AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.679

E30 M3 prestanda?

Sida 1 av 6
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Precis som rubriken antyder så undrar jag över prestandan på en E30 M3. jag är nämligen på jakt efter en då jag är ute efter en lite billigare busbil.
Jag har provkört en (Köhler trimmad och allt) men var inte det minsta imponerad! (OK skicket på denna bil var långt ifrån det bästa).
Att dessa bilar är mycket kompetenta runt en bana har jag förstått, men hur är de på gatan?
Nu är jag ingen ren street racer, men visst har jag svårt att låta bli vid rödljusena eller när tillfälle ges att visa vart skåpet står. Och det var ju inga problem med min gamla Z3 M Coupe (som nu är såld), men kommer jag att bli ifrån åkt av allt från Japan, Sverige och syd Europa om jag köper en E30 M3? Eller kommer jag även i fortsättningen att kunna hävda mig?
Personligen tycker jag att bilen är snygg och jag kommer även att besöka lite banträffar framöver så vissa kriterier klarar den ju, men jag vill även kunna använda bilen till vardags utan att skämmas, går det?

Vad har den för tider på 0-100km/h
Vilka bilar ska man inte raca mot?
Eller om det blir färre vilka ska låta bli att racea mot en E30 M3?

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
au
362
audidriver
540iAT -97
Om du ska ha en rödljusracer så tror jag du ska titta efter nåt annat. om du däremot är bmw-entusiast och har bra smak ska du ha en m3 E30. Man får tänka på bilens ålder och när den kom så tog den nog det mesta vare sig det var 0-50 vid rödljusen eller på bana.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Jag har också åkt med i en Köhlertrimmad M3, med 2,5 L motor....och jag var väldigt imponerad...detta var visserligen på bana, så jag vet inte riktigt hur den står sig vid rödljus....

Du skriver "på jakt efter en billigare busbil"....

Idag har ju M3 E30:n blivit så dyr att du får en fin M3 E36 3,2 -96 för samma pengar....och där har du ju en bil som drar det mesta vid ett rödljus, men även är kul att köra på bana.....jagar själv en sådan.....=)
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Till o börja med så är ju ingen M3 E30 billig i inköp. Dom börjar ju kosta närmare 100000:- nu för ett fint ex.

Tiden 0-100km/h går på ca 6,9sek så de är ju ingen direkt racer vid rödljusen men skulle de börja svänga lite så plockar man de mesta. Är ju en otrolig väghållning på dessa gammla bilar.

///Micke
M5:an Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
M3 e30 går identiskt med BMW 328:a. Med andra ord så får du problem med de flesta nyare gti bilar som CTR, 206RC, Golf Gti, med flera...

Du kommer naturligtvis att kunna hävda dig så länge du väljer rätt motståndare ;)
Grubbe
Om du värderar rödljusrace så kan du kika vidare. Där ger M3 E30 kanske sämst valuta för pengarna.

Grubbe
Faktum är att nästan ingen Bmw gör sig något vidare vid rödljusen i dagsläget.

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Jaså...!?

Jag tycker att M3:orna gör sig rätt bra, bla. tack vare bakhjulsdriften och det fina fästet vid start...kan stå ett hostande turbomonster med 500 HK bredvid, men med framhjulsdrift är det inte så lätt att komma iväg....
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Jag vet inte om någon av er har sett motorprogrammet 5th gear?
Om inte annat så kolla in detta: M3 E30 vs Lancia Delta Integrale.
Länk

M3:an må ha varit snabb när det begav sig och hade fantastiska vägegenskaper men det är en låååång tid sedan.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Jag kanske bör tillägga att M3 E30 är en av mina absoluta favoriter. Men att köpa den för att köra rödljusrace och tro att man hänger av allt och alla på bana är i mitt tycke helt fel anledning till att köpa en sådan skönhet.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
A_Persson: det roliga att Integrale vann :)

Min gamla pärla: Länk
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
På bana ska M3:an vara...& det är inte många bilar som kör ifrån den kan jag intyga..jag själv har aldrig blivit omkörd av vare sig E36 el e46:ans M3:a på dom svenska banorna..1.11 på "gamla" knutstorp & 1.55 på Anderstorps långa med standard motor fast med nya stötdämpare & fjädrar..

Grubbe
Bistec,

Om du ser till vad en M3a kostar idag (typ från 70k och framåt), så har du t.ex en lätt trimmad Cossie eller Evo 1a som i stort sett åker elvor på strippen med 200+ i slutfart. Det är en rödljusracer, alla Bmws produktionsbilar framstår som sniglar vid jämförelse.

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
b97_knl: Jag tycker det roliga var att Tiff kunde köra runt samma bana snabbare med en Mitsubishi Colt CZT än M3:an och Lancian ;)
viobebe
0-100 som BMW anger för M3 E30 6.9 sec är totalt i överkant, Teknikens Värld anger 6.9 för Sport Evon, de flesta tidningar fick tider för 195 hk versionen runt ca 7.9 sec, jag har själv haft en 87:a och kompisens 325i-88 hängde på utan problem, för ca 10 år sedan köpte jag en sprillans Golf GTI 16V då drog jag mot kompisens M3 E30 Cab 1991 med 215 hk, och det var jämnt upp till 100, så du lär bli besviken när du blir en "loser" vid rödljusen.

M3 E30 är en entusiastbil som skall njutas på bana, för det var där allt började!!!!!!
z3mpower betänk att M3 E30 egentligen är mer än 20 år gammal! Utvecklingsarbetet med M3 E30 började redan 1983. I dagsläget ska man nog inte se en M3 E30 annat än en bil främst för entusiasten som är medveten och uppskattar dess historia, sanna BMW körglädje och lämplighet när det svänger. Gör du det?
Den gjorde Nürburgrings nordslinga på 9 min 15 sek (215hk varianten i std utförande) imponerade då men betänk att t.ex. M3 CSL göra samma sträcka på 7 min 50 sek, så med M3 E30 lär du inte vinna "Master driver" hur lätt som helst.
Det snackas mycket om prestanda, men man måste se bilen från dess rätta vinkel, dvs att den primärt utvecklades för att bli en vinnare inom standardbilsracingen. Inte att vara snabbaste GT vagn eller att vara snabbast rakt fram. Så du kommer att bli frånåkt och och du kommer att skämmas!
Tittar man på bilens olika tekniska lösningar i standardutförandet förstår man att den blev en vinnare , titta bl.a. på effekten/motorvolym...215hk/2,3L och 238hk/2,5L (Sport Evo) och hitta en modern bil med samma effektuttag UTAN överladdning!
Än idag är M3 E30 den mest vinstrika bilen inom standardbilsracingen.

Hur en standard 170hk 325.a från samma tid skulle vara snabbare än en M3 förstår jag dock inte (skulle BMW själva accepterat detta? TV nr. 23/89 testar 325i, 8,3 sek till 100km/h), tror det mer handlar vem som sitter bakom ratten. Min erfarenhet (325IM-89) säger att M3.an är överlägsen 325.an i allt, utom komfort.

z3mpower, det vore synd om en M3 E30 skulle hamna hos dig, med tanke på de frågeställningar du har! Du skulle bli mycket besviken på en M3 E30. Tyvärr är det många som går i den villfarelsen att det är en mycket snabb bil med dagens mått mätt, men så är det inte. Den är snabb och snabbare än många "standardbilar" inklusive olika GTI bilar av olika slag. BMW fortsatte dock med M bilar efter M3 E30 och självklart är dessa mer effektstinna och snabbare i många avseenden, konstigt hade väl varit annars.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
-A
116
-AL-
Z3M Coupe x2
E53 3.0
E36 cab mint
V70 2.5T
- SL -

Ditt inlägg var ett av de bästa jag läst på länge!
Precis som alla andra säger så är M3 E30 ingen rödljusracer utan en perfekt banbil och entusiantbil.

Min M3 (nu såld)
Länk

BMW CS Nord #6028
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
"Tittar man på bilens olika tekniska lösningar i standardutförandet förstår man att den blev en vinnare , titta bl.a. på effekten/motorvolym...215hk/2,3L och 238hk/2,5L (Sport Evo) och hitta en modern bil med samma effektuttag UTAN överladdning!"

Tja, duger Honda S2000 med 240 Hk ur 2,0 liter....? Den är bra mycket vassare i maskin än den gamla M3'an. Utan att för den skull frånta E30 M3 dess kultstatus.

Dr Tinnitus
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena
Dessa svar var mycket givande för mig:
1. I avseendet rödljusracer så har den tydligen inte så mycket att hämta i dag.
2. Inte verkar den vara någon given vinnare på bana heller (förlora mot Mitsu CZT! och marginelt snabbare än Street Ka!)
3. Inte verkar man heller välkommen att köpa en om man inte är 100% entusiast och enbart uppskattar att köra på bana, vilken vänskap inom BMW entusiasterna!
4. Jag vet att E36 M3 betingar ungefär samma pris som E30, men jag tycker E36:an saknar soul och är för mycket mängdvara, det finns för många av den eller som ser ut som dem. Att de säkert är roliga att köra betvivlar jag inte, jag har ju ägt en E36/8 (Z3 M Coupe, för icke BMW entusiaster) så nog
känner jag till den underbara motorn.
5. Förresten så har E36 M3 (inkl Z3M) mer än 100hk/liter slagvolym (S50 motorn).

Jag har alltid gillat E30 M3:an och dess former. Kanske köper jag en för utseendet och det historiska arvet och provar på dess körglädje. Så får man väl se sedan hur länge jag behåller den. JAg är en pedant när det kommer till mina bilar så den lär inte falla i värde av mitt ägande.

Men jag kan lugnt försäkra er alla om att jag är BMW entusiast långt ut i fingerspetsarna, jag innehar även förarlicens så jag ska nog smiska en ev E30 M3 på banan framöver. Dock hade jag hoppats på att kunna använda bilen lite mer utanför banan också. Inte vill jag heller sticka under stolen att jag gillar lite små race vid rödljusen, tyvärr så var denna bil inget bra val för det ändamålet och det får väl tas med i beräkningen inför ett köp.

Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Som sagt, titta på testen i 5th Gear. En E30 M3 ligger idag på samma prestandanivå som en Skoda Fabia Diesel runt bana, och det gäller även om en mycket skicklig förare sitter bakom ratten (Tiff Needell). Denna länk fungerar inte för tillfället, men när de fått sin webbserver att fungera kan ni kolla själva: Länk

Om jag skulle vilja ha en (användbar) rödljusracer så skulle jag titta på en turbomatad japsare med fyrhjulsdrift, t ex en Impreza WRX eller en Lancer Evo. En E30 M3 skulle jag köpa för att glida runt med i finväder och insupa atmosfären, inte att smiska 0-100 med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.