AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.496

Ny backspegel, men minnet då?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har idag bytt ut min ena spegel (då fold-funktionen inte fungerade), så nu fungerar det mesta som det ska igen :-)

Dock upptäckte jag en otrevlig sak: Minnet verkar inte fungera med den nya spegeln? Minnet i övrigt verkar sköta sig, den ställer om stolarna samt min vänstra spegel men inte höger spegel överhuvudtaget!

Är det någonting som man måste initiera eller så?
Är det en sensor som inte vill vara med?
Är den nya spegeln kanske inte utrustad med minne?

Jag bytte till en spegel med 14 kablar och alla sladdar är ikopplade (dubbelkollat 4 ggr :) ). Vänster sida är även den 14 kablar.

Mvh
Marcus
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Tittade i TIS som hastigast. Hittar inga instuktioner om initiering efter byte.
(Ska kolla lite till).
Ok, tack för hjälpen!
En tanke bara? Visst är inte själva spegeln den som är utrustad med minne utan snarare övrig utrustning i bilen?
Kanske inte helt oväntat men kan kanske ge någon ledtråd ändå:
Backspegeln fäller inte heller ned sig med automatik när jag lägger i backen (oavsett i vilket läge spegelväljaren står i)

Jag antar att detta är mycket relaterat till minnet osv så det hjälper antagligen inte i felsökningen :(

Tittade lite på RealOem också, ser ut som det kan vara ganska kinkigt att få tag i exakt rätt variant av spegel egentligen? Nåväl, jag kan ju trösta mig med att det är 14 kablar (samma som vänster sida), detta borde ju egentligen vara allt som räknas kan jag tycka!

/M
Minnesfunktionen sitter inte i spegeln, utan hanteras i stolsmodulen som sitter direkt bakom manöverknapparna på sidan av förarstolsitsen. Däremot sitter det x/y lägesgivare i spegeln som måste funka för att stolsmodulen skall kunna veta vart den skall köra spegeln.

Jag har ett likande fel på min sedan i höstas: curb monitorn (nedvridning vid backning) har slutat funka, och den vrider sig vid minnesrörelser men hittar inte rätt minnesposition.

Jag tror detta beror på givarproblem ute i spegeln, men har inte kommit mig för att plocka isär spegeln och kolla ännu...

Är det en helt ny spegel du monterat, eller är den beg?

Mvh. /Kjell
Begnad spegel från bildemontering...
Om det är så att givarna på något vis är de som strular kan jag givetvis gå tillbaka med spegeln, kan det dock vara så att en spegel inte är utrustad med en sådan givare? (Verkar ju otroligt när spegeln verkar vara fullmatad, men bara för att utesluta möjligheter innan återlämning)

/M
Tror jag har läst nånstans att kontakten har olika antal ledare beroende på funktionsnivå, men är osäker.
Vet du om "donatorbilen" hade stolsminne?
Jag gissar att givarna är resistiva, dvs om man ohm-mäter på dess ledare gentemot jord så bör man kunna se ett varierande resistansvärde om man vrider på spegelglaset (med handkraft om det går, annars får man väl köra elmotorn). Det är iallafall så jag tänkt testa min, men det ligger rätt långt ned på priolistan f.n

Mvh. /Kjell
Jag vet inte garanterat om den hade stolsminne eller inte men med tanke på att det var en 750 med aut. avbländbara speglar så kan jag inte tänka mig något annat än att den hade stolsminne.

Att ohm-mäta givarna kommer ju bli trassligt, har ju inte ens en aning om vart i härvan de sitter :-)
Jag skall kontakta demonteringen idag och se vad som kan göras, det hjälper ju inte att jag försökte torka den nylackade kåpan i ugnen så att den smälte (bara 100 grader ändå!), så det blir kanske svårt att lämna tillbaka...

/M
Provat att koppla bort batteriet en stund?
Nope, har inte det.. Tänkte kanske testa iaf, du tror att det kan ge skillnad?
Talade med bidemonteringen idag, de "trodde" (dock är de auktoriserade BMW demontering) att spegeln måste initieras på något sätt...

Kanske räcker med att bryta strömmen 20 minuter eller så?
Skall ivf prova under kvällningen
Minuspolen bortkopplad 40 minuter under tiden att jag tvättade sommarbilen, kom tillbaka, kopplade på batteriet och testade: Ingen förbättring alls :(
Nu har jag kollat möjligheterna med bildemonteringen: De har inga andra passande speglar :(

Så nu återstår att börja felsöka själv men det skulle underlätta med en sprängskiss eller kopplingsschema, någon som har tips på var man kan finna sådant?

Mvh
Marcus
Började samla på mig info om detta i somras, men kom som sagt aldrig "till action".
Har bestämt för mig att jag hittade en beskrivning på ledarna, skall kolla om jag kan hitta infon. Återkommer...

Mvh. /Kjell
Hmm, hittar tyvärr inga sparade filer om detta...
Tror det kan bero på att jag kollade på den där ryska siten som har lagt upp BMW elschemor. Kan tyvärr inte länka då jag inte sitter vid min vanliga dator idag, men du kanske vet vilken jag menar? Tror det är ngt i stil med autolib.diakom.ru

Mvh. /Kjell
Hej Kjell!

Tack för att du tagit dig besväret att leta i alla fall!
Tyvärr har jag inte stött på den ryska sajten du talar om men google är min bästa vän :-)
Jag skall leta med ljus och lykta!

Mvh
Marcus
Åter hemma hos den vanliga datorn, här är länken till den ryska sidan: Länk Tyvärr svarar den inte när jag testar den nu, hopas den bara är tillfälligt nere.

Mvh. /Kjell
Åter hemma hos den vanliga datorn, här är länken till den ryska sidan: Länk Tyvärr svarar den inte när jag testar den nu, hoppas den bara är tillfälligt nere.

Mvh. /Kjell
De verkar ha bytt port, denna länken tar dig till indexet: Länk
Spegelkretsens ledare verkar finnas uppsplittad på dels grundfunktionen: Länk och sedan beskrivs ledarna för elektrokromatiska funktionen på Länk

Att döma av schemat i den första länken borde det vara den röda och den vita ledaren på pin 10 och 11 som jag tror kan vara boven - prova att mata den svarta pin5 med +12V, jorda den bruna pin7, och mät sedan spänning på pin10/11 när du vrider på spegeln i x/y led.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilka värden du får på detta, så att jag kan jämföra med min eftersom jag tror jag har samma fel.

Mvh. /Kjell
Funderar på om jag skulle ta och pyssla med detta idag jag också... :-)
Men har inte riktigt koll på hur mycket man måste riva på dörren för att komma åt att plocka av spegeln - vad har du behövt göra, och ungefär hur lång tid tar det?

Mvh. /Kjell
Nu skall vi se, jag har ju inte varit inne på forumet och kollat innan jag började riva i mina grejjor, men jag tar mina upptäckter först:

OM det stämmer det du säger Kjell att givarna går att ohm-mäta så har jag hittat dem på vita ledare i position 10 och 11 på huvudkontakten. Gemensam gjord verkar det dessutom vara (på 7), varför tror jag då det? Jag får olika resistanser med 7 som jord när jag rör spegeln (manuellt) och mäter på pinne 10 och 11.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.