AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.504

Stört omöjligt med Tändstift...!

ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Har försökt byta T-stift idag,rent o fint runt dem men omöjliga att lossa!!!
Spärrhake 16mm-hylsa,men tordes inte ta i....! tips?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
se till att använda sexkanthylsa så törs du dra, du har väl inte så mycket alternativ antingen byta eller inte....

Mvh Andreas

bo
105
bobbyboy
BMW 528ia 1996
Har inte testat det själv, men det kanske hjälper om motorn är riktigt varm när du skruvar ur dom...?

Jo då nog törs du .. fick ta i ganska så bra på min 530 då jag bytte, satt rätt bra men till slut så var dom bytta.

Men se till att ha riktiga verktyg
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
På min satt de också stenhårt. Var tvungen att ta ett långt rör som hävarm för att få loss några av stiften. Ta i för kung och fosterland så fixar det sig nog :)
Paap Reeder
... hm!
Ser man till den "gördel" strax "nedanför" 6-kanten som skall överföra vridet från nyckeln så är den inte särskilt tuff ... d v s att dra av ett stift är mycket enkelt.
Stift skall dras med ca 15 Nm och inte tål dom då inte så mycket mer "åt andra hållet" ... 30-45 kanske. Vet inte men jag skulle nog försöka hitta andra sätt innan jag skulle dra på med uppåt 40 Nm.

MVH /// Paap R
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Vinter bilen jag har 535an tappade jag ett stift ;) killen som hade bytt föra mig hade nog inte dragit så hårt!!! men den gick på alla 6 hela tiden tills den hoppar ur!
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har dock läst att man bör lossa stift från kall motor just för att undvika att de ska kärva vid urskruvning. Bara något jag läst - vet ej hur det ligger till i verkligheten.

Då de verkar sitta hårt så ska man nog fundera på om man har tid/råd/lämplig tidpunkt/etc att Mr Murphy kommer och hälsar på. Man ska kanske ta i beräkning att tändtsiftet kan gå av eller att gängan kan skadas/gå sönder helt - då kommer man inte så långt och kan ta några dagar att fixa. Är det ok att man inte kan använda bilen på tex några dagar så är det ok - men ska man iväg på den där långa välplanerade semesterresan med bilen 4 timmar senare vet jag inte om jag skulle gått vidare :-)

Stötte själv på problem med ett tändstift - vid en lämplig tidpunkt dock - det blev total gängpaj på femte cylindern.

Så här Länk såg det utskruvade tändstiftet ut. Jodå - det gick trögt från första början och det hjälpte inte vad man än gjorde. Om det berodde på verkstaden som bytte sist, fel av mig eller helt andra faktorer vill jag vara osagt - gängpaj blev det iallafall.
bo
38
bosset
523i Touring -99
Jag försökte med en T-nyckel som är ledad åt båda hållen och lyckades då endast att ta 3 av stiften. 1-3-6 satt som berget. ( var rädd att dra sönder nyckeln)
Gick och köpte en riktig tädstiftshylsa 1/2" satte den på en förlängare med spärrhandtag.
Körde motorn varm och lät den kallna så jag kunde ta i grejorna utan att bränna mig.
Därefter var det lätt som en plätt att lossa de stiften som satt fast utan gängpaj.
mi
25
mikhal
525i-95
Vet inte om det är aluminiumtopp på din bil.....isåfall se till att motorn är kall då du lossar stiften, annars är det stor risk att gängorna sitter kvar på stiftet då du får ut det!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Paap: (och för andra intresserade)

Åtdragningsmoment för tändstift är som följer:

30-33Nm på 540 e34
30Nm på 540 e39
20-30Nm på din 750 och
24-28Nm på våra kära M535:or

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Paap Reeder
... jäklar Dredd! ... du har helt rätt ... jag mindes fel av en omfattande korrespondens med Bosch för nått år sedan ang deras 1:a serie platinastift.
Låg litet fel på NM- skalan.

MVH /// Paap R
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Paap: Det skiljer säkert från olika leverantörer av stift. Dom värdena som jag angav är vad BMW anger.

Momentnyckeln är min bästa vän, drar allt till angivet moment :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
bmw-slangen: Du tror inte ditt gängpaj uppstod när stiftet drogs i? Monterat snett och kanske draget med maskin torde vara en troligare orsak än att pajet skulle uppstå när man tar bort stiftet.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
villarosa: Jo, utgår från att något vid monteringen blev fel. Har mycket svårt att se hur en sådan skada skulle kunna uppstå annars. Lärdomen av den historian torde isåfall vara att bakom varje tändstift kan en överraskning vänta :-) (i mitt fall ett tändstift felmonterat av en verkstad som gjorde ett simpelt tändstiftbyte till något mycket större)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.