AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.403

Det låter hål ur avgassystemet

ub
12
uboivie
525i Touring -02
Hjälp,
Har ett problem med min 525i touring (e39), som låter som en lätt avgastrimmad amazon! Har dock kollat noga under bilen, och vet nu att det inte är hål på avgassystemet, utan att det kommer inifrån röret. Det är inte heller motorn, som går helt friskt. Hjälp, det är väl inte katalysatorn som skakat sönder?
Vid kallstart låter det som en lätt trimmad bil , men när motorvarvet närmat sig tomgång blir det som vanligt. Sedan hörs det igen så fort man kör med normalt-högre gaspådrag, även vid varm motor. Somliga skulle kanske tycka att det låter fräckt, men något är ju fel, och då låter det ju illa i mina öron !!!

Snälla, någon som har en aning¨?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Är Du säker på att det inte är hål i systemet? Ofta så rostar ju rören upp ovantill där smuts och salt fastnar och inte spolas av så lätt. Dom hålen är inte heller särskilt lätta att upptäcka då dom ofta döljs av smutsen och man måste känna sig fram med fingrarna. Jag hade ett hål i mitt system som jag inte upptäckte förrän jag tog ned det. Du kan ju testa genom att hissa upp bilen, starta den och föra ett papper längs avgasröret. Om det är läck någonstans kommer pappret att fladdra till av den läckande luften.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Ambush: E39'an har rostfritt system som standard.

Freude am fahren
ub
12
uboivie
525i Touring -02
Tack för förslaget! Ska pröva med paperet, men jag är ganska säker på att det inte är hål. Det är rent undertilll, och det enda ställer det skulle kunna vara hål på är på ovansidan, där man inte har koll. Kan det verkligen bli hål där?
uboivie: fick du ordning på problemet?

Var under min bil igår och märkte att främre "burken" hade nåt löst i sig. De skallra metalliskt när man ruckade på avgassystemet.

Nån som har haft samma problem och bytt främre burken?

Pris?

Svårt?

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Förmodligen inkråmet i katten som lossnat, inte helt ovanligt.

Freude am fahren
Har man sönder något om man kör med det ett tag eller kan man klämma 50 mil i helgen med inkråmet löst?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.