|
|
|
|---|---|
Amethyst |
Märkte att bilen blev mer och mer svårstartad. Och i två dagar har batteri och en annan lampa lyst svagt vid tomgång men släckts vid gas. Trodde Batteriet var dåligt, mätte spänningen och efter start så laddar den 13,5-14,2 i ca 5sec sedan slutar den ladda. Vad kan det vara? Tror ni det är kolet som är slut? Har hört om ngt laddningsrelä som kan krångla, men var sitter det? Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
|
Du är nog på rätt spår, din bil har säkert rullat 20-25kmil. Kolhållaren och regulatorn är en enhet, men det kan vara värt att kolla släpringarna så det inte är för djupa spår i dessa. Kolla lager-oljud också när du ändå tar lös generatorn. Det brukar inte bli så dyrt att renovera jämfört med utbytes. Om du väljer att bara byta kol/regulator, ta med en bit smärgelduk och putsa släpringarna för att jämna ut slitspåren efter gamla kol. /Mats |
|
Amethyst |
Visst var det Kolen, det ena var avbrutet och det andra så gott som slut. Blev dock negativt överaskad när jag skulle köpa nytt, 1020KR Fy fan för en sån liten sak som säkert inte är dyr att tillverka. Gick bra att montera bort generatorn underifrån liggandes. Pilligt ibland dock. Den var tyst iallafall när man snurrade på den, förmodar att det är så man hör lageroljud. Tack för hjälpen Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
|
Har du möjligtvis en Valeo-generator? /Mats |
|
Amethyst |
Stämmer, vadå? |
|
Jag har bytt laddningsrelä på E28, E30, E34, E36, MB 190E och volvo 440 och alltid köpt reläet på biltema, det har alltid kostat runt 100 lappen. Så 1000 kr låter jäkligt dyrt... Ingick arbetskostnad i de 1000 kr du nämner ovan? ___ Bilbloggen: Länk |
|
Amethyst |
Jobbet gjorde jag själv, köpte på biltema som var till 300 500 serien 8ngt -93 och min är ju 93a men den såg helt annorlunda ut. Åkte då runt i stan hos olika biltillbehörs affärer men endast Rigobil här hade hemma som passade. Gillade ju inte priset så klart men vad gör man. Mvh Kalle |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tyvärr är ju Valeo både dyrare delar till och krångligare att skruva med än Boschgeneratorer. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag vet inte hur det är utanför Luleås gränser men vi har Lundqvists Motorel på trädgårdsgatan i källaren som repar start och generatorer. Där helrenoverar man en Bosch för ca "tusenlappen", det är inte dyrt. Valeo har jag ingen större erfarenhet av, men Lucas "känner" jag till!! /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.