AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.281

Motorolja i Kylarvattnet E46!

Sida 1 av 2
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Skulle fylla på vatten i exp kärlet till bilen och då jag öppnar locket ser jag att det inte är glykol och vatten utan mera som gammal mjölk som skurit sig = Vatten + glykol och olja?!!!
På oljestickan så ser allt ok ut, alltså ingen "mjölk" på stickan.
Bytte olja + filter för ca 2 veckor sedan, har haft ett mindre "tjyvläckage" i kylsystemet och fyllde då även upp exp kärlet då syntes inget konstigt i behållaren.

Nu snurrar det mest i knoppen, hur F..n kan detta vara möjligt!!
Trasig topp packning på en BMW 330-01, har själv aldrig läst om någon som råkat ut för detta?!
Motortempen har ALDRIG överskridit normal temp, alltid legat där den ska, visst händer de att man gasar till men inte mera än någon annan.

Någon vänlig själ som har nåt tips eller råd!!!
Kostnad om det skulle vara topp packning?
Vet inte hur vattenpumpen sitter, men det kan inte trycka via den på nåt vis?

Suck! Just nu väldigt deppad:(

//Leffe

Le
169
Leffe75
Ingen som har nåt att tipsa om???

//Leffe
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
In till verkstad bums och mät efter avgaser i expansionskärlet, inte omöjligt att packningen gått.

(Tror inte på något handhavandefel..kan ju faktiskt vara fabrikationsfel på packning toppbultar eller vad som helst.)

Däremot har jag aldrig hört något sådant om M54 motorn förut.

Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Kan det vara så att du fyllt på för mycket olja varvid den tar lättaste vägen ut.
hällde du i samma mängd som du fick ut ???

synd att du inte lämnade den på service då hade de fått löst ditt problem gratis.
men det är alltid lätt att vara efterklok.
Le
169
Leffe75
powerpak
Ska in med bilen för byte av motorhuven (garanti) på tors, måste be dom göra en koll då.
Precis, har ej heller hört nåt liknande på denna motorn.

Korak
Nix det borde det ej vara, fyllde ca 5,7-5,8 L av Mobil 0-40w,
När jag upptäckte oljan i exp kärlet (2 veckor e oljebytet) så var det min på oljestickan, lustigt OM topp packningen gått o trycker till kylvattnet, borde väl inte nivån i exp kärlet sjunka? Upptäckte problemet just för att den larmade på låg nivå i exp kärlet...
Jaa, jag tror inte detta beror på oljebytet så det har nog ej hjälpt att jag gjort service på BMW.

Någon som vet av vart man kan ladda ner verkstadsmanual till en M54 motor??? Vet att någonpå blocket har sålt på CD skiva men vet ej om annonsen finns kvar?

Problemet är nog inte att byta topp packningen utan om toppen är ok, eller behöver kanske behöver planas, Dyrt?!?!

//Leffe
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Själva planingen är inte dyr alls,utbytestopplock är däremot säkert inte billigt.. men det är kringarbetet som kostar =mkt timmar.

Vi får hoppas på något simpelt fel istället tycker jag.

M54 ska ju vara en vidareutveckling av m50 så grundkonstruktionen har ju varit med ett tag nu, om toppen pajat så är det den första jag hört talas om, (tom. de gamla m20 topparna som folk på diverse forum gnäller över ständigt har de på de flesta verkstäder jag frågat aldrig hört om någon som spruckit..)
Le
169
Leffe75
Nu vet jag inte vad som krävs för att lyfta toppen, man kommer väl aldrig åt den som motorn sitter??
Annars det väl som du säger inte delarna som är dyr utan arbetet, förutsatt att toppen nu klarat sig!!!
Skall be att dom tar komp prov i morgon på BMW. Sen får dom väl lämna förslag/offert på kalaset.
Man kan annrs alltid hoppas att dom har en annan teori på vad det kan vara, som är billigare och enklare att åtgärda.....

Skulle verkligen velat ha verkstadsmanual på just M54 motorn, ingen som har nåt tips var jag kan hitta den???
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
testa på ebay, där finns det mesta inom manualer osv.
Le
169
Leffe75
Har nu varit på BMW och fått konstaterat att topp packningen har farit, precis som jag misstänkte.... Inget avgasprov behövdes av kylarvattnet, man behövde bara lukta i exp kärlet och se "mjölken" som finns.

Dom hade INGEN erfarenhet av att detta hade hänt på en M54 motor tidigare, kul att man ska bli den första, NOT!
Han trodde dock att det var mycket osanolikt att toppen skulle spruckit eller behöva bytas. Däremot måste den ju planas vid byte av topppackning.

Fick en preliminär offert för om dom skulle göra jobbet, ca 13-15 000 kr!!
Arbetet ca 7-8000 kr.
Sotningssats ca 3000 kr (vet inte om topp packningen är inkluderad).
Oljebyte samt glykol.
Kylsystemet måste också renspolas så det ej finns olja kvar.
Planing av toppen vet jag inte heller om han inkluderade i priset.
Skall få ett mera exakt pris i em eller i morgon.

Hade funderationer på att kunna ordna detta själv med hjälp av annan expertis, men dels så var delarna ganska dyra och kanske det viktigaste, ordnar jag det några tusenlappar billigare så har jag ingen garanti på jobbet!!

En sak som är speciell och svår att fixa själv är att få till och montera tillbaka vanosen...

//Leffe
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Ajaj..tråkigt att höra, nästan så jag måste gå ut och kolla kylvattnet på min m54 här ute.. :0( hoppas verkligen att inte toppen tagit stryk och att du klara dig på en hyfsad budget iallafall.

ja på de bilarna är det ju dubbla steglösa Vanos, ingen gammal av/på grej alltså som de tidiga varianterna..låter klokt att lämna in sådana jobb.
Le
169
Leffe75
Säkert inga problem på din M54:)
Som sagt, dom hade aldrig råkat ut för detta tidigare......

Jaa det är vanosen som gör det hela lite speciellt, toppen går tydligen att lyfta ur utan att man behöver lossa blocket från motorkuddarna osv.
Sen har ju BMW utrustning för att göra motordiagnos efter arbetet, byta om en kedjesträckare är dålig etc, så det känns helt klart bäst att lämna in bilen.

Ska man försöka låta possitiv så är det väl att det bara handlar om pengar, och inga astronomiska summor heller (förutsatt att toppen nu är hel!!). Så länge man har hälsan i behåll får man vara glad:)
Synd bara att Eisenmann systemet och väghållningssatsen jag tänkte inhandla nu inte blir av:(

//Leffe
Le
169
Leffe75
Glömde tillägga att dom byter topplocks bultarna med, gissar att dom inte är alltför billiga....
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Topplocks bultarna kostar nog som på vilken bil som helst.

Se då även till att termostaten/huset blir bytt , (har varit en del problem med dessa på M54)

.samt att de kollar ev. felmeddelanden från kamaxelgivaren.(också vanligt fel)men det ingår antagligen i motordiagnosen de kör.

Lycka till och rapportera gärna här efter reparationen!
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
borde det inte gå på motorgarantin ????
Le
169
Leffe75
Ok, påpeka ang termostathuset.

Nja, garantin torde väl inte gälla på en bil som är 5 år gammal och har gått 16 000 mil??
Servicebok finns iof, men vet inte vad som gäller för importbilar?
Ska självklart påpeka det för verkmästaren så får jag se vad han säger.

//Leffe
Motorgaranti/goodwill existerar inte efter 5 år/10 000 mil.
Motorn måste ju ha gått varm i samband med att toppackningen pajat?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Le
169
Leffe75
Motortempen har aldrig överskridit normaltemp!!
Jag kör iaf bilen till 95% (min sambo resterande...)
Så att den ska ha gått varm tror jag inte, topp packningen har helt enkelt pajat!
OM det beror på fredags ex, för hård körning eller nåt annat vet jag inte, BMW hade inget svar på det heller.

En teori är:

Bytte Kylare i vår då den läckte. Några av kyl flänsarna såg ut som ballonger på den gamla kylaren!! vad beror det på då? BMW 540 har väl haft vissa bekymmer med kylaren har jag fått höra, vet ej om detta är nåt liknande problem, men kanske hade min kylare farit pga övertryck i kylsystemet (=topp pacningen) vilket gjort kylaren till just en ballong. Det som inte stämmer med detta är att det inte fanns någon olja i kylarvattnet vid kylarbytet (bytte självklart till ny glykol), kanske läckte topp packningen igenom men inte så mycket att oljan följde med???
Vet inte om något av detta kan vara möjligt, en teori iaf.

Fick veta exakt vad BMW skulle ha för byte av topp packning:

18 500 kr (inkl planing av topp 1500kr)
Prutade ner det till 16 500 kr

Arbete= 11 h * 722 = 7942
Sotningssats inkl topp packning = 3000 kr
topplocks bultar : 300 kr
etc
etc

//Leffe
Kylsystemet jobbar med 1-1,5 bar övertryck under normal drift och varm motor. Sen när motorn svalnar bildas ett vacuum i systemet, man ser ibland, men inte alltid, att kylarslangar sugs ihop lite när bilen stått några timmar efter körning. detta förklarar att olja kan ta sig ut i kylvätskan. Allt beror på var/hur packningen spruckit osv.
Fundering: Varför skall man plana toppen om den inte är skev, bara för att packningen spruckit? Jag vet många som bytat packningar osv mellan topp och block utan planing, går hur bra som helst. Det är givetvis inte fel med en lätt avhyvling av toppen men varför, om det inte behövs?

FP
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Nej planing ska inte utföras om planheten ligger inom angiven tolerans, allt annat är bara onödigt och dumt.

hur lågt ska kylnivån förresten nå innan det larmar?
min var klart under min.nivå utan att det larmat på kylvätska!
Le
169
Leffe75
Vet inte hur BMW själva skall kunna avgöra om toppen behöver planas eller ej, därför gissar jag att dom lämnar bort den för kontroll av sprickor och ev planing. Toppen måste säkert monteras upp för att avgöra om den skall planas??

Tror ni inte att dom för att vara säker på att ytorna är ok, planar i vilket fall som helst? Här handlar det väl om hundradelar eller tiondelar som dom isf planar av?? Om BMW skall lämna viss garanti på jobbet så vill dom säkert vara säker på att toppen är ok, och ärligt talat så spelar 1500 kr mindre roll för mig, det är åt h-vetet iaf!

Nivån i exp kärlet rymmer gissningsvis 05-0,8 L, larmar på min bil då det är kvar en del i exp kärlet, har fått fylla ug det jag skrev ovan.
Brukar också lätta på luftningsskruven (intil påfyllningslocket) då jag fyller för att vara säker på att det ej finns luft i systemet , vet inte om det behövs (?) men det är så enkelt att jag gör det iaf.

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Det är ganska lätt att mäta detta om man har rätt grejer, gissar att ett par tiondelar i planhet duger, beroende på hur stort område som avvikelserna ligger fördelat. toppen ska var plan när den inte är monterad på något för att inte bygga in massa onödiga spänningar i konstruktionen. men det där ordnar de på verkstan..tråkigt, lider med dig.. :0(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.