bil på banan i Montreal som dom har gemensamt. Då hade Patrick Friesacher i sin Minardi F1 som kvalade in sist tagit pole position i CART-kvalet förra året!
Sebastien Bourdais 1:20.396 mot Patrick Friesacher, Minardi-Cosworth 1:19.574. (Button tog pole med 1:15.217)
pg_ice
bara ljudet i en F1a kan få vuxet folk att börja grina
jag har själv inte hört en F1a live men man kan ju tänka sig.
tyckte Tiff drog på rätt bra för att vara amatör i F1 :)
En F1 bil låter ofantligt mycket mer och högre än jag föreställde mig. Med öronproppar är ljudet fortfarande minst sagt högt :)

Att vakna av tomgångsvarvande F1 motorer(Tältade en bit från ringen över F1 weekenden) är något jag aldrig glömmer så länge ja lever :) På några hundra meters avstånd kände man i magen när motorerna drogs på tomgång :)

En upplevelse för livet för en motorintresserad.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Även en annan som vet hur underbart en F1 motor låter kommer ihåg första gången......kommer upp för krönet i bussen hör något svagt ett ljud.

Det var/är ren kärlek efter dag 1 fria tränigen så vad det klart skulle jag bli döva så var det i ljudet av en F1. Så hela helgen lördag och söndag utan propper var underbart och ren njutning.

Ni som enbart ser och hör det via Tv:en det är ingenting mot att lyssna på det live.

En måste för den motorintresserade
Juhas 530i
pg_ice, Tiff har faktiskt kört två tävlingar i 1980 Länk

När tror ni vi får se en svensk köra F1? Vore jävligt kul att ha F1 landskamp Finland vs Sverige varannan helg!

Mvh
Juha
pg_ice
den jag skulle kunna tänka mig platsa in i F1 är ALX Danielsson utan tvekan.
nån annan kan jag inte tänka mig.
ALX har det där jävlarenamma som behövs för att vinna.
men det måste ju bli en styrning rätt snart där annars börjar han ju bli gubbe :)
Fr
2
FrippeR
540 -96
Länk
Juhas 530i
Coolt! Men varför på en onsdag???? Folk jobbar ju, jag gör i alla fall. Surt.

Mvh
Juha
helt underbar video=)
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Grandy: "Så jag tror att M5 E60 hade kunnat dra jämt motorcykeln runt Barcelona-banan."

En M5 E60 dra jämt med en MotoGP-cykel på Catalunya? Skulle inte tro det...
En standard GSX-R 1000 hade slaktat M5:an på bana.

Sani: "Cykeln har inte en chans, minns ni inte R1 vs 911 på TopGear?..."

Jag trodde inte att det var någon som tog det testet på allvar, och det skall väl knappast behövas sägas att en Carrera 4 inte har en chans mot en R1 på bana. I filmen syns det tydligt att motorcykeln håller igen på i princip alla ställen på banan. Särskilt tydligt är det på slutet, där R1:an skulle kunna bränt förbi Porschen utan problem. Top Gear är underhållning och ska inte tas på allvar.
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Om någon är intresserad så gjorde EVO ett betydligt seriösare test än Top Gear på Silverstone. Det testet visade att en standard GSX-R 1000 var nästan 2 sek snabbare per varv än en Porsche 996 GT3. En GT3 är betydligt snabbare på bana än en Carrera 4, så då förstår ni hur relevant Top Gears test var...

Även E46 M3 var med i EVOs test.

Här finns testet (en bit ned på sidan):
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
På tal om att jämföra "vanliga" bilar med F1. 1991 såg jag Monaco GP på plats. Bakom startfältet stod en Renault (Saffrane?) med en läkare och förare i. De körde hela första varvet utan att de andra hann ikapp. Det tyckte jag var en prestation. Jäklar vad den krängde när de passerade oss i vänsterkurvan i gästhamnen. De körde alltså 1 varv på kortare tid än Senna körde 2. De gick givetvis in i depån efter första varvet.

Det borde betyda ett snitt på 75-80 km/tim...i en stor svajig Renault.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.