|
|
|
|---|---|
| jag undrar bra hur mycket motorolja en e46 ska dricka på 100 mil. har en bmw alpina b3 3.3 -00 och den dricker typ 1L på 100 mil. är det normalt? | |
TobbeBMW |
Det är väl högst individuellt men JAG tycker det verkar mycket, behöver aldrig fylla på nån olja i min bil knappt, men då kör jag lugnt o rusar aldrig motorn innan den blivit genomvarm o sånt. Mer olja förbränns om man kör motorn "hårt" när den fortfarande är kall, kallstarter med mera. BMW har säkert någon uppgiven maxförbrukning innan man börjar misstänka motorfel. Bäst är nog att vända sig till en BMW verkstad o påtala problemet. |
|
1 liter på 100 mil låter mycket, min e46 behöver aldrig fyllas mellan servicearna, min 520 drar ungefär 2 liter på 1500 mil, men den har gått 32000mil, så det är inte så konstigt. BMW CS #5206 |
|
|
Håller med om att 100 liter låter mycket. Vilken olja kör du på? Hur långt har bilen gått? (Finns det tillförlitlig dokumentation som styrker mätarställningen?) Hur körs bilen? BMW anger att max "normal" förbrukning är (knappt) en liter på 120 mil (en US qt per 750 miles). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Ja 100 liter ÄR otroligt mycket, iaf på 100mil:-) |
|
| en frisk motor skall inte dricka nåt alls nästan, men bmw har alltid haft en maxförbrukning i böckerna runt nån liter på 100 mil vilket nog är ett sätt att gardera sig mot klagomål av nån sort, inte nån av mina alla bmw som varit friska i motorn har dragit mer än ett par liter per 1000 mil, så det låter konstigt!! | |
|
Min 328 drack lika mycket när jag körde med biltema olja. Efter bytt till bättre märke så dricker den nått knappt alls. |
|
|
Samma här min 328 dricker minimalt på 1500 mil men mer hästar mer förbrukning så testa en annan olja kanske? Mpower |
|
| Min bil har gått 11300 mil. kör den på Shells ferrari motorolja. ringde de som jag köpte bilen av, en bilförsäljare. de påstod att det var normalt. jag rusar motorn ibland, men kör mest lugnt. blev lite fundersam för det ryker lite väl mycket ibland från den. vad kan det innebära. den är servad vid 11000 mil, precis innan jag fick den, undrar om jag blivit blåst av bilförsäljaren? | |
|
Vilken viskositet har "ferarrioljan"? Om jag inte minns fel, är det bara Castrol TWS 10W60 som är godkänd av Alpina. TWS är en TJOCK olja! Om du ser röken, är det inget gott tecken.... :o( Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag skulle våga påstå att du har ett onormalt mekaniskt slitage med den förbrukningen. Få ett kompressionsprov gjort för att se hur det står sig mot "fabriks kompression" Att motorn ryker beror på att olja komprimeras i cylindrarna och följer med avgaserna ut. Detta förekommer i princip endast vid stort mekaniskt slitage. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Om en motor drar olja, brukar det läcka in genom ventilstyrningar/tätningar i cylindrarna. I ovanliga fall kan oljan även komma via kolvringar/cylinderfoder. I vilket fall låter det som om det är något mekaniskt problem i motorn, kan vara rent slitage men även något som är "trasigt" pga misshandel av motorn (t ex kraftigt övervarv). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| kör på shell helix ultra 5W 40. det var den som följde med bilen. ska jag prova byta till castrol? röken som kommer ut är vit. det är det som är konstigt. Det kommer vatten ur avgassystemet ibland också. bilförsäljaren säger att allt är som det ska. den är nyservad också och alla servisar är gjorda. den är svensksåld. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.