AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.151

Oljelampa 633

No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Har en konstig grej på min 633 csi -81
Oljelampan lyser de första fem sekunderna när man startar motorn.
Vad kan det vara som är fel?
det är inga problem med oljetrycket annars under körning bara just de första sekunderna.
Sliter det mycket på motorn?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
byta oljetryckskontakten, hjälper inte det så är säkert pumpen sliten i övertrycksloppet, ganska vanligt på vissa m30, där blir en kant som kolven skall komma förbi vid start, kan ta några sekunder, skulle rekommendera dig att mäta oljetrycket, på en m30 jag hade innan med samma problem, släppte den trycket helt vid 5000 varv! pumpen är lätt att byta!
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ett annat tämligen vanligt fel är en defekt backventil i oljefilterkanistern. Då bilen står över natten töms kanistern helt elelr delvid på olja. När du sedan startar så måste den fylla kanistern igen, innan den trycksätter systemet vidare = lysande oljetryckslampa 5-6 sec. Ett bra tips för att förlänga livet på motorn, och framförallt ´den känsliga kamaxeln, är att byta kanister samt oljepump. Efter byte av dessa två prylar i min bil, trycksätts systemet mycket fortare samt att flödet av olja är MYCKET bätter.

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
En ytterligare sak, lita ej på oljetryckslampan. Tryckgivaren är av typen överströmningsventil och slocknar när trycket överstiger 0.5 bar om jag inte minns fel. Du kan alltså ha alldeles för lågt tryck när du belastar motorn utan att det syns via oljetryckslampan. dd:s tips är bra, mät oljetrycket som funktion av varvtalet, är det lågt så byt pumpen direkt. Maxtrycket skall plana ut någonstans vid 4.5-5 bar (övertrycksreglering)

mvh

MW-Guru
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
får byta kanistern då.
hur mäter man oljetrycket i motorn?

/Noel
MW
517
MW-Guru
Tittade i ETK och vad jag kunde se av bilden där så är det ej samma kanistertyp i 633 CSi som i min 535:a, även om motorn är M30 i bägge fallen. Är av detta skäl lite osäker på den här nämnda defekten med backventil. Om tillopp/retur är i toppen på din kanister (det ser ut som så på bilden), lär det nog inte rinna ur under natten. På kanistern i min motor är tillopp/retur i botten. Om det nu är så här är det betydligt troligare att det är oljepumpen som bråkar (det rinner för mycket bakvägen genom pumpen = slitage)
För att mäta trycket behövs en speciell nippel (monteras där tryckgivaren sitter) samt exvis en analog mätare. Tryckmätaren lär sitta på topplockets baksida (närmast torpedväggen), till vänster sett inifrån kupen.

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Kolla även efter tryckkontakten nere vid oljefilterhuset (kanistern). ETK förvillar mig något eftersom det verkar finnas två cylindertoppar och två oljefilterhus. Det ena huset verkar ha något som liknar en oljetryckskontakt. Så om du inte hittar någon kontakt på topplockets baksidA, så vet du var du skall titta.

mvh

MW-Guru
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Ok!
ska kolla oljetrycket senare och om det är dåligt så blir det till att byta pumpen.

inte bra att köra med dåligt oljetryck.

Tack för hjälpen!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
skulle pumpen vara så sliten så det rinner"bakvägen!"skulle du inte ha nåt tryck alls, det vanligaste brukar vara kontakt eller ventilhuset i pumpen!
MW
517
MW-Guru
Vad jag menar med rinner ur bakvägen är alltså när bilen står över natten. Naturligtvis kan pumpen ge tryck ändå när den väl går, dock lär det nog vara för lågt.

mvh

MW-Guru
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Tror inte du behöver vara orolig. På M30-maskinerna är det väldigt vanlig att det tar några sekunder innan oljelampan släcks vid kallstarter. Så har det varit på alla M30 jag varit i kontekt med i alla fall. Det beror på att oljetryckskontakten sitter i toppen, så långt bort från oljepumpen det bara går.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
av egen erfarenhet råder jag dig att mäta trycket!
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Givetvis skadar det inte att mäta upp trycket! Det jag menar är att det är "fullt normalt" att det tar några sekunder för en M30 att komma upp till rätt tryck vid oljetryckskontakten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.