|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett väldigt mysko ej hittat nått fel än hoppas på hjälp från er! Åkte igår och gjorde en piruett med min bil.. Efter det vart det att slå kraftigt i vä bakhjul. Det rörde sig säkert 5 cm framåt enl de som var med å såg utanför. Detta fortsatte slå så ett tag när jag åkte rakt fram. Liksom slog som att nått låg på och när man rullade fram sakta så slog det över som ett kant eller nått, Men efter ett tag helt normalt igen. Kunde åka till garaget utan problem. Så nu plockat ner hjul bromsar, Inga fel där! Har börjat plocka ner vä dricaxel nu. Men Hur i fn får man lös den fucking muttern som håller drivaxel i ytterdelen? Har gått igång med huggmejsel på han.. Nån som vet vad som fel, Haft lika problem? Behöver Akut hjälp!! Hasso Kanske du vet, du brukar ha svar på allt.. | |
|
det är väll delad bakaxel. kan en av kullederna pajjat på drivaxeln.så att den vrids ur led vid extrem belastning..? schnellfahrer baumvelt |
|
|
kolla bussningarna i bakvagnen. Troligtvis så är dom sopslut! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Ja drivaxeln har jag också funderat på. Typ om nått lager kan ha hamnat snett eller nått. Vilka bussningar/ stag talar vi om då? Sitter ju ett antal bussningar där som kan det kan vara? |
|
|
du har inget oljud i den när du snurrar runt axeln.. schnellfahrer baumvelt |
|
|
Dom stora på denna bilden tänker jag på i första hand: Länk ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Har idag fått isär drivaxeln. Hittade inge tydliga fel där heller, så vad kan jag felsöka nästa gång?? J. Dredd: Hur kan jag kolla om dessa bussningar är slut? Måste man ta ner hela bakaxeln för byte av dessa? Mika: Inga missljud alls. Å hjul lagret glappar inget och snurrar jätte fint. |
|
| Länk När bussning nummer 2 tar slut så pajjar även bussningen i nummer 18 och som då viker sig vid acceleration. Så fick jag det förklarat av min mek i alla fall. *Hoppas jag fattade det rätt.* Alltså min gissning är att du måste byta bägge. | |
|
PowerMac, du har så rätt. Har precis bytt kulleden (2) och övre bakre bakre länkarmen (18) på 750in (som ju har samma typ av bakvagn som e39) Kolla kulleden med att lyft upp bilen så bakhjulet hänger fritt. Ta tag i hjulet kl 12 och 6 och känn om det glappar. Kolla sedan om det glappar mindre med ett kl 3 och 9 grepp. Länk som visar hur kulledsbytet går till. Kostar drygt 2000:- att fixa på båda sidor hos autoriserad BMW-verkstad. När väl kulleden är bytt, kan man kolla kl 3 och 9 greppet igen. Ooops, var det ändå inte lite glappt? Jodå, då är det den bakre övre länkarmen. kostar strax under 2000:- st hos BMW. Tex. motornord säljer lika bra grejor för 1175:-st Ganska enkelt att byta själv om man känner sig händig. |
|
| I och med att bakvagnen hängdes upp med 4 st bussningar på e38/39 så är dessa sällan en felkälla längre, till skillnad från e32/34 etc. som äter tvärbalksbussningar. Istället är det just undre kulleden och övre bakre länkarmen som ger sig runt 15000mil. | |
|
Har idag monterat ihop allt igen, Hittade inga synliga fel. Men kände yterligare en gång på vä bakhjul monterat och upphissad bil. Höll kl 3 och kl 9 och ruckade. Då kändes ett glapp. Inget glapp med tag kl 12-6. ´Vad kan det vara som är slut när det känns så.?? Lagret, Bussningar?? |
|
|
Hjullagret kan det va så att det gett upp? Känner ett glapp i hjulet. Kan nå nått hänt i lagret som gör att det hakar sig vid hög påfrestning. å sedan att det låser sig inått läge, och iomed det så rör sig hela hjulet?? V8 muller. |
|
|
Nu har jag besiktat. -- Ombesiktning pga glapp styrled. Han hitade även felet i bakvagnen. Nr 14 Länk Var slut i leden. 1655:- på BMW Yoho va kul.. Hoppas nu att det bara är den som va slut... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.