AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.565

Någon som har erfarenhet av Diamond Bright behandling?

Har blivit erbjuden en lackförsegling "Diamond Bright" för 4 500 kr. Erfarenheter jmf med Ditec, MrCap etc?

Har letat i forumet men inte hittat trådar om DB...
skulle jag inte betala för det !!!!!!
Ett lite mera utvecklat svar från dig Pimpen hade gjort det hela lite enklare både för mig och trådskaparen.
Vad är det för skillnad på Diamond Bright, Ditec, MrCap med flera?

Jag syftar på produkten inte på arbetet som recondaren gör vilket antagligen är lika mycket värt det. Det är en väldans massa pengar för lite "vax" som man inte vet skillnaden på. För det finns någon skillnad va??? ;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag har ställt samma fråga till några rekonditionerare, men de svarar väldigt undvikande - typ att de inte känner till konkurrenternas grejer och därför inte kan uttala sig. Däremot säger de att de tvivlar på att det (fortfarande) finns oseriösa företag kvar, eftersom marknaden är så tuff.

BMW CS #6212
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Jag har diamond brite på min. Vad kan jag säga om det? Eftersom jag inte har någon erfarenhet av andra produkter så.... Men behandlingen gjordes för ett år och då var det bra (kanske skit bra?, vad vet jag) Men det känns som att jag ialf behöver en ny behandling för att insekter på min bil är väldigt svåra att få bort när de väl tagit livet av sig ;)... Men jag tror jag ska köra på ditec denna gång. Känns mest seriöst.

Du fick inte så mycket info om detta tyvärr, men jag kan tyvärr inte säga mer heller :S

Egentligen så är nog svaret att "ingen" vet var skillnaden ligger men "alla" vet vem som "känns mest seriös", och därför kan dom också ta mest betalt. ;) Rätt sjukt egentligen... Finns det inga tester på detta??? Mycket underligt i så fall... Speciellt då konsumentvaxer som säljs för styva hundralappen hos den lokala macken testas till förbannelse varje år.

Nog borde dom där tusenlapparna kunna motiveras lite bättre än "det känns som"??? Men man kanske inte vill veta? ;)

Kollade runt lite, så här skriver Ditec: Länk Något om "testat av Statens Provnings anstalt som ett fungerande lackskydd". Och fritt från Silicon... Jaha... Länk Kan inte finna något matnyttigt hos SPA. Diamond Bright hittar jag inte längre på nätet av någon anledning, dom fanns där innan... Mr Cap skriver lite om sitt preparat FormulaU™ två skikts behandling men inget om provningsanstalt och Silicon vad jag kunde hitta (om det nu spelar någon roll): Länk Det finns säkert några andra som jag har missat...
Jag drog på Diamond Brite på min 328 Topazblå, tycker att den snygga djupglansen man fick försvann efter ca 1 månad....Iofs så hadde jag regn och massa smuts på bilen efter 1 vecka :( Men jag har inga problem med att få den ren.
Ao
50
Aouseus
320 -99
Ditec blev dragna till domstol av SP för att dom åberopade testet från 80-talet.

När det gäller val av vilket så är smaken som baken, några vill ha Ditec andra Mr Cap och några vill ha PPS. Om du har möjlighet, åk runt till de som utför behandlingarna och be att få se/känna på en behandlad bil.

Själv kör jag med PPS och flera av mina bekanta gör det också och tycker det är bra men som sagt smaken är som baken...
Arbetar själv med Silverseal NANO 2K, men rekomenderar alla som ska ha sin bil gjord att strunta totalt i vilket lackskydds som läggs..

Det är underarbetet som är 90% av jobbet, att lägga ett lackskydd är ingen konst och skillnaderna börjar iof bli större men som sagt om man gjort ett bra underarbete och kört ner lite yta blir bilen fortf MKT lättare att tvätta.

MÅNGA rekondare gör rena skitjobb, så hör med folk i er omgivining ni litar på och som förstår sig på bilvård vilka dem rekomenderar, då ett firma namn inte säger nånting..

MVH/
BM
75
BMW_Troll
318i -85 (E30)
320i -92 (E36)
318i -90 (E30)
520i -97 (E34)
Diamond Bright använde vi, har inte provat så många andra medel så jag lämnar den diskussionen =) men 4500 kr för det är inte ett kompis-pris, det är nån som vill tjäna för mycket pengar tror jag.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vem som helst är välkommen att dra mig till domstol för jag har en Advokat som är som en pitbullterrier med AIDS och inte fått mat på 3 dar samt nog behöver lite omsättning:)

Jag säger att proffs använder ett DITEC-center och ber dem vara noga samt tejpmaskera, amatörer använder annat:) Sedan är det inte fel att ha använt annat innan, jag bara belyser en väg jag gått de senaste 12 åren och inte har mitt rykte såsom bilpedant blivit sämre av att jag använt DITEC på bilar med lack i nyskick. Däremot så är inte en vaxning och polering fel varje höst på andra bilar.

Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well.
Je
8
Jeppa
120D -06
Lämnade in min E87:a för en Diamond Bright (tvätt, lackkonservering, invändig städning + motortvätt) i Kristianstad.

Kostade 2500:-

Utan att ha nått att jämnföra med, tyckte jag att det blev helt ok, för dom pengarna.

MvH
Jeppa

Asken, det är seriöst väldigt svårt att läsa vad du skriver.
Som sagt så är det inte skyddet utan förarbetet som är det relevanta, det är där proffset gör sitt jobb.
Och där har iaf aldrig DITEC imponerat mig någe vidare.

Bilvård är som så många andra brancher.
Man har olika krav.
Vissa ser inte skillnad på en snickares jobb även om det är ett snett och vindt skitbygge, eller ren snickarkonst.

Vissa är skitnöjda när dem själva renoverat köket med ett tvivelaktigt resultat.

Att polera är om inte konst ett väldigt fint hantverk som tyvärr helt missuppfattats idag.

Dessa bilvårdscenter har en inskolningstid på 2 månader, andra ett helt liv.

MVH/
MVH/
MVH/:)

Sen så är 2500 kr inte mkt arbetstid om man räknar med att det ska göras vitt.

Dvs. Bilvård tar tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.