AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.892

Färgval på 130i

Sida 1 av 7
or
725
oreo
323i -85
Har blivit såld på 130i och inköp planeras. Jag planerar att utrusta den som följer:

Klimatautomatik
Xenonstrålkastare
Svart läderklädsel med svart inredning och titanlister
Sportstolar fram
M Lädersportratt
Solskyddsrutor bak
Multifunktionsratt
Farthållare
Fällbara nackstöd bak
Rökarpaket
Isofix fästen fram

Jag skippar sportchassi från fabrik, men räknar med att montera Eibachs Pro kit som verkar ge bättre vägegenskaper än std chassit men utan samma negativa åverkan på komforten som BMW's chassi.

Målet är att försöka förhandla mig till att få bilen levererad med icke RFT vinterdäck på style 142 och därefter köpa till en sats sommarfälgar med vanliga däck. Jag tycker 18" style 182 är snygga men BBS gör en del snygga fälgar också;-)

Det svåraste är dock val av färg.... Jag tycker att E87 gör sig riktigt bra i Alpinvit med tonade rutor. Bilpriser.se menar dock att en vit 130i är värd 9' mindre efter 1.5 år och jag vet inte om färgen är såå snygg.... Röd är fel och särskilt inte med tonade rutor och 182 fälgar, men man kanske ledsnar på att ha en bil som sticker ut så mycket? Det finns väl ingen metallic som jag gillar helskarpt, men Monacoblå är snygg (när den är ren), SG är klassisk och QB är väl mest praktisk.

Om man tittar utbudet av 130i på bmw.de finns det INGA röda eller vita. 40% är svart metallic, 20% är blå met, 20% är silver met och 10% är grå met.

Nu är frågan, vilka färger tror ni att man bör satsa på respektive absolut undvika om man inte vill sitta med en helt osäljbar 130i om ett par-tre år?

//Örjan C
Klart att du ska ha en vit bil! Idag är vit inte speciellt het, men om 2-3 år så kommer det inte att vara några problem att göra sig av med en alpinvit 130i med rätt utrustning i övrigt!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Svart är riktigt fult på en formskön e87:an då man inte ser det intrikata linjespelet. Vit kan passa men jag hade skippat av det skäl som du nämner. Mörkblå är gubbigt kort och gott. Vet inte hur läckert det är med Japanröd men om det ser ut som imolarött så kan det vara läckert. Dock så är det mycket tvätta och polera med röda bilar. Sparkling Graphite är snyggt, inte så vågat men lätt att leva med. Havanna är en kul och ovanlig kulör som står högt i kurs hos mig. Sonora är en lite fegare Havanna men egentligen inte alls illa då bilen står ut lite mer i linjespelet. Titan Silver är en veritabel gäspning. Men kolla själv: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Le Mansblått!!!

Ji
84
Jidde
120d -06
Svart läder är snyggt, men väldigt vanligt. Har inte sett en ända begagnad etta med läder som inte är svart.
Därför blev det ljusgrått läder för min del..
or
725
oreo
323i -85
Le Mansblått är läckert, men kräver M-sportpaketet. Är egentligen inte så sugen på spoilerpaketet (ful bakspoiler) och M-sportfjädringen (som jag ändå skulle byta ut), men man kanske skulle ta sig en till funderare till efter att ha tittat på dessa bilder:

Le Mansblå M130i:
Länk.

Med tonade rutor och BBS fälgar:
Länk

Det kanske är värt att skippa lädret för att få denna färg??

//Örjan C
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
halvläder räcker! Bilen är grymt läcker i le-mansblått /m-paket!
Ji
84
Jidde
120d -06
Sen så tycker jag att ettan ser väldigt bra ut i samtliga färger.. vilken du än väljer blir nog bra.
Min röst faller dock på kvartsblå.
or
725
oreo
323i -85
acey:

Om man nu kan kalla sensatec läder... Många som har det verkar dock nöjda - lättare att sköta än läder och slits inte lika fort.

//Örjan C
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ser rätt skön ut i solidröd med Länk
or
725
oreo
323i -85
Grandy:

Jag gillar den bilen med, men frågan är om den inte gör sig bättre på bild än i verkligheten?? Tyvärr så stör jag mig också en del på M-sport bakkjolen på röda e87...

//Örjan C
Havanna är den klart läckraste metallicfärgen, anser jag :)

Mvh,
Kalle
___
or
725
oreo
323i -85
Kalle:

Vitt tror jag också kan komma, men frågan är hur begränsad marknad det kommer att bli. Läcker är den hur som helst, men frågan är om man vågar chansa?

Havanna tycker jag ser litet tråkig ut på bild Länk . Den kanske är läckrare i verkligheten??

//Örjan C
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
I Alpinvit känns "ettan" helt rätt. Speciellt med tonade rutor. Lev i nuet! Välj bil efter vad som känns rätt nu. Ta "problemet" med andrahandsvärdet när den dagen kommer....
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Snyggaste färgen på ettan är helt klart Alpinvitt. Skulle inte tveka en sekund.. det är ju ändå bara pengar :)

Sex på alla fyra, roligast så!
oreo,

Det var ovanligt tråkiga bilder :) Havanna är spännande att se IRL... den skimmrar liksom lite i brunt/grått/violett, tycker jag. Det blir extra påtagligt när solen lyser olika på de olika buktande karosspanelerna!

Mvh,
Kalle
___
Jag tycker också att 1-an är läcker i vitt...:
Länk

...hittade dock bara en 116... :)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
or
725
oreo
323i -85
Kalle:

Har du några bättre bilder??

//Örjan C
oreo,

Dessvärre inte :( Brukar köra förbi en Havannafärgad 120i med 17" här utanför mitt kontorsfönster då och då... Men tycker att du ska se färgen själv IRL för att få en bra uppfattning... hoppas att någon handlare i din närhet kan ha en inne!

Mvh,
Kalle
___
Är det detta som är M-bakdelen?
Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
or
725
oreo
323i -85
ufo:

Tyvärr inte - det du har bild på är bakdelen i Aerodynamikpaketet (som jag tycker ser mycket bättre ut). Jag har ingen länk till en vit e87 med M-bakdelen, men titta på den Le Mansblåa bilen i länkarna ovan så ser du skillnaden.

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.