|
|
|
|---|---|
|
Går i funderingarna på att sälja M3:an men vet inte riktigt om jag ska? Finns just nu ett par som verkar vara seriöst intresserade av ett ev köp och ett bud finns. Ska jag sälja? Men vad ska jag då köpa? M Coupé M3 E46 M3 E30 Vill ha en bil med mycket körglädje kontra priset och det anser jag att jag har nu. Vad göra? Mvh Björn Länk | |
|
Är det inte så att när man börjar med dessa funderingar så brukar det i regel leda till att man byter bil. Så fungerar i alla fall jag! Din M3 är dock mycket trevlig, och jag hade gärna ägt den själv! |
|
|
Jag har ofta gått i samma tankar men ... tja.. låter man det bara bubbla en stund så kommer man fram till insikten att bilen ändå är så pass unik, välskött och rolig att man antagligen inte hittar något liknande utan att pytsa in massor med fler pengar. I ditt läge skulle jag behållt bilen såvida jag inte fått ett makalöst bra bud. Du har bilen i mkt bra skick och är du ändå inte ganska nöjd när du kör den? Det enda som skulle få mig att byta är ifall bilen helt plötsligt skulle få rejält höjda driftskostnader (läs försäkring, skatt, bensin) /M |
|
|
Du har väl haft den i några år nu så jag förstår om du känner för att skaffa nåt nytt. Din bil är vad jag har förstått väldigt fin men det finns ju andra bilar med mycket potential som med lite jobb kan bli minst lika fina. Nu har du ju en E39 med M-paket men M5 E39 är ju inte helt fel. Personligen är jag just nu inne i en Alpina-period och dreglar över nästan allting med B framför..=) Alpina B8 4,6 är ju väldigt speciell med sina 221 ex. och får ju de flesta BMW-kännare att vrida på nacken men det e nog svårt att hitta en riktigt fin för vettiga pengar. Om budgeten är runt 200' vallen hade jag hellre kikat på M Coupé eller M5 E39. Bland övriga märken får man inget skoj för dessa pengar om man inte vill köra japs (WRX eller Evo) vilket jag själv i alla fall inte känner för (tråkiga interiört, allmänt sämre kvalitetskänsla m.m.) Om budgeten är 300' så finns ju M3 E46 som är en sjukt bra och fin bil men jag personligen tycker fortfarande den är lite för vanlig och ny för att locka till bilentusiasm.. För de pengarna hade jag nog hellre köpt en välhållen Porsche 993 Coupe (jag vet man ska inte svära i kyrkan)... Eller varför inte en Lotus Elise eller Opel Speedster Turbo? MVH |
|
|
M3E46 är lite för mainstream för dig Björn : ) Jag röstar på M3E30 SE eller M-Coupe med S54 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Om pengarna finns så köp en M3 E46 - det är en magisk bil och extremt mycket prestanda och körglädje för pengarna! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Spontant tycker jag att en fin M3e36 är den bil som ger mest prestanda och körglädje per krona. Så om budet inte är riktigt bra behåll din bil om du gillar den. Annars är det kul att byta bil. Alla dina tre alternativ är roliga bilar. Jag skulle nog först och främst satsa på M coupe eller M3e30 först. Välvårdade exemplar av dessa modeller har ett stabilt andrahandsvärde. M3e46 tror jag kommer sjunka en del närmaste året, så den modellen hinner du med senare. Racerbilen: Länk |
|
|
Är inne på BjörnB´s linje. M Coupén är underbar på alla sätt:) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Darklight: Jepp jag är nöjd som fan när jag kör runder i den =) Visst är den unik finns väldigt få ex med den färgkombinationen 1-3 i Sverige? Crisse: Har haft bilen i 5 år nu men jag har fortfarande inte tröttnat på den. Anledningen till tråden är att jag har fått ett par bra bud på den. Risken finns att om jag säljer den så blir det ingen annan "entusiastbil" pga tidsbrist. Körde knappt 400 mil under förra säsongen. Känns lite bakvänt att då köpa en dyrare bil som bara står i garaget?? Visst är man sugen på en M3 E46! Precis som Kalle skriver så är det en magisk bil men inte lika ovanlig osv som den jag har idag. Den motormässig skillnaden är marginell. Det är ju inte bara en ny bil man ska ha utan det lilla extra jag har idag dvs: Eisenmann SS Auspuff Köhler Katersättare ACS Shortshift H&R sänkning Ska man köpa det till tex en M3 E46 så blir det en bra slant. Fan jag är kluven.......... Mvh Björn Länk |
|
|
Jag håller med Kalle... Om ekonomin tillåter så köp en M3 E46 i extremt fint skick precis som din E36 är idag. E46 är så mycket modernare och "mognare" jämnfört med E36, trodde själv inte att det va sådan skillnad när jag körde E36, men nu är man ju nykär ;). Ett tips är ju att göra som jag gjorde, köpa en lite ovanligare variant av E46 tex. då AC Schnitzer eller Hartge eller dyligt. Inte så lätt att hitta (tro mig ;)) men de finns. Stilren och proffesionell styling/tuning anser jag. Mvh Jimmy |
|
|
Björn B: Håller med dig till 100% M3 E30 känns helt rätt att byta till men jag är rädd att jag kroknar på effekten?? Någon här som byta från M3 E36 till M3 E30?? Mvh Björn Länk |
|
|
1BJÖRN: Om du har fått en bra bud på bilen så skulle jag har sålt den med en gång, och köp något annat nu eller när tillfälle ges. Budet kanske inte kommer tillbaka och chansen att bilen stiger i pris är inte så troligt so why not? |
|
|
Sälj båda bilarna och kör M5 E39 året runt? Annars är det nog lite knivigt att hitta en ersättare i exakt samma prisklass och som går lika bra. M Coupen skall vara brutal, men känns som mer sport och mindre cruiser än en M3 Coupé? M3 E46 känns som den kommer tappa i pris som ovan nämnt. /Olof |
|
|
Allt beror ju på hur pass bra budet är! Starre har en bra poäng, bilen kommer inte bli mer värd och är budet ett mkt bra bud så överväg definitivt saken! Det är inte ofta man får bud på en bil och oftast är det då inte bra bud utan snarare skambud man blir utsatt för ;) |
|
|
Jag har bytt från M3e36 till M3e30. Saknar inte e36:orna. Visst är det inte samma drag i e30:n vidare är e36 en mycket bättre allround bil men detta vägs upp av körkänslan och balansen i e30 är min åsikt. När jag sålde min gamla M3e30 hann jag nästan ångra mig innan nya ägaren lämnat garageinfarten. Sånt händer sällan mig. Det är lättare att leva med en e36 men svårare att leva utan en e30 ;) Racerbilen: Länk |
|
|
M3 E36 stiger INTE i värde, de närmsta 5-10 åren. Har du fått ett bud du seriöst kan överväga - sälj! Sedan får du prova de olika alternativen som finns, och välja och vraka fritt :-) Det stämmer att M3 E46 har en bit kvar att tappa i pris, men något regelrätt värderas kommer den inte att drabbas av på några år. Den kommer att vara fortsatt attraktiv, men uppleva en liten "dipp" i värdet när nya M3 E92 lanseras... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Att sälja båda bilarna och köpa en M5 e39 att köra året runt med funkar inte då tjejen pendlar 7 mil om dagen så den känns som ekonomiskt självmord. Lite trist att inte ha en bil som man kan ta ut när solen skiner o glida en sväng. Budet på bilen är bra men inte så man tappar hakan. Visst det kommer kanske aldrig åter. Som Kalle skriver så kommer det att dröja innan M3 e36 börjar stiga i pris men å andra sidan så tappar dom inte så mycket längre. Så om jag säljer den denna sommaren eller nästa spelar nog inte så stor roll. Mvh Björn Länk |
|
|
1BJÖRN -> Har du provkört M-coupén? /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vill du ha en nostalgiracer med bättre väghållning än prestanda, så satsa på en E30 M3, vill du däremot ha en racer med samma motorkaraktär som din E 36:a så satsar du på M-coupe´n. Annars kan jag rekomendera en M635:a, både rolig att köra och med hyffsad prestanda, och dessutom hemskt vacker! MVH Patrik |
|
Har inte haft möjlighet att provköra M-Coupén men M-Roadstern har jag kört. Ska försöka så fort tillfälle ges. Mvh Björn Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.