|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag undrar vad ni säger om att sätta på ett par 235*40 på Alpinas 18" fälj? Kommer det spåra mycket mer? Någon som vet hur det kommer se ut, alltså kommer däcket bulla över fäljen mycket? Vet att 225 är orginal men tänkte ändå höra med er vad ni säger. Också, vet någon här något om Hankook - Ventus 104 ZR/YR? Bra däck? MVH/Jonatan | |
Grubbe |
Vad är det för bredd på fälgen? |
|
fram: 8 x 18 bak: 9 x 18 jag är mest orolig för väghållning och att den kommer spåra för mycket. På så sätt ta bort de mesta av körglädjen och istället skapa en kamp om att hålla bilen kvar på vägen. |
|
Grubbe |
Bredare däck betyder inte nödvändigtvis spårigare beteende. Beroende på däckfabrikat så varierar däckets reella bredd mot det angivna måttet på däcksidan. Jag skulle själv rekomendera 185 eller 195or på en 8" bred fälg, fast då gillar jag tyskstuket och jag har full förståelse för att alla kanske inte uppskattar det. Jag är övertygad om att ett par 235or fungerar alldeles utmärkt för dina ändamål. Hankook-däcket du skriver om är ett riktigt brett 235-däck. Det mäter 252mm så du borde nog titta på något annat fabrikat om du ska bli helt nöjd. |
|
Tack för svaren Grubbe! Ska jag dra hela storyn för att man ska fatta mer så ligger det till såhär: Däcken som sitter på bilen nu är slut, oj så slut! jag ska ha nya och tänkte köpa dem på nätet för att spara lite cash (till bensin kanske? ;)). Jag beställde då först Yokohama däck (V-102 Premium ZR/YR). 225*40 fram och 255*35 bak. Kanon tänkte jag och bokade tid till på fredag av en däckfirma som ska slänga på dem åt mig (leveranstid 1-4 dagar). Nån timme senare kände jag att man kanske skulle ringa gummihuset.se (där jag köpte däcken) och kolla att dom håller sitt 1-4 dagars leveranstid. Dom hade inte däcken på lager och det skulle ta upp till 2 veckor att få hem dem. Det ända dom hade i 225*40 och 255*35 hemma var Hankook däcket jag nämde tidigare. Han rekomenderade mig då ett par Nokian(NRY ZR) 235*40 fram ist för 225*40 Yokohoma. Han visste för övrigt inte om det skulle spåra mer eller inte, och det känns som att om inte han vet, och jag inte har mycket pejl på däck, vem ska då i ett sånt läge hjälpa mig? Jaja hur som helst beställde jag istället Nokian däcken och dom skickades antagligen idag, men efter lite mer research har jag förstått att det finns en risk att 235 blir som att manövrera ett slagskepp, om jag har otur. Vad tycker du/ni? 1. Skicka tillbaka Nokian 235*40 (och 255*35) och köpa Hankook ist. 2. Behålla Nokian och hoppas på det bästa. 3. Avboka min tid hos däckfarbror, hitta nån annan då han inte har tid nästa vecka och vänta på andra däck. 4. Byta däcksida (om detta alt. har du nån sida att rekomendera med snabb leveranstid) P.s alt 3 och 4 innebär att ställa bilen sålänge, vågar inte köra på dom som sitter på nu. Tack för all hjälp! /Jonatan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.