AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.322

BMW 320i Touring -89 -EN BRA BIL?

Har aldrig ägt en BMW.....Har funnit en fin liten behändig kombi nu, en BMW 320i Touring-89 gråmetallic med taklucka å drag. Den ska besiktas innan köpet. Kamrem nybytt,nya däck,sänkt,tonade rutor. Sitter en 6cylindrig motor 2liters på 130 hästar i den. Priset är 16tusen nybesiktad. Min fråga till er är VARFÖR är dessa bilar så billiga??? De ligger ju i priserna 7-20tusen på blocket...Är det för att de är dyra äga eller har bristande kvalitet???Stämmer ca: 0,8 per mil i bränsleförbrukning? Är en BMW 320i en pigg rolig bil köra? Den är ju lätt borde kännas stark? Har ej provkört bilen ännu. Min verkstad skriker NEJ till mig han säger BMW är dyra skitbilar som topparna går på????Tacksam för råd om detta är en kvalitetsbil och bra bil äga???Mvh:Bengt

Beppe6
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Om bilen är nybesiktigad och även nyskattad, samt att kamremmen är bytt är det en bra affär.
Se upp med rosten bara, det är ju ingen ny bil.
Att fråga om BMW är en bra bil på det här forumet kan ge en viss onyanserad bild....
Räkna med att den drar en liter milen blandadkörning, dvs mer i stan och under litern på landsväg.

Kolla runt på blocket och se prisbilden. Titta gärna på någon annan bil så får du ett grepp om skick och vad man får betala för.

Lycka till.

Gr8ride
Jo konsumentsidorna visar bara årsmodeller från 1992 och framåt hittar inget om en bmw320i -89 bränsleförbrukning å ägande....Kör Opel Sintra 2,2GLS nu 7 sittsig måste ha den kvar, den andra bilen är en Audi 100 2,3 E Avant -92 man åker fint i den men tycker den är lite trött å slö + törstig. En Audi ligger så mycket högre i begagnade priser vad beror det på??? Därför frågar jag er som VET Bmw. Är delarna dyrare än till Audi eller har de mera rost och problem eller vad? Jo ett litet rosthål på en framskärm lär ska finnas enligt säljharen har bara sett bilen på foto ännu.

Beppe6
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Priserna är låga eftersom det är gamla bilar, 320 är dessutom något av en mellan modell, 325an är bensinsnålare och betydligt piggare.

Verkstad bör du byta om den anser att "BMW är dyra skitbilar där topparna går". Topplocksproblemet är överdrivet, servar man som man ska (byter olja och kylvatten enligt intervall) är det inga problem, service är billigare än motsvarande Volvo (reservdelarna är ofta billigare hos BMW än ex. på Mekonomen).

e30 (som kaross koden är på 3-serien från 1983 till ca 1993) är en av de roligaste bilarna BMW byggt. Den mekaniska kvaliteten är mycket hög medan kvalitetskänslan kanske upplves sisådär jämfört med en modern bil.

Köp en välskött och välservad bil utan rost, sköt bilen som man ska och snåla inte på service (det blir dyrare i slutänden) och du har en bra bruks bil.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
Hur snabb är en bmw 320i -89??? Det är ju en lätt kombi och 6 cylindrig borde ju upplevas ganska pigg å stark? Hade en Audi A4 1,8 TURBO jag sålde i vintras den gjorde 0-100 på 8,3 sekunder....saknar en kraftfull bil. Men plånboken är tunn nu . Hur är BMW 320i Touring som vinterbil föresten?
Bilen jag funderar på nu har haft hela 12ägare men tycks byta olja vart 500:ade mil. Och lite rost . Kamrem nybytt men ingen storservice gjord den tycks ha gått nånstans mellan 20-25 tusen mil hon som har den ska köpa en Bmw 320 diesel sade hon i mailet istället. De bor lantligt har billig diesel hemma.-

Beppe6
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
320 kombin gör 0-100 på runt 10-12 sekunder, ingen raket, men den känns ändå hyffsat kvick tack vare motorljudet och motorkaraktären.
Toppfart strax under 200 km/h.
Mitt tips är att satsa på en 325i kombi istället om du är ute efter prestanda.

12 ägare är inget ovanligt på en 17 år gammal bil.

Som alltid är en rejäl service att rekommendera när man köpt en beg. bil, kostar under 2000:- i material av bra kvalitet om du gör jobbet själv.

500 mils bytesintervall på oljan är vettigt.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.