|
|
|
|---|---|
|
Ja,lite tydligare fråga då>>>Kan man se på något sätt när kamaxeln är utbytt på en Alpina B10 E34(254hk),att det verkligen är en "Alpina kam" som är "tryckt dit" eller om en "mildare" variant(läs också billigare) monterats istället? Mvh Janne. | |
|
Lättaste är att titta på kvittona från köp. Annars e det nog bara att mäta upp kamaxeln. Har data över dem om så skulle behövas. Vet även att Enem tagit fram en kam för B10 3,5. Men jag har inte kollat upp deras data,, om det stämmer överens med Alpina's. |
|
|
Ok,tack för svaret B10 Alpina.. Kvittona från köpet är naturligtvis det bästa,tvivlar bara på om det står "sådär exakt"spec där(men det borde det naturligtvis). Intressant också angående Enem,får kanske ringa dit... Jaja...Funderingarna på Alpinas modeller fortgår :) Mvh Janne. |
|
|
Original Alpina kam går tydligen lös på över 10 000:-, så det är nog inte ovanligt att man hittar Schrick eller Enem kammar i B10 topparna.... ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
|
Tja... Enem har en "egen" kam till Alpina B10 m30,dvs inte via någon spec från Alpina Vad jag nu fått fram efter lite efterspaningar är att en Alpina originalkam enbart går på 15 papp...ca!!Löjligt dyrt om jag ska vara ärlig. BMW här i Umeå ville också ha chassinummer för att ta fram rätt axel och sedan ev. beställa,räckte inte med reg.nr ty det resulterar i att bilen är en 520...Jobbigt. Jarls bilservice i Helsingborg är väl det alternativ som återstår,pratade lite med Jarl(tror jag det var) och han menade på att en t.ex Schrick kam med "rätt slipning" är ett alternativ..Mycket billigare hur som helst. Tydligen så är bl.a. motordetaljerna till Alpinas m30 snurra svindyra..."Allt" är dyrt till just den motorn. Föga förvånande kanske,men jag tror nu också att de flesta Alpinor som toppen är renoverade på lär ha hur som helst annat än originalkam. Mvh Janne. |
|
|
Knallar man in på BMW får man tömma lädret på 10.965:- för en kam till en B10/5-motor. Istället för Alpinas 280°/11,2 kan man ju få en Dr.Skräckpinne (282°/10,6) för ca 4000 bagis (bara en jämförelse). Janne: Det är väl inte bara B10/5-motorn som är dyr. Bara det står Alpina på något så är det ju dyrt. Jag har köpt nya emblem till min B6:a det gick på 2710:- för 3 st bitar av pressad alu.folie med lite färg på. Toppen till min B6:a går på 35.000:- (ren topp, inga ventiler eller kam utan helt ren). Topplagringarna går på 6860kr, för två gummidonuts :-( Jag förstår dock denna prissättning och hoppas den fortsätter vara så. Skulle delarna vara billiga skulle hela exlusiviteten runt Alpina försvinna och en massa "oäkta" Alpina dyka upp lite var stans. /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
|
Alla B10 3,5 har samma chassienr, det är bara de 3 sista siffrorna som skiljer. Så vet du vilket nr ,det är så är det inte så svårt.. Maila hem till mig så får du nr. |
|
|
B10 Alpina>>>Ok,nu är det ännu bara i "funderingsläge" s.a.s., men tack för erbjudandet.. Har heller inte nr ty jag har ej kontaktat ägaren... Tryggvesson>>Visst är det så,men man blir ju lite misstänksam när en topp är renoverad på en Alpina, just pga att prisläget gör att enbart entusiaster?!? köper t.ex originalkam...tror jag då. M.a.o. tror jag det "redan nu" finns en del Alpinor med andra delar än original i t.ex motorn ...tyvärr. Går ju visserligen att ordna till om man vill, men det kostar som sagt en försvarlig slant.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Ett litet tips bara, om du skulle råka bli med en B10:a. Genom att gå med i AlpinaCS får man möjlighet att köpa Alpinadelar till rabatterat pris. Grejorna blir väl inte direkt tvärbilliga för det, men det smärtar mindre i alla fall. Dessutom kan man teckna en förmånlig försäkring om bilen entusiastkörs. www.alpinacs.se mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
"635 CSi" (Janne T: Ett litet tips bara, om du skulle råka bli med en B10:a. Genom att gå med i AlpinaCS får man möjlighet att köpa Alpinadelar till rabatterat pris. Grejorna blir väl inte direkt tvärbilliga för det, men det smärtar mindre i alla fall. Dessutom kan man teckna en förmånlig försäkring om bilen entusiastkörs.) Exakt...bra skrivet Fredrik... Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Janne T .... "Har heller inte nr ty jag har ej kontaktat ägaren..." Är det en B10 som ligger ute till salu eller ???? Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
Billy>>>Ja,det ligger en ute till försäljning på bl.a. blocket... Mvh Janne. |
|
|
okok.. Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
| Nr:490? | |
|
Om det är den bilen har jag en drös papper på den,, Bara positiva saker,, så som underhåll mm. Välskött trots höga mil. |
|
|
Jo.... den har ju varit till salu rätt länge... Och är väl prisvärd sas.... Billy B10 , Alpina CS Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.