AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.871

tappar effekt när motorn blir varm?

pg_ice
tjena!

jag körde lite ikväll och hade lite bråttom iväg så jag gjorde en dumgrej som jag absolut inte brukar göra annars nämligen att dra på lite innan motorn har blivit helt varm.
nu vart jag lite fundersam för när man drog på så var det ingen tvekan!,den drog skit bra redan från låga varv.
nu var det inte helt fullgas men ändå.
motorn var grymt mycket piggare än vad den är när den har fått upp tempen

alltså: grejen är att man känner markant skillnad när motorn har blivit varm att den tvekar lite på gasen och är lite tröttare i axet.
eller det kanske är helt normalt?

tändstiften är nydligen bytta så dom kan man utesluta
bränslefiltret är bytt förra året så det borde inte vara nåt problem.

några tips om vad det kan bero på?
jag kan inte skylla på att jag kör öppet filter :)
nu sitter orignal boxen på,alltså borde det vara mindre känsligt för varmluft.

SpineKracker
Vet ej men känner igen detta från när jag körde cross, de gick alltid mycket bättre kalla..

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
pg_ice:
Jag håller med dig att bilen går bättre kall än varm vid låga varv. Den är mer alert. Motorn får väl en annan bränsleblandning samt att gaspedalen ger förhållandevis mer "gas" jämfört vid samma utslag då motorn är i driftstemp.

Dock har jag inte vågat köra fullt för att kolla att den verkligen accar snabbare.

Mvh
Stephan
pg_ice
det är väl kallstartssystemtet som körs då antar jag.
men så mycket ska man inte tappa när motorn sen blir varm.
jag har haft ett annat problem också med bilen och det är när man kör iväg med kall motor så känns det som nån drar i choken fram och tillbaka
man gasar och det händer inget,plötsligt så verkar all gas komma på engång och bilen rycker iväg.
frågan är om det är Lamdan? men den ska väl iofs inte vara igång när bilen är kall .
NF
440
NFd
325im -87
Kanske en tempgivare är trasig.
På min -87a sitter den uppe nära termostathuset.

Nisse
pg_ice
det borde dom se om man kör en diagnos eller?
jag är ju inte 18 än så jag sitter på moppen än och de stämmer moton är mkt piggare när den är kall, eller om man kör på kvällen..
Känner igen detta fenomen från min 325 E30. Den var märkbart piggare när den var kall och jag kom fram till att den sög in varmluft när motorn var varm. Ett sk. sportfilter satt helt okapslat i motorrummet och sniffade i sig fesljummen luft. Inge bra.
pg_ice
kan bero på det men inte i mitt fall,jag körde ju med orignal boxen (symaskinen:))
kallstartsanrikningen gäller bara tills motorn blivit 17grader vilket sker djäkligt snabbt. så man hinner inte köra många meter innan den slutar ge bränsle
om den nu inte läcker så?

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.