AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
807

Värmsystemets konstruktion E34 utan AC

Pe
130
Peteess
520i -88
Värmeproblem är skrivet mycket om i diverse forum men ännu har jag inte hittat någon principskiss över hur värmen regleras.

Temperaturvredens funktion begriper jag, likaså skjutreglagens?

Värmeventilen styrs av impulser "någonstansifrån". För att veta om den ena av de två värmeventilerna har hängt sig vill jag mäta strömmen som går fram.
Det finns en trepolig kontakt vid värmeventilerna.
Om jag ansluter en voltmeter, motorn är varm och igång - vilka värden skall jag kunna avläsa vid olika inställning på temperaturvreden?
Innan jag byter/reparerar värmeventilerna måste jag veta om de får rätt impulser.
Kommer dessa impulser från en mystisk svart låda gömd någonstans eller kommer de direkt från temperaturreglagen?

Oerhört tacksam om någon vet.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad har du för problem?

Kolla lite här mer info om stora kliman, den du har är uppbyggd på samma sätt:
Länk

Mellan ”mitt-polen” och någon av ”ventil-polerna” skall du kunna avläsa +12V vid stängt och 0V vid ”öppet. Tänk på att mittpolen har +12V potential, och att ventilpolerna regleras genom att de jordas.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
130
Peteess
520i -88
Tack Erik,
Skall ge mig på mätningen imorgon kväll.

Problemet är att värmen inte går att stänga av eller reglera. Fullt ös med andra ord. Än kan man överleva men jag bävar för den dan yttertempen går över 10 grader.

Jag har ingen AC eller klimatanläggning.

Återkommer när jag mätt.

Peter
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kan även prova att knacka lite lätt på ventilerna med en hammare, för att se om de släpper.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
130
Peteess
520i -88
Jag har haft isär ventilerna för rengöring, alla membran verkade hela och var aktsam vid isärtagningen för att inte skada de tunna trådar som reglerar elektromagneterna. (Min försiktighet är ju i och för sig ingen garanti att inte ngt kan ha blivit skadat ändå).

Har respekt för att sätta in mätinstrument i okända kontakter - ett fräsande ljud, lukt av bränd bakelit samt tunn blå rök kan ju bli resultatet.

Tänkte mig att låta motorn gå, koppla loss kontakten vi talade om samt mäta över stiften och låta någon vrida på temreglagen för att se vad som händer. Kan detta vara rätt metod?

Antar att det inte finns stegmotorer och liknande i mitt system, endast mekanisk reglering av klaffar.

Vet du om diagnostiktesterna som BMW-verkstäderna gör kan påvisa fel av detta slag?

Pe
130
Peteess
520i -88
Har mätt kontakten till ventilerna. Ströö går fram till pass.sidan och pulserar, antagligen på rätt sätt. Däremot går det ingen ström fram till förarsidan. Om förarsidans temperaturvred vrids till max försvinner strömmen till pass.sidans kontakt.
Jag drar slutsatsen att det antagligen är kabelbrott mellan reglagepanelen och värmeventilskontakten.
När jag drog ut den icke fungerande gamla radion såg det ut som ett jä-a råttbo med sockerbitar och skarvhylsor om vart annat.
Det är säkert så att någon klåpare bakåt i historien själv installerat en radio och lärt sig handgreppen på sin kusins PV-Epa. Misstänker han har snott ström från värmarkabeln. Vad kul det måste varit att lyssna på radio med avbrott var tredje sekund!!
Nästa vecka har jag träff med en proffs-installatör för att sätta in nya leksaker med CD-växlare, GPS mm i radiohålet. Han får reda ut härvan.
Pe
130
Peteess
520i -88
Problemet löst!!!
En slutrapport, någon anan kanske kan ha nytta av erfarenheten?
Efter att ha gått in bakom radiopanelen och grävt och mätt hittade jag inga fel! Radiosladdarna var iofs ett jävla trassel men allt annat var OK.
DÅ kom jag på att det finns sensorer för inneluften, en på varje sida. En vakuumslang från motorn drar luft genom dom, den aktuella innetemperaturen är direkt proportionell mot motståndet i sensorn som styr vad som levereras från värmeventilerna.
På förarsidans sensor var en sladd kass. Efter att lött den och satt på krumpslang mätte jag värmeventilströmmen igen. Perfekt.
Sensorerna sitter ovanför kopplingspedalen på förarsidan och ute vid högerkanten på pass.sidan. Vakuumslangen går från motorn till ett litet rör mitt på torpedväggen.
Tack för hjälpen
Har du något bild på vart dessa sitter?

Pe
130
Peteess
520i -88
Nej, ingen bild men om du känner med handen över plastkåpan ovanför pedalerna skall du hitta en plastknopp stor som en 5-krona med ett hål i mitten.

Jag har sedemera lärt mig att sensorn innehåller en skumplastbit som kan vara käckt att pilla ut och rengöra för bättre flöde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.