AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.121

Kuriosa om asfaltläggning

Paap Reeder
Hej!

Fullständigt onödigt "nice to know":

Kom i samspråk med en auktoriserad asfaltkörare.

Vet ni att de stora asfaltbilarna med släp är isolerade och asfalten från "fabrik" håller 120 grader i 4 timmar?!

Inge kul att krocka med en sådan och bli ingjuten i 120-gradig svart asfalt på kuppen ... då gäller det att ha bra kvalitet på torkarbladen så man kan hålla koll på om man är på väg att hamna "där nere eller där uppe".

Under 84 grader får dom inte tippa asfalten i asfaltläggaren utan då är det bara att åka till en tipp och "asfaltera" där.

OT ... de berömda irländska asfaltläggarna som kamperade på Solvalla och som uppträdde i skyddskläder från Skanska och NCC och lurade en massa villägare med att "på låtsas" asfaltera deras grageuppfarter har nu flyttat till Jämtland ... och dom är bojkottade från de större asfaltleverantörerna så dom får koka sin asfalt själva - antagligen på små jägarkök.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vissa flak värms faktiskt även upp från motorns avgassystem, avgaserna tar vägen via inbyggda kanaler i flaket.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Då har man lärt sig nåt nytt idag,inte helt menningslöst att stiga upp idag heller alltså.
En annan fråga, här i Oskarshamn har de börjat med att lägga asfaltsgrus på vägen för att sedan bara dra därifrån och låta vanliga personbilar platta ut allt. Fyy fann säger jag bara ni skulle bara veta vilka stenskott jag har fått tackvare det. Att man får göra så.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det gör dom här i Stockholm också på småvägarna.
Nyligen precis efter den efterlängtade sandröjningen på vägarna var utförd, så åkte det en lastbil med en lattjo "snabel" och fyllde i sprickor och smågropar i gatan,de blåste ut flytande asfalt och sedan massor av smågrus över det.
Var inte alls roligt när man äntligen tog ut pärlan nytvättad och vaxad!

MVH Patrik
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
De har snablat i Stockholm länge nu. Ganska underhållande när man kör hoj, lagningarna är både snorhala och dåliga, dessutom sprids det grus och damm från dem som håller samma färg som asfalten. Antingen lagar man på riktigt eller så skiter man i det, tycker jag.

Min bil: Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Oljekyld!
Kul att de använder pengarna från den höjda vägskatten, och den trevliga Stockholmsmiljöskatten till något BRA!!?
Ett av Europas mest beskattade land men med ett av de sämsta underhållna vägnäten.
Snart får man skaffa sig en jeep för att slippa oroa sig för djupa gropar och de härliga farthinderliknande vågor som blivit i asfalten under vintern!
För ett par år sedan så åkte jag med en av mina bilar i Årsta, där slog jag sönder tråget pga en sån där "våg" , 50väg och jag höll 40 innan ett rödljus!
Tog ca 1 vecka innan de åtgärdade denna våg!!
Undrar hur många fler än jag som blev drabbade.

MVH Patrik
Vill bara meddela att det SNABLAS även i västerbotten denna sommar, såg även en asfalt snubbe som kastade i asfalt/olja/grus med en spade i ett hål sen sprang och gömde sig då det kom bilar och körde förbi, sen kasta han i mer osv...
Var glada att ni "bara" fått några stenskott av oljegrusen, hur kul är det att upptäcka att det ligger helt nylagd oljegrus över hela vägen när man håller 170 på tvåhjulingen! Blev ganska spännande en stund om man säger så. =)

Kan man önska lite bättre varning än varning för stenskott nästa gång.

/Fredrik
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Den där snablingen är ju totalt kass. Dom brukar komma med sin bil på vårkanten hemma i villaområdet (Trångsund, eller söder om Stockholm för er som inte bor i närheten) och laga sprickor och mindre och större hål eller gropar. Funkar SKIT för efter ett par månader är allt lika som innan. Och det man förvånas över är att dom försöker laga hål som är så pass stora att "halva bilen" skulle försvinna.

Dom värmer ju inte upp vägbanan innan dom srprutar på så det blir ju ingen som helst vidhäftning. Kunde ju lika bra kasta pengarna i sjön.

Och då ska man veta att våra vägar i området inte är så hårt traffikerade.

Gör rätt från början eller låt bli!!!

Fransosen
Läste en artikel om dom där potthålen, anledningen till att dom blir så dåliga ska dels vara att dom inte värmer upp marken runtomkring samt att asfaltsmassan är för kall. Det är ju oftast dom hål dom lagar när det är kallt som blir dåliga.

Keep Your Distance!
Hmm när de asfalterade här hos oss så sprutade de ngt på den gamla asfalten me en stor tryckspruta typ en sådan man har till ogräsmedel som en ryggsäck.
Vad kan det vara?

Snabla gjorde de här i Ungern också för några år sedan, nu har de nog gett upp det. Den tiden kommer nog i Sverige också.
Nu är det bara hål och hål och söndertryckt vägbana.

-Phil
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lyfter en gammal tråd för en asfaltsrelaterad fråga.

Körde på en nyasfalterad vägsnutt idag. Det var gubbar som vinkade fram mig då ena körbanan var avstängd.

Efter en stund kommer jag ut på motorvägen och bilen börjar ringla sig fram, ratten skakar och det låter som om någon kastar småsten i hjulhusen.

Stannar och kollar, då finner jag ett 1-2 mm tjockt lager med asfalt runt däckens slitbana. I asfalten sitter det fullt med småsten.

Tänker att det säkert lossnar om jag kör en sväng, men efter en mil sitter skiten fortfarande fast.

Extra kul är det att jag lånat brorsans 328:a, han kommer säääkert bli skitnöjd när han får tillbaka bilen.

Någon som råkat ut för något liknande? någon som vet hur det går att fixa?
Den risken finns alltid då man kör ut på nyoljad och/eller nyasfalterad yta, och om man har lite otur med timingen innat det stelnat eller kommer först. Däcken blir klibbiga och tar med sig grus osv från underlaget, hjulhusen och karossidorna brukar också bli fulla med olja. Iofs inga problem att avlägsna på lacken med vanlig petroliumbaserad avfettning, man får nog tvärvända vid vägarbetena om man skall undvika detta fullt ut.
Värre är det när man kör ut ur området och drar upp farten igen, stenar från hjulen brukar skjuta iväg bakåt från bilar, har fått två stjärnor i rutan på bara några veckor från just bilar som kört på ny asfalt, den senaste för bara några timmar sen, bilen ifråga var danskreggad annars fanns tanken att slå 71456 osv på mobilen...

FP
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för svaret folke. Rent logiskt borde väl beläggningen från däcken släppa/nötas ned?! Annars är ju vintersulorna redan klara så att säga :-)

Visst försvinner det, många har säkert haft beläggning liknande detta som sedan försvunnit efter en bits körning, utan att veta om det.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.