AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.306

Hjälp med huvudsäkring på e39

Hej !

Efter att ha läst lite här på forumet så misstänker jag att det är min huvudsäkring som spökar.
Den ska sitta vid pluskabeln på batteriet, men hur gör man för att se om det är den som är kass (är rätt så dålig på mekande).
Måste jag koppla loss batteriet först innan jag ger mig på huvudsäkringen och hur ser man på huvudsäkringen att den är kass. Bilen är en 523I -98.

Tacksam för en beskrivning om hur man går tillväga !

Mvh Carlito.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Ett sätt att kolla kan vara att mäta spänningsfallet över säkringen. Sätt ena stiftet från voltmätaren på kabeln in till säkringen och det andra stiftet från voltmätaren på kabeln som går ut från säkringen. mätvärdet ska vara 0 volt, får du något värde så har du spänningsfall över säkringen.
Tozzy: Tack för svaret.
Ska jag låta batteriet vara kvar eller ska den kopplas bort först ?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Batteriet ska var inkopplat, sätt fläkten på max, heljuset på m.m. så du stressar anslutningen ordentligt under mätningen. En bra anslutning ska inte ge något utslag på voltmätaren.

Vad har du för problem med säkringen?
Tozzy: Jag beskriver problemet lite längre ner här på 5-serien forumet, inlägget går under rubriken: "Problem med att trippmätaren och klockan nollställs då och då", inlägget sattes in kl: 9:34 idag.

Mvh Carlito.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Har du hittat huvudsäkringen? den sitter på höger hjulhus i bakluckan (på min M6 iallafall)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
he he, M5 ska det ju stå :)
Det sitter ingen huvudsäkring på E39, däremot många gruppsäkringar i storleksordningen 50-80 eller 100A. Inte troligt att de löser ut om det inte föreligger rejält elfel senare i systemet. De stora säkringarna finns på hjulhuset ovanför batteriet och under golvmattan HF bl.a, se mektipset om elsystem mm i E39.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.