|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har en BMW 523I -98, som har rullat 19400 mil som är servad hela vägen. Jag har ägt bilen i lite mer än 2 månader, och är jättenöjd med den, men det finns ett problem som har dykt upp ett par gånger som jag skulle behöva lite hjälp med. Veckan innan jag lämmnade in bilen för Insp 2 så hände detta: 1:a gången: Gick ner till garaget startade bilen och märkte att trippmätaren och klockan hade nollställts. 2:a gången: Ca 3 dagar senare skulle jag starta bilen men nu gick det inte, försökte 2-3 gånger men gick inte. Drog ut nyckeln från tändnings låset, låste bilen med nyckeln väntade några sekunder sen öpnnade jag bilen igen och då startade den direkt utan problem, återigen hade trippmätaren och klockan nollställts. Efter detta så trodde jag att det var batteriet, men batteriet har varit bytt Feb -05 hos BMW har även fakturan. Veckan efter detta så lämnade jag in bilen för Inspektion 2 hos Åke Persson i Löderup, han kopplade även upp den på datorn men det visade inga felkoder. Efter servicen körde jag i ca en månad utan att problemen dök upp. Sen två veckor så har det börjat dyka upp igen. 3:e gången: Så hände på samma sätt som först gången 4-5:e gången: Då hände det när jag var på väg ner till mitt garage och precis innan jag parkerade på min plats så började instrumentbelysningen blinka till några gånger, som om bilen håller på att förlora ström. Även vid dessa två tillfällen blev trippmätaren och klockan nollställd. Har även märkt att bilen har börjat dricka mer soppa dem senaste två veckorna men detta har jag inte kunnat mäta exakt eftersom trippmätaren har ju nollställts då och då. Ibland kan jag också känna att bilen känns lite slöare då och då. Vill också tillägga att bilen annars alltid startar direkt utan problem, förutom vid dessa tillfällen. Jag undrar om någon här på forumet har haft liknande fel på sin bil eller om någon har nån aning om vad det kan vara som är fel ? Mvh Carlito. | |
|
låter som om det skulle kunna vara ett jord fel, kolla så att kablarna sitter ordentligt dragna på batteriet så det inte glappar där , men det har du säkert redan gjort ! mvh DW |
|
|
wednäs: Det har jag faktiskt inte tänkt på, ska göra det idag, tack för svaret. Ingen annan som har nån aning vad det kan vara, ifall det inte är detta ? Mvh Carlito. |
|
|
Hm..........!!! Ingen annan som har nån aning vad det kan vara ? Mvh Carlito. |
|
|
Ett vanligt fel på E34:an är att ett par kondensatorer som håller mittet till bla. trippmätaren är defekta och behöver bytas. Huruvida detta är ett faktum på E39 har jag ingen aning om Om jag inte minns fel så hade även E34 en huvudsäkring som tenderade att spricka och isåfall kan bidraga till intermittenta startproblem Åtgärden var väl att löda lite. Lycka till med felsökningen, ibland är det hopplöst men skam den som ger sig.. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Hur vet jag om jag har någon huvudsäkring på min bil ? Hur ser den ut ? Var sitter den ? Mvh Carlito. |
|
|
Ingen huvudsäkring som på E34. Känns som du har en utsliten tändningskontakt, kan ge lagom intermittenta problem av den typ som du beskriver. Det är det stora runda kontaktstycket innanför själva låset med tändningsnyckeln osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.