|
|
|
|---|---|
|
Hej jag behöver hjälp med att lokalisera ett litet fel. Min 730 V8 börjar självsvänga på varvtalet när jag gasar upp till 1000 vpm, då slår varvet mellan 500 och 1500 vpm. Jag har letat efter vakumläckor mm. Bytt en slang till vakumventil till spridare. Jag har noterat att om jag lossar locket till oljepåfyllningen, inträffar inte denna självsvängning. Finns det något filter eller dyligt till vevhusventilationen som kan bli igensatt? mvh Sören SE | |
|
Nu är felet lokaliserat, det var membranet baktill på insuget. Ytterligare ett "standardfel" som tydligen kommer förr eller senare. För att hitta detta fel kan det vara bra att veta att om man drar upp oljestickan lite så att den inte tätar, och sedan provar att varva upp motorn då minskar problemet med varvfladdret. Detta är nog ett säkert tecken på att vevhusluften tar fel väg. Tidigare "standardfel" har varit lös oljepump. Trasigt styrkort till värmen. Finns det fler orginalfel som kommer att dyka upp????????? SE |
|
|
Japp! Kamkedjan...vid c:a 20K mil på de flesta M60 V8 3.0... /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Jahopp min har gått 28 tusen, har inte hört nåt kedjerasell än. Låter jobbigt & dyrt, Hur dyrt? Kändes dock sträckt & fin vid oljepumpservicen ( en bult låg i tråget...) SE |
|
|
Har aldrig hört talas om att just trelitersåttan skulle vara mer utsatt för kedjeras än någon annan. Har för övrigt inte hört talas om något kedjeras alls på BMW utan anledning som typ oljebultarna i tråget som fastnat mellan just tråget och kedjan. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Micke Olsson: Då har Du inte hört mycket... ;-) Nej, skämt å sido, det är inte ofta de rasar, men det är faktiskt rätt ofta de slamrar...vanligtvis beror det på kedjesträckare (nedre), men det ÄR faktiskt känt att M60 B30, slamrar oftare än B40! VARFÖR, tvistar de lärde om, för det är ju samma konstruktion, men det kanske har med varvtal att göra? Eller, det BORDE ha med varvtal att göra, rättare sagt. En fyrnolla går ju lugnare, sas. SörenE: Om kamdrivningen inte låter illa, så är där naturligtvis inget fel alls. Bara man är noga med att kolla sträckare, samt köra på BRA SYNTETOLJA o sköta byten, så går nog dessa maskiner hur långt som helst...de är ju i övrigt i princip "skottsäkra" :-) Jag anser själv att de är något av det bästa BMW stoppat i sina vagnar! Min 22.000-milare går lika silkesmjukt, som min lilla katt Majsan ;-) /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Skönt att höra, kör på dyr & fin syntetolja. Går det att byta själva (nedre) sträckaren underifrån om det skulle behövas? Har bytt kylare nu & 3k jämt på Mecka, för manuell låda. SE |
|
|
Har nu bytt membranet och provkört, resultatet var nedslående. Självsvängningarna på tomgång efter gaspådrag är lika om inte värre. Felsökning fortsätter, nu är det tomgångsmotorns tur. Har mätt upp tomgångsmotorn enl. beskrivning i Bentlays BMW manual, där skulle värdena vara 20, 20, 40 ohm +/- 2ohm, mina värden var 13,5, 12,2, 25,7 ohm så det verkar ju skumt. Spjällägespotten fick jag rätt värden på, så den är utesluten. Någon som mätt tomgångsmotorn?????????? mvh Sören |
|
|
Tomgångsmotorn kan vara igensatt och därigenom kärva. Ta loss den och regör i bensin, gjorde susen på min vid liknande problem. /Lasse |
|
|
Hej Lasse jag har tagit lös motorn och rengjort, ventilen vrider sig lätt & ledigt. Sören |
|
|
Har inte mätt min t-motor så jag har inga värden. Om den ojämna gången försvinner när du öppnar lock eller sticka verkar det ju helt klart vara vacumrelaterat. Andra vanliga fel är ju tändstörningar till följd av olja i stiftbrunnarna p.g.a. läckande ventkåpspackning. Ang. kamkedjan så kostar ett byte c:a 20k. Bytte min efter 21k mil. Den såg hur fin ut som helst men den hade sträckts c:a 2cm vilket gör att kedjesträckaren är fullt ute. Enl. vissa källor är sträckt kedja vanligare på bilar som oftast körs korta sträckor. /Lasse |
|
|
Efter bytet av membranet, är det ingen större skillnad med öppet eller stängt oljelock, troligen fick insuget exraluft via det trasiga membranet före bytet. Detta kanske "hjälpte" den ev trasiga tomgångsmotorn. Stiftena är bytta idag, lite olja runt ett par stift på höger sida. Sören |
|
|
Är det någon skillnad på svängningarna mellan kall och varm motor? /L |
|
|
Japp vid kall motor funkar det som det ska, svängningarna börjar vid varm motor, tomgången är då också bra, men så fort man varvar upp till lite mer än tomgång börjar det självsvänga på varvet, efter ca: 3-5 pendlingar lungnar den ner sig om den inte går ner för långt och stannar. Har idag plockat bort en gummiplugg på den nya kåpan över membranet och satt en 6mm slang på den platsen, slangen har jag gjort ett veck på samt skuret ett litet hål i. Detta gör att problemet har minskat så att bilen är körbar.... Men felet finns ju där så jag ger mig inte.... Sören |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.