|
|
|
|---|---|
|
Min Z3 coupe 2,8 från 99 har fått ett litet "hyss". När man accelererar med mycket gas från väldigt låga varv, nästan tomgång, på tvåan eller trean så händer det att den rycker till ibland. Märkte det första gången efter att jag kört över ett fartgupp på tomgången på trean, när jag skulle accelerera efter fartguppet ryckte den till en gång som en misständning. Idag har den gjort det några gånger till, oftast på väg ur korsningar och liknande. Bilen har gått 7,500mil och är nyservad, glömde nog att byta bränslefilter nu när jag tänker efter. Har för mig att jag läst nånting om bränslepump/tankmätare på Z3, nån som har några tips eller ideer? När jag vrider på tändningen så startar nånting (pump/motor?) i den svarta plastlådan längst bak till höger i motorrummet. Den låter ganska illa ca 30 sekunder innan den "lugnar ner sig" och börjar låte mindre. Vad är det som låter och kan det ha nåt att göra med att bilen rycker? | |
|
Har du kollat hur dina tändstift mår? ------ Länk |
|
|
Jag tror du har drabbats av ett klassiskt 2.8'a problem. Att kamalxelgivaren glappar, åk till en verkstad som kan läsa av felminnet. /Fredrik |
|
|
Kamaxelgivaren skall det vara, fingrarna hänger inte riktigt med så här på morgonen. /Fredrik |
|
|
Tändstift är nybytta, gjorde ingen skillnad. Kamaxelgivaren har jag varit misstänksam på förut efterrsom jag fick ett annat klassiskt problem i vintras, dippar i tomgången när tempmätaren passerar det blå sträcket. Men nu är det bara när bilen är ordentligt genomvarm som problemet visar sig. Det tråkiga är att jag har långt till närmaste auktoriserade verkstad, funderar på att prova att byta givaren själv istället, tror inte den var så dyr heller.. |
|
|
Var på verkstan och läste felminnet idag, tyvär utan resultat. Inga fel fans lagrade förutom nånting om att batteriet varit bortkopplat. Felande kamaxelgivare visar sig nästan alltid i felminnet så det är troligen inte det. Passade på att fråga om symptom på trasig tändspole och det stämde mycket bra på hur min bil beter sig. Ska nog köpa en tändspole och prova. Vart hittar man dom billigast? Kostar 700kr/st på mekonomen.. |
|
|
Helt rätt, en glappande kamaxelgivare rapar ur sig meddelande i felloggen så det lär inte vara den. Vad är det för fel som gör att tomgången sjunker när tempmätaren börjar röra sig? Har inte märkt något på min bil men kan ju vara kul att veta om det händer. /Fredrik |
|
|
Hej min M-radster -97.a har åxå vid ett par till fällen tvekat / rycker vid accelleration från låga varv. alltid bara när man skall iväg från 1:an och 2:an annars märks ingen tendens till ryckig gång.. tror eller känns som om den inte får tillräckligt med bensin.. kan det vara pumpen som börjar bli dålig??. är det ett vanligt förekommande på z.orna ??. Har inte läst av felkoderna än (tid beställd) Hur kinkiga är dessa motorer för öppna filter.? Mycket tacksam för ider och felsöknings tipps BMW Z3M-POWER FOR EVER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.