|
|
|
|---|---|
| Jag funderade på vad som händer om jag får punka och måste använda reservhjulet som är mindre. Vilka problem kan man förvänta sig? Blir t ex ABS och/eller ASC tokiga? | |
| Det borde inte vara några problem en kortare stäcka i lagom fart i alla fall. | |
| Använder man orginal reservhjul och följer instruktionerna så ska det ju inte vara några problem;) | |
|
Har du tex 17 tum och reserven är 15 tum så får du nog problem. Jag hade lite luft i höger fram och lockupen i automatlådan ville inte gå i. Så det verkar vara väldigt känsligt. |
|
| Men det ska ju inte påverka något, har man färre tum på fälgen så har man ju högre profil på däcket.. Fast det kanske är svårt att matcha exakt? | |
| Precis som Rossi säger: använder du ett hjul avsett för din bilmodell så spelar det ingen roll om det är 15" fälg eller 18" , rullomkretsen skall vara inom 5% och en sådan avvikelse spelar ej roll. | |
| Vet inte hur känsligt det är men 1kg luft i däcket var tillräkligt för att det skulle ge problem. | |
|
diffen gillar ju inte att ha olika rullomkrets på hjulen. råkade få fel däck så det ena var 245/55-16 å det andra var 255/55-16, det räckte för att skrota bakaxeln på ett par månader... fast så länge bör man väl visserligen inte använda ett reservhjul!:) |
|
| Samma sak med fyrhjulsdrivna bilar, dom brukar va väldigt känsliga för olika däckdimensioner (t.o.m olika däckslitage).. Men som sagt det är bara att följa instruktionerna, lätt som en plätt! | |
|
OK, ska kolla vad jag egentligen har på reservhjulet. Alla ni har redan full koll, eller? ;) Jag kör på 17" och jag tror reserven är 15". Men ska räkna omkretserna. jonaz_6: Menar du att diffen gick för att du hade olika breda däck?! Det låter inte särskilt troligt. Jag antar att du missat någon siffra... |
|
|
pbengtss: jo så tänkte jag oxå, tills jag började tänka efter lite... profilen räknas ju i procent på bredden. alltså, 55% av 245 resp. 255 ger en profil på 140 resp. 135mm. inte mycket men tydligen alldeles tillräckligt för att få bakaxeln att packa ihop. |
|
| Så klart, tänkte inte på det! | |
|
Nu drar jag upp en gammal tråd här men snart kommer jag behöva skicka iväg en fälg på riktning och den lär väl vara borta minst 1 vecka, då får jag köra med reservhjulet under tiden. Det är vänster fram det gäller. Jag räkna lite på det och ser att hjulomkretsen verkar skilja väldigt mycket. 235 x 0.40 ger 94 mm och 205 x 0.65 ger 133 mm. Stämmer min uträkning där (är 18" och 15")? Då det är främre hjulparen finns där ju ingen diff att skada så det är väl ändå fritt fram? Eller är det en idé att köra till föräldrarna och hämta 1 par vinterdäck istället? |
|
|
235/40/18 ger omkrets: (18 x 2,54 + 2 x 0,4 x 235/10) x 3,1415927 = 202,7 cm 205/65/15 ger omkrets: (15 x 2,54 + 2 x 0,65 x 205/10) x 3,1415927 = 203,4 cm Ditt 15-tums däck är 100 x (203,4 / 202,7 - 1) = 0,36% större = Ingen fara! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du inte automatlåda så ska det inte vara några problem. Annars räcker det med ett halvslitet och en nytt däck på framaxeln för att lådan ska strula. ///MVH Hasso Länk |
| Humm... Min arbetskompis bytte däck och satte på högre däck där bak... Allt ihop var 15" men höjden var nog 55 på dom ena och högre på dom andra... Skiljde nog iaf 15 på dom... Han påstod att antispinnen blev helt tokig efter detta och går in hela tiden och tror att han har sladd... Han kör med automat btw. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ASC limiten är satt till 5% men det finns också kurvberänkingslimit vilket gör att du hamnar utanför limit i kurvor om du ligger när gränsen om man nu kan förklara det på det viset vad jag förstått ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, du svarade på en fråga jag inte hann ställa :) AE |
|
| Vad du gör så ge dig inte på att sätta på 14" på E34. Köpte fälgar till E34 från en gammal E28 som har 14" orginal, problemet var att bromstrummorna inte fick plats innanför fälgen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.