AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.039

Film: Williams F1 vs. E60 M5

Sida 1 av 2
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Länk

//Ticco

www.ticco.com
Juhas 530i
Om m5:n varit utrustad med 335/10/28 Wanli däck med BMW original-splitfälgar, ett K&N filter samt FERRITAS SVENSKA KVALITETS-SPORTAVGAS hade nog Tiff Needell fått spö. Jag menar, det finns ju ingenting som kan slå en M5:a.

Mvh Juha
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Haha...
Ja du, den ser lagom trööööööt ut. :)

//Ticco

www.ticco.com
Juhas 530i
Fast å andra sidan, hade Tiff kört M5:n hade han nog vunnit ändå!!!!!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
coooooooooolt :))

// Erik
Grym film!

M5:an ser lite trött ut ja... men allt är relativt! :-)

U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Är det lönt att jämföra ens, som att ta en Nissan micra mot en M5.
Top Gear brukar ha udda jämförelser mellan två bilar.

Mvh, Jan.

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
...men kul var det :DDDD Sicken drag det är i F1a. Helt otroligt.

Min gamla pärla: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Många gånger kan sådana "haltande" jämförelser vara väldigt underhållande och intressanta. Man får ju här verkligen en chans att se hur ända in i svarte snabba en F1 egentligen är mot till och med en sådan raket som en M5 E60.

När man kikar på F1-lopp så blir man lätt lite avtrubbad och tycker att det går väl inte så väldans fort. De enda gångerna man då kan få en liten jämförelse med vanlig bil är ju när Saftety Car är ute och kör nästan på max och ser ut att välta i kurvorna medans F1'orna ligger och glider i promenadtakt helt odramatiskt bakom den. Och då är ju inte dessa SC heller några skitbilar direkt utan väldigt kapabla Merca AMG eller liknande.

Dr Tinnitus
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Dr Tinnitus: va jag vet är dessa AMG inga "vanliga" utan extra trrimmade för att överhuvudtaget kunna åka i snabb:) tempo...

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
De gör i alla fall inslag som folk vill se. Sen om jämförelsena är rättvisa eller inte spelar ingen roll. Underhållningsprogram, och som tidigare sagts så var det kul att se hur pass efter M5an blev som ju är en tämligen snabb bil.

///BMW - Was sonst!
Tufft inslag, nu fick man ju se hur små F1 bilarna är jämfört med vanliga bilar. Det vore trevligt om nån svensk kanal kunde köpa in Fifth Gear!

Keep Your Distance!
"Det vore trevligt om nån svensk kanal kunde köpa in Fifth Gear!"

Precis! Just nu finns det bara några sorgliga ursäkter till motorprogram....
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Fantastiskt! Ljudet, ljudet, LJUDET från en F1-bil är ju bara helt obetalbart!

Lite kul att se att Tiff, som i vanliga fall pladdrar om allt och ingenting, för en gångs skull knappt kan säga mer än "ooooh", "my brain is melting" och "bwaaabwaaaaaa" i takt med motorn (och dessutom kör han för en gångs skull inte speciellt brett, heh) :D

mvh
Anders
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Firren: Tiff vågar inte köra brett, för dyrt o krocka;)

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Ticco, tack för länken, hade inte sett den förut. Man blir lite avis på Tim.

Håller med Dr Tinnitus om att sådan här tester kan vara intressanta ibland, och just det här inslaget var riktigt kul. men jag ser hellre att man testar likvärdiga bilar. Fifth Gear är bättre än Top Gear på just den punkten, och jag tycker att de skall fortsätta vara det.

När jag tänker efter är Fifth Gear bättre än Top Gear på de flesta punkter. Tycker att TG är lite pajasaktiga, med alla deras 'publikfriande' inslag och tävlingar som inte säger ett dugg om hur bra bilarna är. Gillade Jeremy Clarkson i början, men nu börjar han gå mig på nerverna. En odrägligare människa får man nog leta efter.

Mitt drömsupertest: F1 bil mot Moto GP cykel. Rossi mot Schumacher. Där snackar vi intressant jämförelse!
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nja, tror du verkligen en GP cykel rår på en F1'a?!
Tror att han blir skapligt frånkörd av F1'an i böjarna.

//Ticco

www.ticco.com
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Ticco, ja faktiskt. F1-bilen är förvisso snabbare i kurvorna, men Moto GP-cykeln är snabbare på rakorna. Är underlaget rätt kan det bli spännande, även om jag håller bilen för favorit.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Cykeln har inte en chans, minns ni inte R1 vs 911 på TopGear?...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nä!
Var hittar man den??? :)

//Ticco

www.ticco.com
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Frågan är kanske vilken av F1 och GP som har den högsta genomsnittshastigheten på rakorna?

Kanske GP når högsta max, men tar tid på sig dit i jämförelse med F1, som kanske når sin maxfart relativt tidigt och kan hålla den länge då det begränsas av luftmotståndet av vingarnas försök att skapa downforce?

Det kan ju då kanske vara så att F1 ändå är snabbare i tid på rakorna fast de har en lägre max toppfart på rakorna än GP?!

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.