AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
71.803

Vem har hittat det stöldsäkra hjullåset?

Sida 1 av 2
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag undrar om du har hittat ett hjullås (låsbult) som är stöldsäker? Jag vet att de modeller som BMW säljer inte inte hindrar någon hjultjuv så jag skall nu införskaffa något bättre! Frågan är nu vilken sort som är bäst: STÖLDSÄKER, diskret och användarvänlig?
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Alla låsbultar äro säkra, fast bara till den dagen då biltjuven beställt en egen uppsättning av dem och får tillgång till dina...

Jag önskar att jag en gång må hava min längtan att öppna garaget och släppa ut bilen på torra sommarvägar

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tyvärr Powerkjell är de flesta låsbultar lätta att öppna med milt våld eller frysspray! Jag efterfrågar konstruktioner som står emot detta och har ett antal olika "låskombinationer".
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Svets ? =)

Funktion före styling!
5 olika sorters låsbultar på varje hjul gör det ganska jobbigt att få loss hjulen snabbt.
fo
242
foo
328iC '96
tja!

Skulle tro att de låsbultar som är gjorda av exempelvis härdat stål tål frysspray ganska bra. Givetvis går det inte att skydda helt, men jag har satt två satser låsbultar på mina fälgar samt att fälgen i sig, har en design som gör det svårt att knäcka bultarna.

/foo
Jag har hittat några fabrikat som är svåra att öppna.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Tja..
Man kan ju ha 5 låsbultar en på varje fälg men det hindrar inte tjyven från att bryta upp bakluckan..
Eller har du dem hemma så blir det nog problem när du får punka någonstanns ute i skogen..
Cartman

Vilka fabrikat på låsbultar menar du?

Måste handla låsbultar till min, omgående.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Man kan ju göra ett fräckt halsband av alla låsnycklarna så har man dom alltid med sig! ;)

Mvh
Patrik 325i -92
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det verkar som om det endast är Cartman som har hittat något bra, kan du avslöja märke eller var du köpt dem?

Mvh, Steaman

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det finns faktiskt bra låsbultar. En kompis till brorsan hade en uppsättning bultar med nyckel. Det var liksom ett nyckelhål mitti dom och om man inte låste upp dom så snurrade bara skallen. Som ett tanklockslås funkar.
Han festade bort sin nyckel och vi höll på i flera timmar för att borra bort dom. Dom var stenhårda och det gick åt ett antal borrar. Vet inte vad det var för märke, men jag tror absolut inte att ens en tränad tjuv får bort dom snabbt. Ska fråga honom vad det var för nå.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Har hört att man inte får nåt på försäkringen om man har låsnycklarna i bilen när den står parkerad och fälgarna blir snodda, nån som vet med större säkerhet?

Meningen är väl egentligen att man typ ska ha "nyckeln" i fickan lr dyl (på nyckelknippan till bilen? =) för att f-bolagen ska vara glada... Men det håller ju givetvis inte i längden om man har fem olika bultar!

Som kuriosa såg jag att Svenska Bil (tror jag de heter), alltså Saab här i Södertälje, hade haft påhälsning i natt. En fabriksny 9-5 som stått på deras parkering ett tag med en uppsättning "turbin"-liknande fälgar hade i natt blivit av med dem. Bilen stod uppallad på ett par bilbatterier bak å på bromsskivorna fram =/

//Koffe
fo
242
foo
328iC '96
Märken: Mcgard, Bullock, RAD, Kleblatt

Använder själv BMW Original samt McGard på samma fälg.

/foo
fo
242
foo
328iC '96
Låshylsorna har jag i bilen, dock inte på något uppenbart ställe! Vid punktering använder jag spraymojs på burk, byter inte hjul. Behöver igentligen endast bultarna vid service, och det är drygt att ha glömt bultarna hemma när man står hos meken....

Koffe: Hur vet försäkringsbolaget att du haft bultlåsen i bilen?

/foo
bl
2.296
blixten
325i -88
Gunneriusson, bilar från bmw daterade runt -88 hade sådana hjullås som original tillbehör. Provade ni med rörtång också?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har haft sådana som Gunneriusson nämnde, jag fick inte med nycklar vid bilköpet. Inget större problem, slog in en mejsel i nyckelhålet och bröt till, det var ganska smäckra grejer.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det var en -89. Fälgarna var sådana att det var omöjligt att komma åt med en tång. Vi provade först med mejsel och slägga som dock misslyckades. Dom var för hårda. Sedan ville vi ju inte försöka bända heller vilket skulle skada fälgen. Det var ju inte direkt svårt att få upp dom men med tanke på att det satt en på varje hjul så tar det ju en hel del tid. Med en rejäl borrmaskin och bra borrar så går det ju en hel del snabbare än det gick för oss.
Kleeblatt, ATS och något från Svenska Fälg med en hylsa som snurrar runt utvändigt.
Vissa McGard går att slå fast en vanlig hylsa på utsidan och skruva av. Vissa bilar kan man montera hänglås i domkraftsfästena. På de flesta bilar som hjulen stjäls från används en originaldomkraft för att lyfta bilen. Låsbulten ska vara härdad och helst ha en konisk utsida så den blir smalare utåt. Det finns även vanliga hjulbultar i USA som har en 6-stjärnig nyckel. Mycket ovanligt här. Ser nästan ut som insex men inget annat passar.
ossism
foo: man måste skicka nycklarna från låsen till bolaget för att dom ska ersätta. jag blev av med mina M3 motorsport i somras, efter 13 dagar. snyft.

touring ska d va!
BMW-Yoda
I princip så kan man få upp 99% av alla låsbultar på marknaden, på ett myckret enkelt och snabbt sätt. Utan borrar och huggmejslar. Jag trodde att alla kände till det. Däckverkstäderna använder denna metod. Ingridienser: Hylsa/krafthylsa av lämplig storlek, kort förlängare, handslägga, långa skaftet. Det finns ett fåtal bultar som det inte går att utöva denna metod på. Dom flesta är BMW original. Resten kan vi alla slänga på sophögen,för det tar inte längre tid att få upp dem än med låshylsan. För övrigt så är inte ett forum av det här slaget det lämpligaste stället att föra sådana här diskussioner på. Statistiskt sett så måste även detta forum besökas nån gång av nån tjuv. Tyvärr..

BMW-Yoda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.