|
|
|
|---|---|
|
Mina Vindrutetorkare verkar gå förbi sitt nedre stoppläge på min E34. Nöter liksom emot undersidan av huven. Vad beror detta på och vad kan man göra åt det? Tacksam för lite tips. mvh Mattebatik | |
|
Ett mycket vanligt fel på E34, du får byta hela torkarmekanismen för att komma tilrätta med saken. Mekanismen kostar runt 2000:- på BMW. ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
|
Sköna pengar... Finns det verkligen inte någon billigare lösning. funkar det kanske att bara flytta armarna ett snäpp på splintsen, eller kanske inte ändå? De flesta E34 ägarna kanske inte ser till o laga felet utan lägger till det på bagatellfelskontot. |
|
|
Det är nån typ av aluminium bussning eller liknande i mekanismen som blir sliten och i och med det slår torkarna hårt samt tar även i huven. Tyvärr så går det inte att köpa lösa bussningar (eller om det sitter ihop med själva mekanismen?) Jag har läst att en snubbe här på forumet lyckades svarva egna nya "bussningar" och pressa in på nåt vänster, så billigare lösning finns ju om man har färdigheter nog. Testa att söka bland inläggen för mer info angående saken... ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
|
Så här ser klumpen ut: Länk Det är nummer 1 du behöver byta ut... ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
| OK, tack för hjälpen. | |
|
Snabbt å ganska smärtfritt.. :P Ett tips om man är lite trött å hungrig är att helt enkelt bara kapa torkarbladet ca. 5mm. Fungerar alldeles utmärkt... |
|
|
God middag Jag bytade bara stag Nr:7 på min gamla 525:a enligt ovanstående länk, sen funkade det alldeles utmärkt igen Tror jag betalade runt 100 lappen på bmw för detta stag. //stefan |
|
| Det lät intressant. Tror att jag skall öppna o se hurt det ser ut. Frågan jag ställer mig nu är om det är jäkligt att komma åt. | |
|
Tja! Jar har just börjat skruva med mina torkare men fick inte ut den gamla mekanismen pga av att kupe' fläkten ligger i vägen. Är det nån som vet hur man går till väga så vore lite tips bra, jag ska fortsätta skruva i morgon.. Jimmy 525ix-93 |
|
|
Det är en del att skruva bort, kupefläkten var bland det jobbigare att få bort,men det går och den måste bort för att få ut länkaget. Var försiktig med plasten runt fläkten och plasthjulen i fläkten när du tar isär det bara väldigt lätt att förstöra ngt där, jag fick limma ihop min fläkt.... Har en bra beskrivning jag hittade på nätet men kan kan inte komma ihåg var just nu, kan väl maila den om du skickar din adress. |
|
| Nu hittade jag den, här finns allt du behöver veta om att byta torkarmekanismen: Länk | |
| Tackar, verkligen en utförlig beskriving. Ser dock ut som ett ordentligt ingrepp. Kanske får jag överväga att leva med felet. De har ju inte nött igenom huven ännu, hehe. | |
|
Sådär.. Nu är den bytt, jag tackar för länken, den gjorde livet mycket enklare.. Jag hittade inte de 8 skruvar som skulle hålla fläkthuset på plats, bara klippsen, de fanns väl inte på min modell för jag fick ju ut den iaf.. Det var inte det lättaste jag gjort, och det gäller att ha tålamod så att man inte har sönder nåt. Jimmy |
|
|
Herregud, det ser ju i princip omöjligt ut redan på en "liten" 525... hur i helsike ska det då gå på M5 3,8 :S Hoppas det håller ett tag till iaf! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
Juhas 530i |
Bytte torkarmekanism 8 månader sedan kostnad 5200 norska kronor plus 2000 norska för en ny framruta, värt varenda öre (då). Nu har torkararmarma redan börjat att hoppa och den nya framrutan har jag fått försöka att täta 2 gånger, men vindsuset kommer alltid tillbaks...bmw:s torkare måste vara de sämsta i hela bilvärlden...och att det inte går att förändra intervalltorkningen medan man kör är ju en katastrof!!! |
|
Juhas> Hur menar du? Jag kan programera min intervall hur många ggr jag vill när jag kör. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.