AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.868

Vanliga fel på E46 328ci?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag undrar om det är någon som vill hjälpa mig..är sugen på att köpa en 328ci -99 som har gått ca 10k mil..nästan fullutrustad och import från tyskland för ca 2 år sedan.
Då undrar jag...finns det några typiska fel t.ex. barnsjukdommar på denna bil iom att det är precis i början av produktionen av denna modell..

Dela gärna med er av erfarenhet.

Mvh Johan
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vill inte låta allt för pessimistisk, men en 328ci -99, import som rullat 10k mil känns som ett typexempel på en bil som skulle kunna vara skruvad. Var på din vakt om du inte känner ägaren, och kolla upp bilens historia noggrant (det räcker INTE med att bmw kontrollerar milen).

E46 hade problem med dåliga länkarmar på första årsmodellerna. Kolla upp så att de är bytta.
Håller med lexcom, kolla bilen noga låter lite misstänkt. Glöm inte att kolla rosten, vid framlyktan och bagageluckan.
sök så hittar du det du söker. har varit på tal tidigare
ok tackar för svaren!!!
Jo jag har kollat upp lite med miltalen historik mm...jag ska nog kolla med datorboxen om den är bytt..vad jag vet så är det enda sättet att ändra på miltalen genom att byta den till en som gått färre mil..

Tack för svaren

Mvh Johan
förresten den har stått still sedan den importerades...den importerades till en kund men sen sa kunden att han inte hade pengar...
då är det nog tyvärr ännu mindre troligt att den gått 10' mil... Iom att den bör gått den mesta tiden i Tyskland där de i allmänhet kör längre. Alternativt har den stått länge hos handlaren och då är det ännu mer skumt. Vill inte överdriva risken men som sagt verkar det skumt är det ofta det. Ring tidigare ägare och kolla garantireparationer, DET är enda sättet att kolla milen.
Jag var och kollade på den idag..det var bytt datorbox eller vad det heter..och den var lite för sliten i inredningen för att ha gått 10k mil..motorrummet var otroligt smutsig så den har väl antagligen nött må autobahn...min 525 som hade gått 20k var inte ens så smutsig under huven och den var aldrig tvättad i motorrummet förän jag gjorde det...handlaren var lite konstig och snackade om att han ville bli av med den blabla..det blev ingen affär, jag sa till honom att det var fifflat med mätaren då sa han att det inte var fifflat men att det inte gjorde nåt om den var det...men han var väldigt noga med mätarställningen på min bil som han skulle ta i inbyte fastän min var sv-såld fullservad..

Tack för alla svaren

Mvh Johan
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Grasam: Ja det talar ju för sig själv det där! Köp EJ! Bra att du kollade upp den så noga.

Häng gärna ut firman och den aktuella bilen så att ingen annan av E46 328 spekulanterna här inne köper den. Bilhandlare som resonerar på det viset borde förbjudas, tyvärr är de nog många!

Mvh Jimmy

det var en bilhandlare i Kristianstad..kommer inte ihåg vad den hette men ska ta reda på det..annonsen finns ute på blocket..
Bmw 328ci -99 blå på kristianstad sidan...

Mvh Johan
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Tjena Johan

Läste ditt inlägg,,var det denna bilen !? länken nedan !!

Länk

har talat med honom innan och vi tänker träffas, komma överens om ett byte,,har en svart volvo s60, MEN nu såg jag ditt inlägg....blev lite ( WA !!) var den skruvad !? var en svensk person som ägde denna....verkar vara trevligt...tråkigt nu att man får höra att den är skruvad....är den det !?!?!?

vad hade du för inbytes bil !?!?
mvh
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
glömde, fråga...hur många ägare hade den , du hade kollat upp historik, samt hur var den mycket sliten i inredningen,,,var det ratten eller !?

BMW - Bil Med Wingar
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Var hittar man datorboxen i motor rummet !?

BMW - Bil Med Wingar
Hej det var min pappa som var med mig vid kollen..han kan det mästa..sliten ratt vet jag inte men pedalstället var slitet..det var väl en fin bil i övrigt men jag blev lite skeptisk. tyckte också att han var trevlig men han var väldigt noga med att min hade gått det som står på mätaren. och då brukar man ha nåt att dölja själv..kan tyvärr inte se om det var den annonsen som du visade, den hade utgått..men den var blå topazblå om jag inte missminner mig..men kolla upp det kan vara olika bilar..

Johan
jo glömde skriva att jag har en v70R sv-såld 8400mil...såg att du undrade

Johan
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Vilken årsmodell av V70 R hade du !? samt skulle du betala mellan skillnad !?...var den fin annars i inredningen 328 ci ? samt skulle du kunna fråga fadern din var man hittar styrboxen !? jag är på jakt ständigt efter en 328ci just den färgen blå....mycket fina...
98 är är min bil..han kunde betala 20-25 mellan sa han..jag begär 142 för min..jo den var fin i inredningen vad jag kan komma ihåg men den var mer sliten än min och det borde den inte vara när de gått ungefär lika långt.. inte mycket iaf..kolla motorrummet om det är smutsigt..eller om det ser nytvättat ut, om han har missat nån stans. då kan du ju se hur skitig den var för en månad sen..ska höra med farsan var den satt..det är bara små saker som gör att man ser det..tex att fästena har slitits/repigt när han har tagit bort den och satt i den andra. har för mig att det det var nåt sådant..men sen kan jag ha fel..den kanske inte är skruvad, men den risken ville inte jag ta..
det är många saker som spelar in..hur handlaren beter sig. om han har nåt att dölja och hur bilen ser ut, känns mm.

när ska du träffa honom?

Johan
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
jo visst vill man inte riskera...men har sett en del motorer med få mil , dock svensksålda med väldigt smutsiga motorrum....alltså själv på min s60 så har jag tvättat motorrummet ordentligt under februari månad och nu är den väldigt smutsig igen....oki...jag har en s60 ( 140 hk ) svart, 01 som jag kanske ska byta mot rakt av...har inte bestämt träff direkt än....
ok men om du bestämmer att du vill ha den så tycker jag att du ska vara hård. anmärk på så mycket du kan så kanske du får ner priset..han vill nog bli av med den..då kanske du får nåt emmellan.

mvh johan
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Tackar mycket för tipset...en sista fråga ,,,så att jag kan fastställa om det är den eller ej....fanns det xenon lampor orginala på den !?
ja det fanns det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.