|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu skall jag ta en funderare på det du har skrivit, tyvärr har jag ingen 12v generator inne och helst drar jag inte kablar direkt från batteriet, men jag skall försöka mäta lite spänningar! (skall också kolla länkarna du bifogat) Vad det gäller demonteringen: 20 minuter max! 1 skruv. Dra ut innerdörren runt om, peta bort låsknoppen, skjut dörren uppåt, koppla loss kablarna. Sedan sitter spegeln med 3 skruv men egentligen behöver du ju bara koppla loss huvudkabeln som sitter i vänster nedre kant. Tar du ändå bort spegeln så hittar du den tredje skruven under gummilisten (alltså dold), torx för dessa. |
|
|
Du kan egentligen lika gärna resistansmäta om du saknar spänningskälla, jag såg bara på schemat att signalen var matad och spänningsdelad inne i spegeln (och inte i dörrmodulen som jag gissade) och med matning kan du ju då också få en uppfattning inom vilka nivåer utspänningen varierar när du vrider spegeln. Tips annars: När jag felsöker den här typen av grejjor "i fält" brukar jag ibland ta ett vanligt 9V ficklampsbatteri, det duger gott med den spänningen om du bara inte behöver mata ngt som drar ngn större mängd ström (dvs duger inget vidare att köra motorer med). När du vred och resistansmätte - vilka värden varierade det emellan? Jag har ju inte mätt detta själv ännu (fick bli en annan dag, men tack för demonteringsbeskrivningen!), men om du har kvar den gamla spegeln borde det vara intressant att jämföra med den om värdena skiljer. I den bästa av världar skulle du bara kunnat uppmäta avbrott på någon givare, men nu är ju världen ofta lite tristare än så så det kan nog mycket väl vara så att potentiometern i spegeln kan ha fått dålig (men inte avbruten) kontakt så att den hamnat utanför dörrmodulens mätområde. Min passagerarspegel funkade ett tag oftast men sedan alltmer sällan, och detta borde tyda på att något inte gått direkt av. Faktum är att nu när jag tänker på det... : Denna givare skulle kunna vara en vanlig vridpotentiometer, där en kontaktyta vrids mot en annan. Med år av vibrationer och tempväxlingar är en sådan givarkonstruktion känslig för att ett oxidskit byggs upp mellan kontaktytorna, som gör att kontakten kan både försämras och till och med avbrytas. Om du kommer åt och har det hemma kan du testa att spreja runt inne i spegeln med elektronikrengöringssprej (typ isopropylalkohol eller likn, undvik Sonax/5-56 som innehåller smörjoljor. Biltema har en billig som är helt OK) samtidigt som du vrider spegeln fram och tillbaka en stund. Om problemet beror på oxiderade kontaktytor skulle detta enkla fix kunna göra susen. Mvh. /Kjell |
|
|
Jag sitter faktiskt och pillar på min första spegel (där minnet fungerade) för att komma fram till vilka stift jag skall kolla på den som inte funkar. Så jag skall definitivt återkomma med värden från båda speglarna! Dock beter sig mig Fluke lite illavarslande, han tar lång tid på sig att pendla in på korrekt ohm, jag skall nog byta batteri på den innan också! Vad det gäller kontaktytor osv så försökte jag montera ned så mycket som det bara gick av spegeln, kommer in till kretskortet men inte längre än så och än så länge har jag inte skymtat några andra komponenter än elmotorerna faktiskt. Så, tja.. man kan ju chansartat spray elektronikspray och se om det hjälper eller inte men.. tja. Funderar faktiskt på om man skulle kunna byta insatsenhet från orginaspegeln till den ickefungerande, kan dock bli lite för mycket pillergöra tror jag.. |
|
|
Här kommer mina uppmätningar: X-led spegel i position längst till vänster: 1293 Ohm spegel i postion längst till höger: 2.82 kOhm Y-led spegel i nedre ändläge: 1090 Ohm spegel i övre ändläge: 2606 Ohm Man ser här att båda pottar har ett spann om 1500 Ohm, detta borde vara positivt ... Notera, dessa värden är tagna från min tidigare spegel och dessa skall vara "fungerande" värden. I morgon tar jag ned dörren igen och mäter på spegeln som inte funkar som den skall! Mvh Marcus |
|
|
Nu har jag även mätt min trasiga spegel och kommit fram till att y-led (pin 11) är den som är trasig. Den ger flukturerande värden (gärna beroende på hur mycket solsken som kommer på den) mellan 1.2 och 2-3 MOhm, x-led däremot ger mellan 1kOhm och 3 kOhm, i samma spann som den första spegeln. Jag mätte även spänningarna direkt på kretskortet när spegeln var ikopplad, mellan 0 och 4.73V i respektive ändläge (dock y-led var det antingen eller, inget mellanting) Jag kommer nu försöka byta insats mellan mina två speglar, alltså dra ur ledarna från kontaktstycket och försöka byta enheter... |
|
|
Så där, efter en dryg timmes kabeldragande verkar det nu fungera! Bytte som sagt insatsen mot den som jag hade tidigare, det jobbigaste var ju bara det att kablarna är ihopklistrade inuti kabelgenomföringen och att byta ut alla 8 kablar tar tid! |
|
|
Ah, lysande! Och nu funkar alltså alla funktioner (fold, minne, curb monitor, avbländning) igen? Du hade alltså isär spegeln så mycket att du kunde se in på kortet, men såg inget som liknade en givare? Isf skulle jag gissa att givaren är integrerad i själva elmotorn... Mvh. /Kjell |
|
|
Stämmer bra, dock ser man bara kortet underifrån och motorerna låser upp från andra hållet, så det finns en möjlighet att den kan finnas små pottar på kortet från andra hållet. Oavsett är det ganska omöjligt att komma åt skulle jag tro.. Men att de är integrerade i motorn låter inte helt otroligt! Alla funktioner fungerar nu :-) Å andra sidan är jag inte särskilt förvånad: den spegeln funkade ju curb och minne med redan innan... Avbländning var tyvärr inte spegeln utrustad med :( Men det var iaf roligt att se att man kunde komma fram till var felet var (alltså höjdleds-sensorn) och att det var detta som gjorde att minnet inte ville vara med. Jag har en spegel nedplockad i beståndsdelar som jag kan ta bilder på om det skulle hjälpa dig Kjell! Ge mig ett mail ifall det är något du vill ha! Mvh Marcus |
|
| (Läser mitt inlägg efter post och måste bara klargöra: spegelglaset var alltså inte utrustad med avbländning, därför kan jag inte testa avbländningsfunktionen (fast borde kunna mäta på stiften så klart) ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.