AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.271

Har motortvättat V12:an, nu e han inte så glad längre.. = )

Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Tjena..

Ansåg att mitt motorrum på Alpinan inte var fint nog så tyckte det fick bli en runda med slangen.. *Är en sjuk pedant*

Har motortvättat alla mina BMW, allt ifrån sexa, V8, V12 och aldrig haft några problem..

Efter tvätten så torkade jag rent allt och gjorde det snyggt o prydligt... startade sen bilen och bilen gick som vanligt.. Skulle sedan köra ifrån Malmö till Lomma och där emellan så började oljetryckslampan lysa, detta har hänt tidigare och blev inte orolig så man hör att motorn hade oljetryck.. Kommer till Lomma och märker att motorn börjar gå sämre *förlorar tändning på ett par cylindrar*

Drar sedan vidare emot Veberöd och på väg ditåt så märker jag att bilen går sämre och sämre.. när jag kom fram så gick troligtvis på 8 Cylindrar..

Efter detta så har jag provat det mesta..

Har torkat av samt kontrollerat alla kontakter *sprutat lite 5-56*

Kontrollerat att samtliga tändhattar skickar gnista, även bytt samtliga tändstift, vilka 3 st av var blöta av bensin...

Kontrollerat de elektroniska gasspjällshusen *de fungerar*

Har låtit bilen står 2 dagar i varmgarage med en värmefläkt ner i motorrummet..

Har nollat datorn *plockat bort batteriet* i ett helt dygn..

Säkert pillat med annat också men inget har hjälpt..

Kanske någon som har tvättat sin V12 och haft samma problem..??

Många snackar om att de samlas vatten i tändstiftsbrunnarna på V8:an men den möjligheten finns ej är samt så är det torrt o fint...

Skall ringa BMW eller någon annan bra verkstad imorgon för att boka tid till ett diagnostik test..

Hoppas någon känner igen mitt problem och kommer med några nya goda råd..

MVH
Peter
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Min fars förra 740 fick bärgas från garageuppfatren sist han motortvättade...Det var vatten på stiften så det blev kortslutning på vissa stift rengöra torka sen borde det funka igen.
Verkar vara väldigt kinkigt mot motortvätt i E38 or.
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Allt är rengjort samt torkat..

Har även provat att byta tändstift..

Vanligt att vatten samlas nere i tändstiftsbrunnarna på V8:an men ser lite annorlunda ut på tolvan... Men även är där tryckluftat osv..
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har du haft bort de stora svarta plastlocket på högersida där alla relän o boxar sitter, kolla om de finns vatten där.
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Japps..

Har plockat bort de locket men bara torrt o fint där.. =)

WA
2.343
WAN
de där att oljetryckslampan lyser låter inte bra ifall den har fått för lite olja.kollat vilken cylinder den inte går på?
Al
97
Alpina B12
Alpina B12 -97 #047#
BMW M3 - 97
Volvo S60
Det där med oljetryckslampan är ett känt kontaktfel när man tvättat motorrummen.. Motorn ha rätt nivå med olja..!

Tro mig.. man hör ifall du får dåligt oljetryck på en motor, speciellt på en V12:a.. Det skulle bara rassla och banka som fan.. även så slocknade lampan efter lite torkning och har inte tänts sedan dess..

Tog av samtliga stift på bilen och 2 st av dessa var svarta/blöta..

Dessa fanns på den vänstra sidan av motorn *sett ifrån förar pos*

Även när man tagit av tändhattarna under tomgång så har jag knappt märkt någon skillnad på gången av motorn.. *detta gäller den vänstra sidan*

Dock så märker man att när man tar av tändhattarna och det bildas lite avstånd mellan tändhatt och tändstift så hör man hur han ändå vill skicka gnistan till stiftet..!! så gnista till samtliga stift finns...

MVH
WA
2.343
WAN
De vet jag nog att de bör rassla om du inte har något oljetryck.skulle kunna vara en spridare som läcker men knappast två.
Paap Reeder
... "Dock så märker man att när man tar av tändhattarna och det bildas lite avstånd mellan tändhatt och tändstift så hör man hur han ändå vill skicka gnistan till stiftet..!! så gnista till samtliga stift finns... "

... var? hör du gnistan?

Gnistan på dessa bilar är som en bauta blixt ... en gång fel väg ... sedan är det blixtkanal.
Vet detta sedan jag sabbade en av mina spolar. I princip tror jag det är så att man inte får köra motorn utan stift mot jord i den andra änden ... annars letar gnistan egen väg ut som någon jävla marodör ur ett häkte.

Kann inte alpina-motorn men på en M70 är det "livsfarligt" att få vatten i tändstiftsbrunnarna. Det ligger kvar där. Jag lovar! Överslag och gnistkanal på rödaste rappet.

MVH /// Paap R
bm
46
bmwlover81
323i e21 bmw 528i e28 bmw 730i e32
Det måste ju vara ett fuktrelaterat problem i o med att det uppkom efter tvätt. om fukten ligger instängd i nått plastlock eller liknande så kondenseras den bara om man tillför värme genom tex en värmefläkt. Mitt tips är att ställa en avfuktare som får gå ett dygn eller två för den suger ut all fukt den kommer åt, är nog inte så dumt att dra en pressenning över bilen för att koncentrera uptagningsområdet en aning och ha avfuktaren typ i motorrummet. Har inte haft det problemet du har men jag tycker att det rent logiskt borde fungera för att utesluta fuktproblematiken, sen kan det kanske ha uppkommit andra skador pga det inträffade men jag hoppas att det löser sig!
Av egen erfarenhet torde oljetryckslampan lysa p.g.a. vatten(högtryck)
har smygit sig in i oljetrycksgivaren som sitter vid oljefiltret. Känt fel enl. BMW Danderyd.
Enkelt att byta och inte schweindyrt.

Vatten i tändstiftsbrunnarna tog jag bort genom att klippa centimeterbreda torra wettexdisktrasor som jag förde ned i brunnarna. Detta eftersom jag ej hade tillgång till tryckluft.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.