AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.020

Kan någon identifiera att jag kör tjänstebil?

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Tjänstebil ser mer och mer intressant ut för mig och av den anledningen diskuterade jag ämnet med en kompis. Vi råkade då komma in på ämnet om det går att identifiera om en person har tjänstebil eller ej. Jag hävdar att det är omöjligt, men min kompis hävdar att det går. Någon som kan hjälpa mig reda ut detta så jag får vinna debatten.. :=)

Mitt argument (om jag fattat saken rätt):
- En tjänstebil köps av ens företag som äger bilen och för mig, så tas detta upp som förmån i deklarationen, men jag kan varken via bilregistret se vem som kör bilen iom att den står på företaget och inte heller via deklarationsuppgifterna som är officiella borde det gå att se eftersom det bara är registrerat som en förmån med en summa, inte för vad den summan avser. Alltså skulle enda sättat att ANTA att en person kör tjänstebil (man kan aldrig veta säkert) vara att se om den personen betalt ovanligt mkt förmånsskatt i sin deklaration, men man kan aldrig veta SÄKERT.

Min kompis hävdar att det finns flera sätt att se detta på, och att Skatteverket reggar detta på en särskild kod under förmånsbeskattning som man skulle kunna komma åt via offentliga register på något sätt.

Vem av oss har rätt??
Griseknoen:

Eftersom det är en förmån så ser skattekontoret att du har en förmånsbil då företaget redovisar detta som en förmån.

Du kan även sms över regnr på den bil och så vips ser du att bilen är skriven på en firma aha då kör/åker den person i en firma bil.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Starre, jo det förstår jag, men det säger ju inte säkert vem som åtnjuter förmånen och är förare av bilen. Om det är ett företag med säg 400 anställda som har en enda tjänstebil kan ju vem som helst av dem vara föraren. Det är det vi debatterar, om huruvida det går att faktiskt ta reda på VEM av de 400 som faktiskt kör bilen.

Företaget redovisar ju förmånsskatt för den personen som faktiskt har förmånen och kör bilen, men jag tror att detta registreras som en förmån rent allmänt av skatteverket (dvs. bara en klumpsumma) så det går inte via Skatteverket ta reda på om en person därigenom kör tjänstebil eller inte. Däremot kan man i bästa fall ANTA att en person kör tjänstebil genom att se att han/hon betalar misstänkt mkt förmånsskatt (men det kan ju som sagt om det reggas som en klumpsumma vara något helt annat såsom årskort på flyget, etc).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis, dels så är ditt företag skyldiga att redovisa förmåner för att inte bryta mot lagen. Oftast så köper dom inte bilen utan leasar den och hos vägverket så står både leasingbolagets namn och ditt namn som brukare, åtminstonde var det så på min fd Volvo som varit tjänstebil innan jag köpte den.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Blev lite otydligt då ett inlägg hann komma in imellan..."Precis" var riktat till starrens inlägg.

Griseknoen: som jag skrev ovan så står "brukaren" av tjänstebil också angiven hos VV.

___
//Ulf
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Programmer, Intressant. Menar du att man alltså måste uppge brukarens fysiska namn till Vägverket när man leasar den? Räcker det inte med företagets namn? I så fall vore det ju faktiskt en grej att gå på i de fall bilen är leasad.
Griseknoen:

Om man använder en tjänstebil måste man föra bok där man skriver vem som är brukare av bilen.

Tyvärr ser det ut i mina ögon som du har fel:)) och ja jag har oxså haft leasing bil dyrt men bekvämnt.

Hittaden detta på nätet:

Länk

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Starre,

Nja, jag är inte övertygad. Inte än iaf. Jobbigt att ha fel dock... Hehe! :=)

1. Den bok du säger att man måste föra, den informationen går väl inte att få ut med avsende på brukare av bilen? Det är väl samma sak där att det är bara företagsnamnet som står?

2. Samma sak med länken du bifogar, det räcker ju med att ange "arbetsgivare/näringsidkare/delägare i HB" samt dess organisationsnummer, ingenting som indikerar vem som är brukaren av bilen.
Griseknoen:

Den boken alt exel-arket skickas/skickades vidare till löne adm så man vet vem ska betala vad, så fungerade det i all fall när jag jobbade.

Där framgick all information både om bilen och persone som brukade bilen som de så fint heter.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Starre,

Visst, att företag själva kan föra bok helt på egen vilja över något förstår jag ju, men den här boken/excel-arket är ju ingen officiell uppgift som sedan hamnar i någon form av register som går att läsa hos VV eller Skatteverket eller hur?

Då är det ju ändå så som jag säger att det inte går att fullständigt identifiera om en person har tjänstebil eller inte via officiella register! :=)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

starre: fanns dit namn med på något dokument från vägverket, typ regbevis och liknande? Och till vem skickades skattemärket?

På min förra bil stod som sagt både ägare och brukare angivna på regbeviset samt om man begär ett utdrag från vägverket.

___
//Ulf
Skattemärket sänd till företaget och det står inga personuppgifter på registeruttag från VV. I reg.beviset står det ägare: xxxxx AB med adress....

Om bilen står på företaget är det ganska troligt att någon använder den.. sällan att de bara står i garaget och samlar damm. Vår rullar ca 4000 mil/år

k1mzo:
Om en bil är avsedd att använda endast i tjänsten så får den inte användas för privat bruk. En helägd företagsbil är alltså ej att förväxla med en tjänstebil, eftersom en tjänstebil ska förmånsbeskattas till skillnad från företagsbilen.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Min tjänstebil/förmånsbil är leasad (såklart), i företagets namn. Som brukare står XXXX AB, c/o YYYYYY/Bilfinans, som leasegivare står YYYYYY/Bilfinans (XXXXX är min arbetsgivare, YYYYYY är leasingbolaget).
Jag har bilen som 'min egen', och förmånsbeskattas för den i laga ordning.
Det finns inte skuggan av en chans att via bilregistret få reda på att jag är bilens egentliga brukare/förare. Min arbetsgivare vet ju såklart, och även leasingbolaget eftersom hela administrationen av tjänstebilar är utlagd dit.
Om jag skulle få P-böter, eller åka dit i en hastighetskamera, är dock lesingbolaget hyggliga nog att vidarebefordra fakturan (i fallet P-bot) respektive upplysa lagens långa arm om vem som är förare (i fallet fartkamera), så helt anonym är man väl inte tyvärr.....

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.