AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.424

Hur funkar navi? kan man kolla på tv?

Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Jag har presis kommit hem med min underbara 330 xi Touring -02 från tyskland.

Jag har aldrig haft nån navi så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med programvara och uppdateringar mm.

Fick med nån skiva på tyskland med den funkar ju inte här in sweden ju!!!!! ;-(

Har en 16:9 navi, och cd växlare till.

är det cd eller dvd till navi?
kan man kolla på tv i navin? dvd film???
hur får jag tag i sån där skiva till navin? vilka är bäst? senaste?
såg att nån upgraderade sin, varför gör man det? hur gör man det?

tycker det är kul med nya leksaker... ;-)

Vroooooom...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På 02:orna satt det som standar MK3-navi vilken använder sig av CD-skivor. Sen händer det ju att folk uppgraderar men det kan du enkelt kolla där bak. Om du öppnar bagaget och sedan öppnar luckan till vänster så hittar du navienheten (ovanför CD-växlaren). Om det är DVD så står det på den på fronten och i så fall så har du en MK4.

För att kolla vilken version du har på din programvara (operativsystemet) i navin så är det bara att sätta sig framför bildskärmen, tryck på knappen 'menu" och sedan väljer du 'set'. Då kommer du in i inställningar och längst uppe till höger så visas versionen. Det kan t ex stå 3-1/63 där den första siffran (3) står för MK3 och de sista siffrorna (63) står för vilken version av operativsystemet du har. Just för MK3 så är detta den senaste (och förmodligen den sista) versionen.

I denna länk: Länk så kan du hitta massor av info. Det finns även länkar vidare där man kan ladda ner programvara om man vill uppgradera. Det som man bör observera är att om du har MK3 och en tidigare version än 3-1/40 och vill uppgradera så krävs även en speciell "key-CD" då man får ett helt nytt och snyggare utseende på navin och även sk splitscreen, dvs du kan se mer info samtidigt.

CD-skivorna som innehåller kartor finns för olika regioner och den vi använder i Sverige är en utgåva för Skandinavien. Dessa skivor släpps två gånger på er år och benämns 2005-2, 2006-1, 2006-2, osv. och den senaste är 2006-2. Dessa är svårare att hitta på nätet även om de enligt vissa ska finnas där. Däremot så går dom ju att köpa på BMW (=dyrt), Blocket, PowerBörsen eller eBay. Har man MK4 så kan man köra DVD-kartor och då innehåller dom större delen av Europa.

får du inte svar på alla dina frågor i länken ovan så är det bara att använda sökfunktionen här på forumet för det finns åtskilliga trådar om navigation.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Såg att jag glömde svara på din fråga om TV-tittande...

Vanlig TV kan du titta på om du har en TV-modul. I så fall så har du ett val under 'menu' som heter 'TV'. Du får in de marksända kanalerna om du befinner dig i ett område där dessa inte har blivit nersläckta. Med andra ord SVT1, SVT2 och TV4 samt eventuella grannland om du bor nära gränsen till DK, NO eller FI. Denna modul kan man ersätta eller komplettera med en digitalbox för att få in digitala kanaler.

Navin har inget med TV'n att göra så även om du har en DVD-navi så går det inte att köra några filmer i denna läsare. Om du har TV-modul så går det att koppla på en extern DVD-spelare, playstation, etc samt extra skärmar.

Sitter också en spärr på TV'n som gör att man endast kan titta när bilen står stilla eller kör vääääldgit sakta. Finns moduler att koppla på som tar bort denna spärr.

___
//Ulf
Ga
27
Gangstha
330ci-2001 M-Paket
Programmer: Jag har mk4 Navi (eftermonterad) i min med tv men det går inte att få nån bild bara myrornas krig typ har provat att söka efter kaneler osv. men får ändå ingen bild. Kan tillägga att vi inte har digitala sändningar än i Göteborg, så då borde det ju funka, stod stilla oxå när ja sökte efter kanaler.
Du verkar vara kunnig inom detta område, har du några förslag till en Noob = )

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Har du en tv-modul så hittar du adapter här för att kunna titta även när bilen rullar ;-)

Länk

Mvh Jimmy
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Tackar som f..........n för alla svar...... och snabbt gick det.....ÄLSKAR BMW..

Ska genast försöka klura ut och leka med allt.

Ska bli riktigt roligt, Jag är ju sån jäkla prylbög, jag bara måste ha ALLT!!!!!!!

Vroooooom...
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Gangstah:

I Göteborg borde det absolut inte vara några problem att få bild iom att ni inte har speciellt låmgt till någon sändare..

Kan kanske vara anslutningarna till antennen eller strömförsörjningen till den ?

Mvh Jimmy
Ga
27
Gangstha
330ci-2001 M-Paket
Jemej:

Tycker inte heller att det borde vara några problem att få in sändning, men du skrev anslutningarna till antennen vart sitter den? har ingen haj fena på taket nämligen kanske där som felet är? har väll inbygd antenn i bakrutan am i right? lr e dom bara för radio mottagningen?

Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
En fråga till.

Det står så här på min. SW 3-1/41

Det borde betyda att jag har MKIII och version V18.2
Har jag rätt så är min fråga då....

Vilken version ska jag updatera till och blir det nån skillnad?
Måste man gå stegvis med versionerna ellr kan man hoppa till sista???

Hur gör man när man uppdaterar??
Var kan man ladda ner dom senaste karterna???

Vroooooom...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Saki: Den senaste versionen är 3-1/63 men jag inte svara på vad du eventuellt vinner på en uppgradering.

3-1/63 finns med på V22 och nyare så det spelar ingen rolla vilken av dessa du använder då själva programvaran för MK3 är densamma. I ett av mina inlägg ovan så länkade jag till en sida och på denna sida så finns det länkar till var man kan ladda hem t ex V26 eller V27.

Tror att det på samma sida finns info om hur du uppgraderar. Finns också beskrivet i trådar här på forumet så det är bara att använda sökfunktionen.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gangstha: har tyvärr inget bra svar när det gäller din TV men Jimmys gissningar verkar logiska. Gissar att ett besök på BMW kan ge ett mer exakt svar.

___
//Ulf
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
TACKAR!!!!!!! ;-)

Vroooooom...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.