AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.542

”Försämrade avgasvärden” M3E46

En varningslampa började lysa gult idag och jag tog fram instruktionsboken, men blev inte mycket klokare. Det var en lampa som varnade för; ”Försämrade avgasvärden”.

Bilen går helt NORMALT,inga ryckningar eller försämrad prestanda.

Bilen går på 98 oktan.
Vad kan det vara?.
Slutar lampan att lysa om felet försvinner?.
Samma sak hände för ett år sedan, men då slutade lampan att lysa efter ca 1 minut.
Jag har provat att lyfta minuspolen men lampan lyser fortfarande.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Brukar kunna vara lmm på "de vanliga" E46:orna,men det är ju en gissning naturligtvis..
Brukar kunna slockna av sig självt om "felet" återställer sig själv,men det brukar återkomma ganska snabbt igen..

Annat?..tja,t.ex någon luftläcka i insugsbälgar,kam/vevgivare,defekt tändstift?...Lambdasond osv..Blir naturligtvis onödigt dyrt om du ska börja byta grejor själv utan att veta vad felet är...dvs INGEN vits alls med ett sådant förfarande.
Mitt tips även här är ju att "gå på diagnos" hos BMW.Visserligen så är det tydligen svårt att se iaf om lmm är defekt trots detta,men det är nog det enda tips jag kan ge dig.

En början iaf..

Mvh Janne.
Tackar för svar.
Bilen har gått 2900mil, nog f-n ska lmm och tändspole hålla längre.
Jag har haft av ventilkåpan och knackat på tändspolarna och det gör ingen nytta.
Så det blir väll att åka till bmw verkstad.

Aldrig mer Bmw!!!.
Min kompis har samma problem på sin M3, Auto7H hade bilen inne i 3veckor, hittade inga fel men lampan lyser fortfarande. De plockade isär hela motorn utan resultat. Verkar vara mycket knepigt fel, vet inte om du har samma fel men så är det på hans iaf.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Min tändes när jag körde utan kattar vilket inte är konstigt, nu när jag monterade på orginalsystemet igen släcktes lampan efter lite körning.

/Robban
Efter att ha tankat fullt och därefter kört 5 mil så slocknade lampan av sig själv.
Jag misstänker starkt att jag fick ful-bensin när jag tankade förra gången.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.