AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.676

E30 M3 prestanda?

Sida 2 av 6
Grubbe
Länk

Här är en fungerande länk till Fifth Gears test. Att säga att M3 E30 är snabb på något vis med dagens mått mätta.. Ja det är inget annat än ren och skär fantasi. Fabia RS har bara 131hk och kostar 150k ny. M3 E30 är snygg och har säkert en bra historia, men den är varken snabb rakt fram eller i kurvorna om man ser till vad den kostar.

Som jag ser det så betalar man bara för bilens historia (och kanske en viss del för bilens skärmbreddare).

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag hoppas att alla som skrivit ner mig och mina frågor inser att ni med det även skrivit ner och nedvärderat denna bil ordentligt.

Hur som helst så är jag fortfarande intresserad av en E30 M3 om jag hittar en i bra skick till en bra peng.

Vilken typ av trim är lämplig på dessa bilar, vad ger dem i effekt och vad kostar dem?

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
Att M3 E30 skulle vara slö är ett stort skämt..den åker fortfarande ifrån det mesta på banan...testet 5gear gör håller jag inte högt alls..som M3:an sladdar i böjarna så verkar det som om M3:an har någon lika gamla däck på som bilen är..så många varv jag kört på banor med M3 & sladda så gör den inte oavsätt..kolla bara superstage..1.26 var det va med en M3 E30 med original motor 195 hk nya stötdämpare/fjädrar & riktiga däck..
Grubbe
Fredric,

Du får ursäkta mig, men jag ger mer för ett test utfört av Tiff Nedell i Fifth Gear än av en okänd hobbyförare skriver på Sveriges största forum för självbekräftelse.

Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
Grubbe..förstår att du tänker så...allt som sänds på tv & som står i tidningar e ju sant..:)
Grubbe
Det mesta som skrivs om Bmws prestanda på detta forumet är dock inte sant.

Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
lite filmer med M3 E30 om någon vill se..

Länk

Länk

Länk
Grubbe
DET är en sak som är säkert.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ganska meningslöst att hela tiden titta på 0-100 tider för en bil som är gjord för bankörning - för E30 M3 är nog den sista produktionsbilen från BMW (om man bortser från lågseriebilar typ E46 M3GTR) där man prioriterade dessa egenskaper före allt annat...sedan får E36 M3GT-ägarna säga vad de vill!

E30 M3 är en bilhistorisk ikon som på sin tid piskade allt och alla på bana, och det under MÅNGA år... ;o)

Fasen också, suget efter en fin E30 M3 ökar bara ju mer man tänker på dem! :o))

Mv

BMW – Weltmarke aus München!
Den fina motortillverkaren Honda har med sin S2000 lyckats få till fina effekt/liter siffror, denna har också variabla ventiltider och lyft (Hondas s.k. VTEC). S14 motorn har inget sånt, men det hade varit intressant med VANOS teknik i den. S50, S52 m.fl. fick VANOS teknik som hjälp, och som sagt evolutionen slutade inte med S14.
S2000: 208Nm/7500rpm; 240hk/8300rpm (bränsle: 0,78-1,39l/mil)
S14: 230Nm/4600rpm; 215hk/6750rpm (bränsle: 0,62-1,24l/mil)
Bränsleförbr. som lite kuriosa men indikerar ett litet mått av motoroptimeringen (M3.an är dock ~150kg lättare vilket också har betydelse i detta fall). Huruvida Honda motorn är "vassare" eller inte vet jag inte, men den bör ha en lite annan karaktär än S14 spisen i varje fall som är något lågvarvigare, om nu den kan ses som lågvarvig...
Vevaxeln hos S14 är dimensionerad för max. 10000rpm. Vid tävlingsverksamheten inom Grupp A tog man ut 300-320hk/~8000rpm ur standardmotorn med hög tillförlitlighet som vi vet, därav en del av framgångarna. Som homologiseringsbil kostade man på hela bygget och givetvis det maskinella så att det skulle hålla även inom tävlingsverksamheten. Grupp A reglementet var mycket kostsamt för biltillverkarna då, och egentligen ville man inte bygga dyra homologiseringsmodeller som M3 E30, men man var tvungen om man skulle vara med och leka...

Har inte sett Tiffs körning och bil, men det låter mycket märkligt beteende hos en M3 E30 och håller helt med Fredric; vad vet man om konditionen på bilen som testas, kanske många hästar borta från det ursprungliga, kondition på chassi etc. Vad vet Tiff om bilen? Förmodligen inget.
Ett test av Tiff eller oräkneliga besök på banträffar och erfarenheter av M3 E30 gör min bedömning enkel.

z3mpower, utifrån dina tidigare frågeställningar anser jag nog att du hade en mer optimal bil förut Z3 M Coupe, därav mitt inlägg tidigare.
Tycker dock absolut att du ska köpa en M3 E30 om du uppskattar den för vad den är. I en M3 E30 tycker jag man förstår BMW.s signum "körglädje" bra, då M3 E30 levererar körupplevelsen på ett okonstlat sätt som man saknar i många modernare bilar (egen erfarenhet).
Ja, ja...jag är partisk i mina inlägg, men så gillar jag skarpt M3 E30 och försvarar den när det så finns skäl för det ;-)

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Grubbe
Lol, ni är ju bara för härliga grabbar. :)

Den är alltså lika snabb på banan som min kärrings Skoda Fabia diesel. Det tycker jag bevisar ungefär hur bra det hypade chassiet står sig mot dagens vardagsbilar.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
e30 M3 är ju historia... :)

//Ticco

www.ticco.com
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Man köper inte en M3e30 för 0-100 tiden som redan konstaterats.
Det är heller ingen vidare bra glidarbil, komforten är hygglig men inte mer.

Däremot tillhör den BMW´s absolut körgladaste bilar med mycket fin balans och samtidigt förutsägbar i sitt uppträdande. Med rätt man bakom ratten kan den faktiskt vara mycket snabb runt en kurvig bana framför allt med tanke på sin ålder.

Men visst får den vanligtvis stryk av tex M3e46 både rakt fram och på bana och kanske även skoda diesel (hemska tanke).

Helt klart en bil man köper på känsla, inte på siffror jämfört med dagens bilar, då hamnar man fel.

z3mpower, åk och provkör en M3e30. Slår du sedan till på en och sköter den får du säkert igen pengarna och kanske t.o.m lite mer vilket ofta är fallet med dessa bilar.

Racerbilen: Länk
Nu funkar länken (Länk igen, här är en snabbresume av listan:

Bil Tid (s)
------------------------------------
BMW M3 CSL 50.03
BMW M3 (E46) 52.08
BMW Z4 3.0i 53.03
Honda Civic Type R 54.29
Ford Fiesta ST 150 55.39
BMW M3 (E30) 56.91
Ford SportKa 57.00
Skodia Fabia TDi RS 57.03

Alla bilar körda av tävlingsförare (Tiff Needell) på bana. E30 M3 är på 43:e plats av 52, 0.12 sekunder (eller 0.2%) snabbare än Skoda Fabia diesel. Som sagt, köp gärna en E30 M3 men glöm det där med "sportbilsprestanda", det var rätt länge sedan.
Observera att testen gjordes med en 195 hk E30 M3, använd som bruksbil, Tiff uppskattade att motorn levererade runt 160-165 hk. En pedantskött 215 hk eller 238 hk med bra däck/fjädring skulle nog placera sig några snäpp högre i listan.
Grubbe
Jag tycker att listan talar sitt tydliga språk. Köper man en M3 E30 så köper man den bara för sin historias skulle (och möjligtvis dom feta skärmarna), för något under av prestanda... Det är den inte idag. Man kan ta i stort sett vilken familjebil som helst med det lite starkare motoralternativet och hänga med M3 E30 runt banan.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja vad säger ett test där man tar en splitter ny bil och jämför den med en sliten bruksbil som är 15 år gammal?

Nya stötdämpare/fjädring och fräscha däck på en bil som är frisk i motorn och du får ett helt annat resultat!

Att många familjebilar idag är snabba (jämfört med för tio år sedan) ett varv runt en bana är riktigt, men hur många varv pallar de innan bromsarna tar slut? ;o)

Mvh

Grubbe
Johan B, uppenbarligen har dom tillräckligt bra bromsar för att hänga på och spöa M3 E30 runt banan iallafall. :)

Nä att M3:an som de testade hade gått 32000mil orenoverad och var på rätt dåliga däck spelar ingen roll...alla går så fort/sakta för det säger Tiff Needle

Att de/vi som kör på bana ser vad de går för med väldigt små modifikationer spelar ingen roll heller. Det är bättre att de som bara kör på gata med stylade bilar ser på TV och bestämmer hur det är;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grubbe, hur många varv?

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.