|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen monterat sportchassi på min 523:a men struntade i att göra hjulinställning.. Den är 35mm lägre nu, kan det påverka väghållningen negativt om man inte gör hjulinställning? Och ja, jag vet att däcken slits konstigt men det bryr jag mig inte om för tillfället:) MVH André | |
| självklart påverkas väghållningen....och däcken kan slitas onormalt precis som du säger. | |
| Men när man får hjulinställningen gjord kan man säga till däckgubbarna att ändra vinklarna lite för att ytterligare förbättra väghållingen? Fast det kanske får andra negativa effekter på bussningar osv.? Det är ju trots allt ingen ny bil det handlar om.. | |
| Jag skulle tro att de hjulinställnings värden som bmw föreskrivit är de som ger bäst allround egenskaper , det går säkert att ändra så bilen blir t.ex mer snabbstyrd i låg fart men då blir den nervös i hög fart osv | |
| jag sänkte min e34 ungefär lika mycket och gjorde hjulinställning direkt efter, men vinklarna hade nästan inte ändrat sig alls.. | |
| Tack för svaren! Tycker att 523:an känns lite sävlig i styrningen trots väghållningskittet, därav mina frågor angående hjulinställning.. Men nu använder jag 530:in med aktiv styrning o M-chassi som referens, kanske inte riktigt rättvis jämförelse:/ Dock älskar jag 523:an för det! | |
|
sänkte 525an min 40mm fram och enligt bmw så stod allt rätt ändå...har nu sänkt 735an 35mm fram och ska in och göra framvagnskonroll på den med så får man väl se hur den står då... Mvh Andreas |
|
| Bostedt: Återkom gärna med resultat! | |
|
Det är rekomenderat att ställa in framvagnen efter sänkning o även stötdämparebyte. Det kostar ca 500kr men nya däck är dyrare! Att "det känns inte" beror på att hjulen har fått lika många grader i toe out på båda sidor. Vid rätt hjul inställning är toe out på 1.4 grad dvs 0.7 per hjul. När jag bytte till sänknings fjädrar på min bil kände jag inte nån skilnad heller men det görde mättningen o då fick jag 3.75grader i toe out. /Peter |
|
| Skulle personligen göra en 4-hjuls inställning på en gång. | |
|
Rossi: jag återkommer då det är gjort... går det att göra 4 hjulsinställning på e39 tror inte det va? enda inställning man kan göra bak på e32 och e34 är väl att se till att man har frächa bussningar...eller rätta mig om jag har fel? Mvh Andreas |
|
|
Jag har min andra E34 o dom har ingen möjlighet att ställa in bakvagnen... |
|
| Jag bytte till 18" och har kört med dessa i en månad nu. Det skumma är att vänster bak har börjat slitas snett!?? Vad kan det va då - om man nu inte kan justera bak på E34?? (Den slits i ytterkanten) | |
|
ytterkant låter mysko annars är det väl ganska normalt att det sliter insida men du kan ju kika på bussningarna ex vis då jämföra höger och vänster... känns bilen vinglig på vägen? vad kör du för lufttryck? Mvh Andreas |
|
|
Bostedt: Bussningarna känns tighta bak iallafall. Dock är bilen något instabil i farter över 200 km/h - kanske pga sina 29K mil?? Däcken är 18" 245/40 så jag kör med 2,7 i tryck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.