|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag ska snart köpa en ny bil, men har så svårt att bestämma mig. Jag har råd att antingen köpa en sprillans ny 550i, eller en mindre begagnad M5 (senaste karossen). Min budget är på ca 700000kr. Vad skulle ni har valt? Tack på förhand Don | |
| har du råd att äga en m5 så är ju det de självklara valet..fast o andra sidan får ddu ju utrusta bilen hur du vill och välja färg m.m om du köper ny 550... tjaaa de finns ju både fördelar och nackdelar med båda... försäkringen på m5:an lär ju itne vara billig heller | |
|
Tack för ditt svar Bmw_jerry! Det jag också fundera på är hur stor skillnad det skulle kännas när det gäller prestanda. 550i 0-100 på 5.5sek, M5 på 4.7. Om det bli en 550i, kommer jag att köpa till dynamic drive, smg växel samt 19tum fälg. Don |
|
|
Mmm Härliga problem att brottas med:) Lite mer att tänka på. Andrahandsvärde, jag gissar att M5 står sig bättre, om man nu kan tala om att någon bil i den prisklassen står sig, ska väl vara Porsche då? -Varför gissar jag det då, jag tänker osökt på gamla fina BMW som 750i och 850i, så snart de bilarna börjar få lite mer mil på mätaren så faller priset ganska rejält då folk räknar med att de kostar skjortan om något går sönder. Den som spekulerar på en begagnad M5 om ett par år är nog inte lika rädd eller känslig för det. bara mina 5c Mvh |
|
|
Det här verkar spännande, inte ofta man hör någon snacka bilbudget i denna prisklass :-) På en lätt begagnad M5 lär du väl fortfarande ha fabriksgaranti, fri service och vagnskadegaranti. Bortser man ifrån värdefallet lär den tyngsta posten bli däck och 2-2.5l/milen med V-power. När denna smekmånad är över så snackar vi milkostnad med stort M :-) Jag håller med "Heli", värdeminskningen på en ny BMW för 700kkr lär inte vara nådig, men jag tror att M5 lär stå sig bättre än 550i. Båda bilarna är ouppnåeliga för de allra flesta men jag kan tänka mig att M5:an med V10 lär tilltala fler entusiater, även om soppan kostar 20kr/lit om något år. Jag hade defintivt köpt en M5, man lever ju bara en gång :-). Eller egentligen hellre en 997 Carrera S. Fast jag vet inte om det går att få en sådan med rätt utrustning för runt 700kkr. |
|
| Varför inte en Alpina B5? Vet ej hur mkt dem kostar men där har du ju bättre prestanda än m5. | |
|
Det där med värdeminskning är jag inte så känslig för, då jag inte tänker sälja bilen. Det jag däremot är känslig för är att köpa begagnade bilar. Jag kan inget om mekandet av bilar. Jag är rädd för att tidigare ägaren har kört sönder bilen, och sånt märker kanske om typ 1 år eller något sådant. Jag ska definitivt ha 19tums fälgar, vad kostar däcken när man behöver byta ut dessa? En fråga som jag inte fick svar på: är det mycket stor skillnad melland 550i och M5 när det gäller prestanda? Det handlar 0-100 på 5,5sek och 4.7, och med bl.a Dynamic Drive och aktiv styrning så borde 550i vara nästan samma som M5, eller? En tredje fråga: Är det rätt att köpa en 550i nu? Ska inte det bli facelift snart? Tack för alla svar! Don |
|
|
Det är milsvids skillnad i prestanda! Ett problem du hade med begagnade bilar var att du inte vet hur de är körda. Jag gissar att en M5 löper betydligt större risk att smiskas hårt än 550i. Själv skulle jag kika på en fabriksny RS4 också...den kanske går att få loss för dom pengarna. Flåklypa |
|
| Själv så har jag inte kört någon av bilarna. Men jag kan uttala mig på denna punkt. 550 är konfortoptimerad bil för direktörer med lite brådis. M5 är sportoptimerad vagn som bäst avnjutes som vardags entusiastbil. Att sätta dit 19 tummare och SMG på en landsvägskryssare som 550 känns rent spontant fel. I dina skor så hade jag satsat på en M5 med fin historik. För det verkar vara en sportig vagn som du är ute efter. Visst finns det risk att stöta på misshandlade visningsbilar och liknande. Undvik dessa och se till att välja exemplar med omsorg. Om du är orolig så kan du testa bilen på en kunnig märkesverkstad eller göra ett M-test. Och ja E60 kommer att faceliftas men det är pyttesmå förendringar vad jag har sett. | |
|
M5 smäller ju högre än 550i alla dagar i veckan! Min erfarenhet är att man tillslut alltid vill ha den "häftigaste" motorn i bilen (M5).. Sen tror jag att (obs tror) jag att 550 är en mer komfortinriktad vagn. Så frågan är kanske mer om du gillar sport eller komfort. M5 är ju lite vulgo medans 550 är mer diskret sleeper. Som sagt jag hade valt M5, mycket beroende på att underhållsfaktorn som troligtvis är snäppet vassare i M5 än i 550:n! Lycka till! |
|
| Lyxproblem. :-) | |
|
Det är ju så gott som alltid en större risk att köpa begagnat än nytt. En M5 har med största sannolikhet körts hårt, men inte nödvändigtvis FÖR hårt. Visserligen är en M-bil alltid en M-bil, men med tanke på att du inte räds ekonomin så skulle jag nog vilja säga att en helt ny 550 är ett klokare val. Om du inte är van med rätt extrem prestanda så kommer 550:n att räcka på den punkten och känslan av att få välja utrustning och utseende helt efter eget huvud är svårslagen. |
|
|
Hade inte kunnat motstå frestelsen av att ha en M5 E60. 0-100 känns inte så relevant i sammanhanget, det är nog 0-200 man får mäta, för att få en rättvis bild av hur mycket brutalare M5 är. Ett alternativ kan som sagt vara Alpina B5 - ett slags mellanting, med prestanda jämförbar med M5, fast lite bättre komfort. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Finns en begagnad M5a med 606 mil på mätaren. Länk Har svårt att tro att de hinner köra "sönder" bilen på den korta sträckan. Som andra sagt, avgör utifrån hur du kommer använda bilen. Mer komfort i 550 (vad jag läst inga problem med 19") medan du får mer pulver i M5. Finns bara ett sätt att avgöra )förutom användningsområdet), ut o provkör! Du är inte sugen på andra alternativ än BMW? Finns ju lite att välja på i den prisklassen. |
|
|
Jag skulle bli väldigt misstänksam om någon M5 ägare säljer sin bil så fort.. vem köper en bil för nästan en miljon och säljer den 200 000 kr billigare efter ett par hundra mil? Min fråga kommer att vara, vad har han gjort med bilen under dessa mil för att inte våga ha kvar den? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Jag hade valt mellan Alpina B5/B7 eller en ny 550iM/6, klassisk kombination där, perfekt för dom som gillar M5 E39 men tycker E60 M5 hamnat fel, M5? Inte första årsmodellen, helst utan SMG, om/när 6vxl kommer är det ett bättre köp, 3: dje lådan på ett halvår är inte bra statistik för en 05: as M5, så jag hoppar M5/M6 SMG-05, även om M5 US-panel mellan bakljusen självklart hamnar på min 550i/B5 för det rätta utseendet. Toppeffekt är inte allt, bilar köper "åtminstone för min del" man inte för att kunna skryta utan för att njuta, och då är det inte likhetstecken mellan mer hästkrafter och mer njutning, provkör "rejält" alla tre B5, 550i, M5 och se vilken du trivs bäst med, det är dagens bästa tips. Mvh Stephan |
|
| Som flera redan har skrivit köp B5:an. | |
Buspelle |
Tror att man köpa vilken som av dessa bilar och bli väldigt nöjd. Själv hade jag dock valt M5an. Den känns som en mer komplett bil. Har inte kört 550n, men dock 545an och M5an och mellan dessa är det ordentlig mycket kännbar skillnad i prestanda. Tror inte heller att man behöver vara särskilt rädd för att en M5a med några hundra mil på mätaren ska vara sönderkörd. |
|
Facelift kommer på E60/E61 efter sommaren, vad den innehåller brukar sippra ut i juni/juli. BMW CS #6212 |
|
|
Även om inte värdefallet var så viktigt i det här fallet så är ju Alpinan ett bra val. Prestanda, komfort och ett garanterat högre andrahandsvärde talar för. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
wowwe |
550i räcker mer än långt då den motsvarar en M5 E39 i prestanda nästan. Annars så skulle jag faktiskt valt en B5 pga körbarheten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.