|
|
|
|---|---|
|
I lördags så var det ett litet lagligt streetracearrangemang i Västerås på Hässlö flygplats. Jag fick lust att åka dit och testa mitt anonyma åkdon, så jag packade ner en garagedomkraft ett par fälgar med M&H Racemaster 215/65x15 mönstrade gatdäck av slickstyp och lite annat krafs i bagaget och drog mot V-ås. Väl framme så passade jag på att på Västerås raceshop (Biltema) inhandla vissa förnödenheter utifall att... Ett st 12V luftkompressor och en däcktrycksmätare för kaffeslantar. Det fick bli en tur till Burger King för att kalibrera blodsockerhalten med inna evenemanget. Sen gled jag mot Hässlö och var först på grinden för att få komma in till besiktning. Det drog ut lite på tiden då alla verkade jaga runt och försöka gör allt möjligt innan racet skulle starta. Besiktningen gick ju fint och jag tog mig en depåplats och började byta till racedäcken. Det tog ju lite tid då man snäll som man är lånade ut domkraft och annat till de med dåligt minne... :-) När det väl var klart så blev det efter sinom tid klart för fri träningkörning huller om buller mot allt som brummade. Första testrepan för mig bidde ett skaplig fiasko. Körde mot en Golf VR6 med chip hette det. Men när startern sänkte armarna så klev jag på alldeles för elakt och det tokspann hela ettan ut. Så i med tvåan då, trodde jag men missade och fick göra om manövern. Det verkade småspinna en bit på tvåan med och sen i med trean men det bidde femman... Nåväl, VR6'an besegrades ändå fast den höll på att komma ikapp av allt mitt sullande. Körde sen mot några andra bilar, minns inte alla men de fick käka damm om man säger så. Den enda som var lite filurig var väl en SAAB 9000 som faktisk knaprade ikapp mot slutet, men på korta 201 m så räckte det inte. Det blev sen dags för själva racet och jag startade i första paret i minstege. Skulle köra mot en turbokonverterad E36 320i som inte utgjorde minsta problem. Körde sen mot några olika Nissan 200SX men ingen verkade ha nåt att sätta emot. Tror jag körde mot några andra bilar med men minns inte riktigt vilka, var ju lite koncentrerad på mitt liksom och vad som stod i andra banan tänkte jag inte så mycket på. Rätt var det var så var jag i final. Det överaskade mig en del för jag hade räknat med att bli utslagen av antingen någon av de gamla skumma Folkabubblorna med turbopul under locket, sådana kan man aldrig lita på. Eller av en Porsche Carrera med Cup-däck, som ju kan vara äckligt raska från start vilket kan bli en svår nöt på korta 201 m. Sen fanns det ju en Z3M cab med feta slicks som måste ha slickat skärmkanterna. Jag hade surrat med ägaren innan stegen startade och sagt att jag antog att han skulle vara en segerkandidat för dagen i klassen. Han har ju även klipp till med 12,3@178 på klistrat med kattar borta och chip eller vad det nu var. Men idag var det ju vanlig asfalt och kattar på så lika raskt skulle det ju definitivt inte gå. Så plötsligt stod vi däri final, Z3M'en och jag in min gubbil. Blev väl en smula stressad och var rädd att spinna bort mig, kände ju att nu kunde det bli tufft för första gången för kvällen. Så när starten gick så lyckade jag fega väl mycket med startvarvet och motorn storknade när jag släppte kopplingen på säkert under 2500 rpm. Stampade till på kopplingen och tröck ned gasen mer vilket resulterade i ett hejdlöst hjulspinn hela ettan ut kändes det som, och där flög Z3'an iväg som en känguru ur startblocken och högg väl en två kanske tre billängder direkt medans jag svarvade däck. När jag väl hittat greppet igen så var vi väldigt lika resten av rakan, ja jag tyckte nog jag knaprade in en par tre meter med, men var klart efter ändå i mål. Fanken också att man skulle klanta sig just då, om inte så hade det garanterat blivit ett tufft race där jag haft en klar chans att kunna vinna. Men men, skyll mig själv. Han hade ju bättre grepp ut med med sina mycket bredare och mer renodlade raceddäck än mina smala halvmessyrer. Väl i depån igen så grattade jag killen till segern och bytte tillbaka till vardagsdäcken, hiskeliga Hankook 195/60X15 för att vara klar till hemfärd när det var helt slut för kvällen. Efter racet var klart så var det fri körning mot vem man önskade så jag körde bra många repor mot allt möjligt då och tvålade till alla utom en Nissan Sunny GTI med lömskt turbopul under huven, mot vilken jag spann bort mig helt och aldrig hann ikapp. Körde även mot en Subaru Impreza GTI eller vad de heter, och han studsade iväg på sedvanligt fyrkrafsmanér medans jag som nu med de halkiga däcken startade försiktigt på tvåan men fick jordens tokspinn igen. Subban seglade iväg lång före och jag försökte hitta greppet men det spann hej vilt hela tvåan ut, det handlar väl om en 40-60 meter eller så. Fast det lustiga var att jag mer eller mindre spann ikapp Subban och hystade i trean med ett gnäll i närheten av den och skenade om och vann med flera billängder i alla fall. Testade även att starta på trean en gång för att showa lite, och det spann lika långt i alla fall som på tvåan. Det blev alltså en rätt trevlig kväll i V-ås, och på vägen hem senare på natta så stressade jag upp en kille i en röd Alfa 164 mot Sala till, som jag lekte med ett tag. Gasade om varandra några gånger och fick glada blinkningar när våra vägar skiljdes i Sala. Nu väntar jag bara på att få hem lite pryttlar jag beställt så ska jag bygga om lite och fixa lite mer kräm i puffran så jag kan bjuda hårdare motstånd i framtiden. Dr Tinnitus | |
Gemini__ |
Låter som en kanondag för din del. Om du har tur kanske du fastnade på film när "djzkoop" här på forumet filmade (högerklicka, spara som...): Länk Mvh: Thomas |
|
Jodå, jag är med där i någon repa på filmen. Tja, kanondag var väl att ta i, men det var trevligt trots att det var ett litet enkelt evenemang. Man hade ju när det blev mörkt ställt upp marschaller längs hela strippens båda banor så det var lite speciellt att dundra fram mellan dem mot målet. Dr Tinnitus |
|
|
Intressant läsning;-) /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Den filmen, är den gigantiskt stor? Jag har hållit på o ladda hem i typ en halvtimme men fortfarande inget...=( Har 0,5 ADSL |
|
|
214 MB /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Dr Tinnitus: VAd var det du hade för bil nu igen? Har för mig att du har skrivit det nånstans förut men det dåliga minnet har slagit till igen :) Min bil: Länk |
|
|
Oljekyld. En del prylar från BMW som delar "regnskyddet" från Ford med en motor från SAAB.... :-) Dr Tinnitus |
|
|
Jasså, är det Ernst som är ute och far? :) Min bil: Länk |
|
|
Audi Coupe, Bubblor och Evon såg farliga ut. Kul med film förövrigt, tack. Min gamla pärla: Länk |
|
|
Det verkar som att länken till filmen inte fungerar längre =( //Stenback |
|
|
Dr Tinnitus: Är det motorevenemang på Hässlo nuförtiden? Trodde de hade allt sånt på Johannisberg i Västerås. //Stenback |
|
|
Det ær alltså evenemang på både Hæsslø och Johannisberg nu mera. Det ær olika klubbar som arrangerar lite olika evenemang. De som arrar på Hæsslø och vad som ær på G eller har hænt kan man læsa på vsc.nu Dr Tinnitus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.