AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.097

Någon erfaren BMW 3serien förare som vet nåt om läten i bakre hjulet?

Sa
13
Salman889
Bmw 325 92-
Hej I förrigår märkte jag att varje gång ja körde över en gupp eller nåt lät det i mitt högra bakhjul jag tror att det är nåt med suspensionen att göra men är ej säker.. Jag undrade om någon upplevt samma som vet ett lösning till detta problem? Och möjligtvis vet kostnaden till något sånt här?

Tack i för hand..

Tips hjälper..

MVH Salle

Zalle
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Bakvagnsbussningarna brukar vara norm att få byta. Men det ljud du nämner är lite diffust förklarat..

Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Främrebärarmsbussning gick i sönder på min bil häromdagen. Då klonkade det ordentligt när jag körde.
Den var dock hyfsat enkel att byta. Men hjulinställningen går åt helvete efter åt.
Så då får man även göra en ny sådan.
Övre stötdämpar lagringen eller bussningarna skulle jag tippa på. Stötdämparlagringen kostar 120kr st till bägga sidorna och är lätta att byta.

Bussningarna går loss på 700-1000kr st på en vanlig verkstad. Byt på bägge sidorna.
Med bussningarna är pris med arbete.
Sa
13
Salman889
Bmw 325 92-
Hmm ok bussningarna ska kollas.. körde den ida också bara för att testa och nu verkar det ha blivit lite värre. Det låter (klonkigt ljud) mera nu och ljudet kommer även om man kör på ojämna ytor :S

Zalle
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Kan det vara silentblocken? På 7-serien så brukar det klonka om dessa är dåliga bak. Är ju ingen omöjlighet.
Visa användare
834
don-salvatore87
Länk Läs detta

Är 99% säker på att det är silentblocken bak som är helslut.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Jag är inte lika säker. Mitt klonkande ljud kom från främrebärarms bussningen. Och samma sak var det för en kompis med e36.

Silentblocken är de stora "cocaburkarna" som sitter precis ovan för diffen och hållar bakaxlen på plats.

På min bil såg man att hjulet satt lite snett också.
Påtok för mycket toe in när där inte var någon bussning som höll imot.
Sa
13
Salman889
Bmw 325 92-
jaha ok tror ni att man kan köra bilen med förstörd silent block?

Zalle
Visa användare
834
don-salvatore87
Kan man nog men borde nog bytas snarast för optimal komfort.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Jag körde inte min mer än hem och sedan tillbaka till verkstaden för att åtgärda det.
Var rädd att mer saker ska gå i sönder när hjulet mer eller mindre hänger löst.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kör o var glad, på min gamla e28 gick bakvagnen åt ett håll o framvagnen åt ett annat i kurvorna vid hård körning!! men det låter mer som en lagring till dämpare än silentblocken!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En verkstadsgubbe sa till mig att vid för långt användande med dålig bussning kan fästet i karossen bli dåligt. Detta är vad han sa men jag vet inte då jag inte bytt nåt själv och vet hur det kan bli eller exakt hur det ser ut.
Sa
13
Salman889
Bmw 325 92-
hmm ok ska inte använda bilen nåt mer då.. Det är ingen som har bilder på silentblock elr nåt så?

Zalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.