AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
71.802

Vem har hittat det stöldsäkra hjullåset?

Sida 2 av 2
BMW-Yoda
Cartman,
är det samma hylsa vi talar om? Bred skalle som täcker upp hela hålet i fälgen, med typ ett utseende som en torxskruv. Fast med ett stjärnmönster. Tyvärr behöver man ingen domkraft för att få av fälgar. Man behöver bara vara tre. Såg inlägget om frysspay också, men det verkar bara fungera i filmer.

BMW-Yoda
fo
242
foo
328iC '96
ossism: Man kan ju lika gärna gå och köpa en ny låssats och skicka den till försäkringsbolaget!

Givetvis tycker jag inte att man skall begå försäkringsbedrägeri, dock ser jag regeln som något besynnerlig. Du har ju faktiskt låst bilen. Hur som, jag har både mina låsmuttrar liggandes på olika ställen i bilen. Och de går inte att hitta om man inte vet var man skall leta, de är ju faktiskt små.

BMW-Yoda: Det verkar finnas ganska många olika sätt att få upp låsen på. Däremot står härdade bultar emot den metod du beskriver.

Själv har jag en fälg med försänkta bulthål, och det är svårt att få ner en annan typ av hylsa där, utan att skada fälgen. Sedan är de inte värt det otroliga besväret att ha av två bultlås.

De där koniska bultarna verkar vara kanon. Vem tillverkar dessa?

/foo
Volvo har ett verktyg för demontering av låsbultar typ McGard. En hylsa som har gängor invändigt.
Skallen är ca 20 mm i diameter och 32 mm lång med stjärnmönster. Vanlig på stylade riskokare i USA. Det finns fälgar som har ganska små bulthål där endast dessa skruvar passar.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tack för alla bidrag och synpunkter. Jag skall kolla på de bultlåsmärken som rekommenderas!
foo: De där koniska bultarna verkar vara kanon. Vem tillverkar dessa?

Jo, kleeblatt;
Länk

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Ojdå!! tittade på NDF's (ndfab) sida lite och såg att man kunde titta på "Personal" och under Personal kunde man välja på "rattar" och "knoppar"...!!!

Fick lite lustiga tankar där tills jag såg att Personal "bara" var ett fabrikat... :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För alla som använder BMW,s orginallåsmuttrar
glöm inte att skriva av nummret på "mutternyckeln"
om du skulle glömma den kvar på hjulet, som jag gjorde
förra året, hade röta hittade den på gatan 1 kmh från bostaden jag hade vänt i en korsning.
Numret går visst åt om du ska beställa en ny.

MVH
Hasso
Osprey: Samma funderingar fick jag ;-))
Jompa
Sen finns det ju hylsor som är fylda med massvis av små stift som formar sig efter bultskallen. så vill man verkligen få av en låsbult så är det någ inga problem.

Snart får man väll svetsa fast fälgaran för att bli av med dem.

Jonny
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Dom här låsen jag snakade om med riktig nyckel spelar det ingen roll om man får tag på eller inte. Skallen snurrar ju bara med precis som tanklocket gör när det är låst (på min i alla fall).
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag hade BMW-låset med nyckel på en tidigare bil med BMW 850-fälgar och vid ett tillfälle så hade det kommit in smuts i låset så det inte gick att öppna. Jag tog då en polygrip och bröt loss hela låshylsan och sedan var det bara att lossa bulten. Sedan fortsatte jag med polygripen på resten av hjulen då det gick fortare än med nyckel!
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
hasso -- är inte numret bara antalet splines i fästet? det trodde iallafall jag, men jag har ju aldrig räknat... :)
är inte dom flesta larm nivåkännande?

alltså känner om bilen hissas upp i någon ände.

det är ju enda sättet, låsbultar kan man alltid ta sig förbi om man vill.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det någon proffstjuv som har bestämmt sig för att stjäla något från dig, kommer han också att göra det. Dom du stoppar med larm, låsbultar etc är amatörerna. Samtidigt gör du det lite svårare och mer omständigt för proffsen. Är det tillräckligt omständigt och tidskrävande kanske de väljer en annan bil om du har tur.
larmet är väl ändå ganska svårt att kringgå, kräver i alla fall betydligt mera kunskap.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det värsta är att den kunskapen finns!!!
Och av helt fel personer som vanligt.
Finns säkert en del larminstallatörer eller anställda som delat med sig av sin kunskap, så även buset vet hur de funkar det är jag övertygad om.

MVH
Hasso
ossism
dannej: det går att kortsluta ett larm system på 30sek. och man behöver knappt att gå ner på knä. =(

touring ska d va!
M5
50
M5POWER
M5-90
750-91
GMC van-88
annars fungerar det bra att lyfta bilen med tre domkrafter samtidigt så slipper man bry sig om larmet!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Polarn hade en bil med lite på hälsning:

1 Snodde stereon, ska en med kort.
2 Snodde kortet, gav fan i stereon.
3 Snodde fälgarna, skaffa fälglås.
4 Snodde bilen, skaffa rattkryka.
5 Snodde ratten, skaffa larm.
6 Snodde larmet, sålde bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.