AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.517

Vad är det för knarrande ljud när E46 sedan är kall?

pa
7
patrik320
E46 320i Sedan -00
Någon som har en idé om vad det kan vara för knarrande "plastigt" ljud som låter när min E46 sedan är kall. Ljudet kommer inte alltid utan ca var 3:e gång jag startar bilen och varar ca i 5 min innan det försvinner.
Det låter lite vid tomgång och mer när jag gasar på, framförallt om jag gasar på i neutralt läge. Är bilen i dragläge så låter det mindre (Verkar det som i alla fall). Bilen har varit inne men man hittade inget fel.

Någon som känner till problemet eller har en idé om vad det kan vara vore jag tacksam för svar.

Patrik

Fo
109
Foxracer
BMW 335Ix 2008 touring
VW Amarok
Kan det inte kärva i ventilerna då? För dina ventiler knackar ju lite när du startar bilen kall men ska försvinna efter någon sekund. Och på sommaren hörs det knappt..
Men om ventiljusteringen inte är som den ska?

Bara spekulationer..

mvh robin
pa
7
patrik320
E46 320i Sedan -00
Du får ursäkta, men jag kan inte mycket om bilar och jag har nyligen köpt bilen....Den har varit inne för problemet men dom hittade inget.
Men vilka ventiler är det du nämner och kan man åtgärda detta "själv" eller bör man lämna in till BMW verkstad.

Patrik

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det beror på att det tar lite tid innan oljan kommer i cirkulation oredentlig när bilen är kall. Har haft en 535 som det lät likadant ifrån när den var kall. Har samma plastiga ljud dom du beskriver ibland vid kallstart på min E46 också. Du behöver inte oroa dig, har kört så i två år utan att det har hänt något.

------
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
"knarrande plastigt ljud" låter inte direkt som tickande ventiler?
Ci
531
CiM
325ciM-04
jag misstänker starkt AC'n.prova att stänga av AC'n innan du startar. man får nämligen lite konstiga ljud när AC'n är på vid start.
dessutom, vid kallstart där AC'n ärr inte på, sparar man en hel del bränsle. när tempen är normal, då sätter jag på kylan. prova det ni med. :-)
pa
7
patrik320
E46 320i Sedan -00
AC'n kan det nog inte vara för det har tyvärr inte varit tillräckligt varmt för mig att ha den på än hehe... Kan ju vara som Grodan Skriver...jag hoppas det ialafall...så jag inte förstör bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.