|
|
|
|---|---|
|
Funderar starkt på att komplettera min Alpina B3s -03'a med lustgas. Där sitter idag en måttligt trimmad (låg litereffekt) 3,4 liters sexa där det anges 305 hk. Är det riktigt uppfattat av mig, att det finns två olika sorters anläggningar av lustgas? För ibland läser man "wet" och ibland "dry"... Eller vad kan det betyda annars..? Har någon här erfarenhet av såna byggen? Hur mkt effekt är rimligt att räkna med, utan avsevärd förkortning av livslängden (bilens alltså, heh hee)..? Kan någon rekommendera ett visst fabrikat, eller kanske en hemsida..? Hur stora spridare skall användas? Vad tycker kopplingen om detta? Vad tycker bakaxeln om detta? Tacksam för svar. Axaragge | |
| wet innebär att systemet sprutar in extra bränsle tillsammans med lustgasen, dry betyder att systemet endast hanterar lustgasen, den extra bensinen som behövs får Du ordna själv vilket ställer krav på att bränslesystemet klarar av det. De flesta lustgassystem levereras med olika nozzlar från 25Hk upp till 150-300Hk - smartast är ju att börja med de minsta och sedan jobba sig uppåt. Det går ju inte att säga hur mycket just Din bil klarar då det beror på många olika saker. Sök på lustgas här i forumet så får Du massa att läsa - finns många som konverterat och skrivit om sina erfarenheter. | |
pg_ice |
ZEX rekomenderar jag men det beror ju på att jag kör med det själv ;) dom flesta våt system som finns att köpa har oftast 25/55/75 HP att välja på. ska du ha mer så måste du skaffa ett torrsystem och då troligen en separat bränslepump. det är viktigt att du har fräsch koppling när du kör med lustgas men det säger sig väl självt. mer än 20hp per cylinder är vad jag har hört är absolut max om man vill vara på säkra sidan. det betyder ju iofs 120hp gas på en 6a och det tycker jag låter lite väl ruggigt,det pallar troligen kopplingen inte med. 75hp är alltså långt innanför marginalerna. jag har några bilder på ett våt system här Länk |
pg_ice |
mer info: du skulle säkert kunna klämma ur 120hp gas utan problem men det gäller enbart när du har fått upp farten. det som sliter är om man kör med mycket gas i låga farter då det rycker till rätt ordentligt (1an/2ans växel är värst). i höga farter så kan man öka på utan att kopplingen tar stryk lika mycket. gasen aktiveras vid fullgas (fullgas sensor) olika steg i hur mycket gas man ska köra med det blir bara aktuellt med ett torr system då man köper till en styrbox som man programerar. har du fasta munstcyken(våt system) så har man en och samma mängd gas vilken inte kan ändras. fråga på bara om det är nåt mer ! |
|
Tack för visat intresse! Men vilka av dom båda systemen är lättast att installera? Och vilket ger mest effekt? Jag har hört talas om "125hästars-munstycken". Är det torrt, eller är det med bränsle? Sedan ska det finnas tubar, för att slippa liksom förbereda och ställa dom öppna innan färden, så att dom har nån aktivering med strömbrytare från kupén..? Annars kan man ju räkna med att tuben är avstängd när det väl gäller... Axaragge |
|
pg_ice |
våt system är lättast och säkrast att installera torr system(direkt port) ger mest effekt. fjärrstyrd tuböppnare finns givetvis där man öppnar och stänger tuben från cupen. 3100:- för en sån på motornord finns två olika typer av våtsystem. Länk antingen 55-75hp eller 75-125hp samma pris på dom: 9250:- (jag visste inte om att det fanns våtsystem för 125hp men tydligen så finns det) sen bör du öven köpa tryckklocka så du har koll på trycket i tuben: 725:- även tubvärmare behövs för att få rätt tryck i tuben 1875:- kör du utan tubvärmare så kommer du upp i ca 600psi och det är för lågt. runt 900psi ska man ligga på och det fixar tubvärmaren. gasen expanderar när den värms därav det ökade trycket. ska du flasha vid rödljusen och spraya lustgas för att sätta dom andra bilarna på plats :) så ska du köpa ett purgekit. 1550:- det är inte enbart för att flasha den har en funktion. innan man ska dra iväg så tömmer man slangarna på "varm" gas och får fram kall gas direkt till munstycken och får då optimal effekt på engång. räkna med att det landar på 15000:- en tub rymmer strax över 4kg gas. normal priset för påfyllning ligger på 250:-/kg runt 1000:- för en full tub alltså. där har du lite att bita i så länge |
|
Stort tack för ett utomordentligt svar. Det är ju absolut ett våtsystem det i så fall får bli. Det satte förstås ännu mer i huvet på mig att fundera på, eftersom det tydligen finns så mkt olika prylar runt omkring. Men rödljusen prioriteras nog inte, för då börjar väl prylar att paja. Fast en tubvärmare låter ju inte så dumt. För det borde ju råda bot på "sämre effekt på vintern" som man hört talas om... Är gasen svår att få tag i? Hur många minuter räcker 4kg, med ett effektuttag på 100 hk? Ungefär alltså? För jag förstår att det finns väl inga klara tariffer där. Men man borde väl få ut lite mer tid av flaskan med värmare, låter det ju som... Axaragge |
|
pg_ice |
vet ej exakt hur länge den räcker tyvärr. jag brukar tömma en tub på en månad och då kör jag inte med gas jämt :) kör 55hp kanske ska tilläggas |
|
Finns några kit till salu på blocket som är rätt billiga. Länk Länk |
|
|
Tack för all hjälp, gott folk. Min första insändare, och är otroligt nöjd med responsen måste jag säga! Suveränt detta ju! Mvh Axaragge |
|
|
Jag kör ett 75+75 hk kit i min bil, räcker c:a 10-15 repor (201 och 402m blandat), så det är ju inte billigt i längden. Jag brukar räkna på 70 kr gas per repa när det är folk som vill åka med och känna på gasen. Men faan vad kul det är. =) Fick byta koppling på min bil då den inte pallade hårda växlingar mellan 2-3 växel. Mikael Melander www.m-tec.se mikael@m-tec.se |
|
pg_ice |
hohoho 75+75 då jäklar börjar det hända grejor :) har du lyckats skaffa tändstift som håller? jag hade problem förra året när ett tändstift smälte. har bytt till Denso stift nu men jag tycker fasen bilen går sämre och är lite tröttare på gasen,om det beror på dom stiften eller nåt annat vet jag inte än. |
|
Så alltså om man använder 25 nozzlar så får man 25hk per cylinder eller 25hk gemensamt? Har en 540 93 och man blir ju litte sugen faktis |
|
|
540_Divan: Så om man anväder 75 nozzlar tar man det gånger 12 (på en 12a) så får man 900xtra hk, låter bra (kanske för bra =) Z MMM Coupe |
|
pg_ice |
direktports system så stämmer det väl. men kör man med ett våt system så har man enbart en nozzle i insugsröret,inte en för varje cylinder. tippar på att Melander har två st nozzlar/munstycken i insugsröret |
pg_ice |
över 20hp per cylinder bör man inte köra med original enligt ZEX själva,låter vettigt :) så har man en V12a så kan man alltså plocka ut 240hp gas utan att riskera nåt,om nu kopplingen orkar med det villsäga |
robert pentén |
Hej, hur mycket klarar orignal kopplingen i en m3a från 1993 alltså e36 tänkte om man köper m3a, byter avgassytemet, filter, chip sen 80hk nos, motorn klarar detta hoppas jag men hur är det med kopplingen? mvh robert |
| robert: kopplingen pallar ju kanpt org effekten iaf om du sätter på värre däck. Motorn klarar de.. motorn kala ca 75hk*2 iaf för dom som provat! | |
pg_ice |
här har ni en mycket detaljerad beskrivning på svenska om just lustgas. rekomenderas Länk 325an : Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.