AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.031

Konstigheter efter service.

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hej alla glada,

Jag måste fråga lite innan jag återgår till verkstaden.

Jag servade bilen och i samband med detta så fick dom även byta växelådsolja.

Innan bytet av växellådsoljan så hade jag självklart den hårda växlingen innan lådan blivit varm.
Efter oljebytet så har jag märkt av att när lådan växlar kraftigt så kommer ett vinande ljud (innan den blivit lite varmare), som amatör så skulle jag kunna tro att det är för lite olja i lådan, men det är en ren gissning. Kan det vara möjligt.

Efter servicen så verkar bilen ganska kraftlös på låga varv, ungefär som om den fick för mycket luft eller bränsle. Får man upp lite varv på motorn så går den bra som vanligt.

Skall jag åka tillbaks och bråka?
Vinande ljud har jag läst om på e38.org, vad jag kommer ihåg kan det bero på två saker:

1) Dåligt filter som packat ihop (bör ju inte vara direkt efter service såvida inte de monterat det fel)
2) Dåligt med olja

Jag måste erkänna att även jag har ett vinande ljud från lådan när den är kall, innan den har hunnit göra ett par växlingar.
Har du en uppfattning om hur mycket själva oljebytet i lådan kostade?

/M
faktor, får man fråga vad du fick lägga för byte av växellådsolja hos BMW?
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag misstänker själv att det skulle kunna vara lite för lite olja, men eftersom den är helt ny så kanske man får en annan karraktär på lådan när den är kall. Men jag skall nog ta en vända till verkstaden och kolla lite närmare med dom..

Växelådsfilter 304:-
Växelådsolja 2672:-
Växelådspackning 130:-

Summorna ex.moms

Kostnaden för jobbet att byta oljan vet jag inte, förutom att jag gjorde stora servicen samt extra service för att förvissa mig om att saker och ting är gjort så löste vi det smidigt med kontant betalning för själva jobbet. Alla blev väldigt glada ;-)

Själva bytet och servicen gjordes inte hos BMW, jag sparade många sjöna tusenlappar där :-)
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Jag har också vinande ljud, dock bara på låga varv! Tror dock att
mitt ljud kommer från motorn. Jag har också problem med att
den kan upplevs kraftlös på låga varv. Min vill även rycka litet på vid väldigt
låga varv. Vet inte om mitt blev värre efter mitt automatlådeoljebyte...
Kanske är det för lite olja.

Mvh /
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, jag har märkt av lite konstiga omotiverade ryckningar i lådan, dessa fanns inte innan oljebytet och framträder när lådan inte är riktigt varm.
Det blir en sväng till verkstaden när jag är ledig.

Att min bil verkar lite orkeslös på låga varv tror jag i detta fall kan bero på att minnet inte har registrerat nya luftfilter, bränslefilter, mm (spekulation, har inte hunnit resetta minnet).
Jag plockade av minuspolen på batteriet för ett par dagar sedan i samband med backspegel-felsökning, hämtade bilen först igår efter denna operation.. För första gången blev jag lite orolig, bilen gick riktigt illa på tomgång, den dippar under 500 varv och håller på att halvdö, samtidigt börjar den också skutta fram.

Jag hoppas att med ett par mils körning bli av med dessa problem då jag gissar att databoxar gärna vill samla in lite data innan inställningarna blir optimala... Så det där minnet kan ju spöka vill jag lova! :)

Återkom gärna med resultat från verkstad faktor! Jag tänkte nämligen lämna iväg min låda på oljeservice också, kan vara bra att veta om vad som orsakat problemen...
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@ Darklight

Jag gjorde samma sak som du och fick samma "problem".

Hitta en raksträcka och om möjligt lägg i 1:an. gasa/kör upp till 5000 varv och låt bilen därefter motorbromsa ned till noll.
Gör detta 3ggr, sedan funkar den perfekt igen :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.