|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Tycker diskussionen har urartat lite. Tråden handlade från början om rödljusrace vilket ganska snart bekräftades att det inte är M3:ans starkaste intervall. På bana håller den betydligt bättre med sitt välbalanserade chassie. Att Tiff Needle är duktig chafför vet nog de flesta, och man ska inte heller glömma att motorprogrammet är mer show än faktabaserat. Att han åker med lite häng i kurvorna kan lika väl vara för att göra "bra tv". Den tiden som sen visas är säkert tagen ur en annan mer seriös körning än det som visas inder inslaget. Sedan tycker jag i alla fall att det vore konstigt om de valde en M3 i dåligt skick till inslaget. Det är ju som att skjuta sig själv i foten. Varför göra ett inslag och bantest med en bil som inte kan anses vara representativ...? |
|
|
Nu ska vi kanske stanna upp en smula och se på verkligheten i dagsljus.... Helt klart så är en E30 M3 en bil som erhållit sin kultstatus med rätta, och det kan vi aldrig ta ifrån den. Den var speciell på många sätt då den kom och under sin livstid. Liksom vissa andra bilar var. Men vi får heller inte skena iväg och helgonförklara den till orimlig höjder. Minns nu att det i grunden bara är en vanlig E30-kaross med små modifieringar, ja det handlar väl vad jag vet om påskruvad bakruteram, breddade skärmar och sånt. Hur var det nu, var dörrarna egna med eller vanliga dörrar? Till detta kom sen en fyra på 195-243 Hk (?), annan växellåda fjäderben och undre länkarmar fram om jag minns rätt. Ja givetvis även egna fjädrar och dämpare. Men sen var det inte heller så mycket mer hokus.... Med detta bör vi då inse att en E30 M3 även om den givetvis var en mycket bra vägvagn, ändå inte kan ha varit som "natt och dag" jämfört med en standard 325i. På bana så skulle troligen en bra förare i en 325i åka jämt eller ifrån en hyfsad förare i en M3. Man skulle även med små medel få 325'an rätt likvärdig på bana förutom att det skulle vara svårare med den mer framtunga maskinen. Huruvida en gammal original E30 M3 skulle stå sig mot nyare bilar på bana låter jag vara osagt. Men många äldre bilar som man imponerades av då de var färska, ter sig idag ganska bleka mot nyare bilar som dessutom är med "vardagliga". Väldigt många bilar blir riktigt kapabla i väghållningen med små medel, både gamla och nyare. Så visst är en M3 E30 en gammal goding som är hyfsat kapabel än idag, men den leker inte längre med sina motståndare av nyare snitt. Utvecklingen har liksom gått framåt en hel del på 20 år. Men värd sin kultstatus det är den. Och vill man ha mer mos så kan man väl alltid peta dit en turbo eller nåt på ett sådant sätt att man kan återställa till original utan åverkan. Då kan det bli bra med sprutt. Lite chassiepyssel på det så är man "på banan" igen och kan bita ifrån ordentligt mot det mesta på fyra hjul. Jag gillar verkligen dessa gamla M3'or även om de bara är en anabolmarinerad vanlig 3-serie. Dr Tinnitus |
|
Grubbe |
M3an i inslaget hade absolut inte gått 32 000 mil, den var i ett alldeles fantastiskt skick och Tiff körde den så hårt som den klarade av. Naturligtvis kördes det snabbaste varvet med inriktning att pressa tiden maximalt och inte att showa infor kameran. Det fattar en 3-åring. Släpp tankarna på att den skulle vara speciellt snabb med dagens mått mätta, för det är den uppenbarligen inte. Hur mycket ni än skulle vilja. |
|
här är en intressant lista åxå med glada amatörer:) Länk |
|
|
Så enligt Tiff kör Skoda Fabia TDi RS ifrån de flesta BMW som har sämre prestanda än en M3 E30 (eller 328i/330i för att ta en lite mer modern modell) på bana... I sådant fall måste BMW ha misslyckats totalt. Jag måste köpa en Skoda... ;) Nä, jag skulle vara nöjd med min även om det stog Fiat Punto 1.0 på raden för tiden 57.03. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Dr Tinnitius, någon Dr inom området M3 E30 verkar du tyvärr inte vara när det gäller M3 E30.s uppbyggnad dock (no hard feelings...), då det är betydligt mer "hokus" som skiljer den från en std E30 än det nu nämner, och att ta upp alla skillnader i detta inlägg blir lite långt från ämnet som diskuteras. Att kalla M3 E30 för en "anabolmarinerad" 3-serie kan man ju alltid göra men mer rätt är att kalla M3 E36 och M3 E46 för detta, då M3 E30 till skillnad från dessa är en homologiseringsmodell och byggd från grunden för standardbilsracingens Grupp A, d.v.s. någon vanlig E30 med några små modifieringar är det inte. Att jämföra 325 mot M3 och diskutera förarskicklighetens avgörande blir lite vågat, jag menar, Tiff skulle nog köra bättre med Skodan än vad jag skulle göra med M3 CSL. Std 325 mot std M3 och samma förare är M3 snabbare helt enkelt. börjar vi väga in modifieringar är även M3.an möjlig att modifiera. Som kuriosa kan nämnas att M20 2,5L (~120kg) motorn endast faktiskt är 10 kg (dvs som ett bilbatteri...) tyngre än S14 (~110kg). Skoda Fabia RS 1,9 TDI med 131 hk, måhända heter den Skoda, men fakta talar för att den i rätt sammanhang säkert är en trevlig bekantskap; 131hk/4000rpm, 310Nm/1900rpm och med en tjänstevikt omkring dryga 1250 kg gör den säkert trevlig. Lägg därtill ASP, ESR (antispinn och antisladd) fräscha däck och en liten bana som tar dryga 50 sekunder att köra. Jag förstår att den med det vridet och utrustningen inte gör dåligt ifrån sig. Om sedan den jämförs med en sunkig M3.a med 160-165hk förstår man än bättre utfallet och hur man kan påstå att en sådan M3.a (fan vet om kanske kopplingen slirade också ...) är representativt för M3 E30 säger väl allt...för mig låter det som ett mycket oseriöst test. Med Skodans 9,6 sek till 100 km/h och 204 km/h i toppfart vore det roligt att se en jämförelse med M3 E30 på ex.vis Nürburgrings nordslinga... Så, för att hitta tillbaka till tråden z3mpower, mitt tips är fortfarande M3 E30 istället för Skoda Fabia RS 1,9 TDI, om du nu någonsin tvekat i valet efter allt som diskuterats ;-))) -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
"Om sedan den jämförs med en sunkig M3.a med 160-165hk förstår man än bättre utfallet och hur man kan påstå att en sådan M3.a (fan vet om kanske kopplingen slirade också ...) är representativt för M3 E30 säger väl allt..." Det låter som att du har information om den M3an som vi andra inte har. Berätta mer så kan vi jämföra på jämnare villkor. Flåklypa |
|
|
SL. Har heller inte påstått att jag är expert på BMW över huvud taget, och därmed inte på E30 M3 heller. Men berätta gärna det viktigaste skillnaderna mellan en M3-kaross och en vanlig 325-kaross samt skillnaderna i chassiet. Skit i dekaler inredning och kosmetika och inrikta dig bara på det som gör nåt för vägegenskaperna. Jag vet inte exakt, men jag har svårt att tro att det är så himla mycket mer väldigt viktiga saker än de jag nämnde, men rätta mig gärna om jag har fel. Jag kan ju nämna att jag har fram och bakvagn från M3 E30 på min tii 02'a så jag har skruvat med dessa bitar och noterat skillnaden i framvagnen som påverkar hjulvinklarna, att det sitter länkarmar upp i fjäderbenen fram för kränghämmaren, att styrväxeln är snabbare. Jag vet även att det fanns alu-bärarmar men att de inte blev så poppis då för de tålde inte lika mycket som de smidda i stål. Upplys mig gärma om allt det andra för jag vill gärna lära mig. Dr Tinnitus |
|
Grubbe |
SL, om du ser filmen så hör du att han säger att M3an är i ett alldeles ypperligt skick. Skoda Dieseln åker ungefär exakt samma tid. Det säger allt om M3ans chassie. :D |
|
Dr Tinnitus, för att svara enkelt på karossfrågan är det bara motorhuven som är samma på en "vanlig" e30 och M3e30. Börjar man titta lite närmare skiljer det faktiskt en hel del mellan denna M-modell och sina syskon. Kaross, motor, växellåda skiljer sig helt. Stötfångare, spoiler, vinge. En hel del chassimodifieringar. Inredning och instrumentering. (vet att Doktorn inte ville veta detta) Så nog skiljer det en hel del, betydligt mer än det vanligtvis gör mellan en M-modell och standardversionen. Testa bilen, kasta stoppuret, och upplev äkta körglädje. Körglädje är subjektivt och gillar man inte känslan att ratta M3e30 finns det betydligt bättre bilar för mindre pengar. Racerbilen: Länk |
|
|
BjörnB. Jo, jag vet att det skiljer en del i karossen, men jag var intresserad av exakt vad som skiljer och vad exat det gör för skillnad för bilens prestanda. Skillnader som i första hand ger kosmetiska skillnader skiter jag i princip i. Alltså, är det flyttade infästningspunkter för hjulupphängningarna som förändrar geometrin väsentligt? Är det olika plåtkvaliteter/tjocklekar någonstans som påverkar vikt/balans/vridstyvhet? Var? Finns det extra förstärkningar i karossen, och i så fall var och hur? Tunnare rutor för att spara vikt och ändra balansen? Chassiemodsen har jag väl redan berört de mest väsentliga? Givetvis bör väl fjäder-dämparsättning vara egen liksom kränghämmarna? Troligen hårdare gummibussningar med. Men sen då? Att bara huven är samma kan väl låta dramatiskt, men känns egentligen rätt logiskt. För det är ju inte så många lösa delar på karossen. Bakluckan är ju egen för att lira tillsammans med den utflyttade och omvinklade bakrutan för att ge den aerodynamik man eftersträvat. Men är det ett trix med själva luckan i sig eller är själva lucköppningen i karossen annorlunda med? Samma sak med dörrarna, är de annorlunda av någon specifik prestandaorsak, eller bara för att kosmetiskt passa mot de breddade skärmarna? Taket, är det samma eller ändrat, och i så fall varför? Är det samma vinkel på framrutan? Dr Tinnitus |
|
|
Bakrutan har annan vinkel, skulle gissa att det har med aerodynamiken tillsammans med vingen ska fungera på bra sätt. Taket så skiljer sig så till vida att c-stolparna lutar mer. Bredare skärmar är det mest uppenbara, att dörrarna är annorlunda antar jag har med att göra att de ska passa ihop med skärmarna på ett snyggt sätt. Bakluckan är i plast (sparar vikt) och skiljer sig ganska mycket förutom själva vingen. Titta på bilder hur den ansluter mot c-stoplen tex. Chassimodifieringar, förutom det du skriver skiljer sig även bärarmar och nav åt. Exakta skillnaden får någon mer insatt svara på men det har knappast med estestik att göra. Infästningspunkter för hjulupphängningen vet jag tyvärr inget om. Samma vinkel på vindrutan men rutan är limmad på M3, antar att det är för ökad vridstyvhet. På Sport Evon är sitter det tunnare rutor, tror det är bakre sidorutor och bakrutan. Bromsarna har vi inte varit inne på men här skiljer det sig också en del. Här har jag inte 100% koll på vad den egentliga skillnaden består i. Exakt vad varje förändring betyder är i vissa fall uppenbart medan det är svårare att direkt finna anledningen i andra. Men för mig är det totala resultet intressantast och skillnaden mot 325i är faktiskt ganska stor, bilarnas karaktär skiljer sig åt ganska markant. Då menar jag självklart inte 0-100 siffror. Racerbilen: Länk |
|
viobebe |
Men de är övervärderade enligt min mening, 80.000:- för en bil som ofta skall total renoveras. |
|
Det är ändå efterfrågan som styr priset. Det finns fler köpare än säljare då blir priset högt. Fredde BMWCS Nord #4699 Umeå Länk Länk |
|
|
Det är lätt att glömma bort hur snabbt man själv åldras och framför allt hur snabbt utvecklingen går framåt. Bmw e30 (och m3) är ju en nästan 20 år äldre grundkonstruktion än Skodan och egentligen borde inte resultatet vara förvånande. För att få lite perspektiv på hur gammal en M3 e30 egentligen är så är en jämförelse mellan den och en Skoda Fabia samma sak som att jämföra e30 med en "sportig" fyrsitsig bil från mitten av 60-talet. Följande bil ansågs väl vara en relativt sportig prestandabil för sin tid Länk och den är ca 20år äldre och 75hk starkare än denna Bmw 323 e30 med 150 hk. Hur många här inne gissar på att 60-tals bilen är snabbare än Bmwn på såväl bana som rakt fram? ;) Det är bara att inse att M3 e30 var och är en kultbil på sitt sätt men dess prestanda överträffar inte ens enklare familjebilars prestanda idag.. T4 -99 |
|
|
Oj, glömde länken Länk P.S Är det inte dags införa en edit-funktion på forumet...?? T4 -99 |
|
| alla ni som inte tror dom går ganska bra på en bana..ni skulle åka med en gång ...allt handlar inte om 0-100 osv..att kunna åka på 1.11 tider på knutstorp men standardbil iof nya stötdämpare & fjädrar & färska däck men annars original & en glad amatör bakom ratten e ganska ok om ni tittar på varvtider & jämför...& om Tiff nu skulle ratta runt där borde han väl kunna ta ett par sekunder till va?:) men det e kanske dåligt..hm | |
Grubbe |
Fredric, Skodas Diesel är ändå lika snabb. :) |
| Grubbe..det är mycket möjligt men det skulle jag själv vilja se & det vore väl toppen av Skoda isf:)..men att ha en M3E46 & inte åka ifrån en skoda på tex knutstorp måste väl vara värre;) | |
| z3mpower: Gå in på www.rejsa.nu & fråga, där finns det en del ägare till olika M3:or mm som kan ge dej lite mer svar & ev. få åka med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.