AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.809

Varför saknas 'inspektion I' i serviceboken på en e46 330i?

ma
27
magohl
330d F31
Hej, är intresserad av en e46 330i touring 2001/09 som gått 8100mil, den är importerad för 8 måndaer sedan och är aldrig servad i Sverige. Mätarställning kontrollerad mha. ljusmodultest hos bmw.

Servicehistorik:
----------------------
09 NOV 2001, 330i, Leverans
18 OKT 2002, 21521km, oljebyte+mikrofilter
04 FEB 2004, 42000km, oljebyte+mikrofilter+bromsvätska
12 APR 2005, 63705km, oljeservice+mikrofilter
----------------------

Min fråga gäller serviceboken som ej visar att någon inspektion I är utförd. Är detta normalt eller något som jag bör oroa mig för?

//MAGNUS
Det borde gjorts en insp1 runt 5000 mil.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Boken är med all sannolikhet förfalskad och mätaren skruvad av någon som inte vet bättre. Är min Gissning (Bmws avläsning är bara värt pappret som det står på= lika med 0.
Teoretisk sett har bilen dragit väldigt mycket bensin om den servats efter serviceindikatorn som räknar bränsleåtgång inte km.
I Tyskland så bör bilen rullat betydligt mera än 20.000 km mellan servicarna närmare 30.000 om bilen inte enbart körs på "fullgas" eller enbart i stan med en bränsleförbrukning över 1,16 på en 330.
Tyskarna är noga med sina bilar och skulle knappast missa en Inspektion.
Min 540-01 rullade 27.000 mellan service, inspektion som exempel.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Försök verifiera stämpel 3, dvs den servicen vid 42 000. Det bör vara en Insp 1 där, kanske är det felstämplat i boken? Om bilen är servad hos auktverkstad bör de kunna se vad som är gjort där.
ma
27
magohl
330d F31
Tack för svaren! Jo, visst verkar det lite konstigt. Varför skulle någon med en bil i den prisklassen snåla in på inspektion I och bara göra ett oljebyte... Felskrivning är enda legitima skälet som jag ser det.

Bmw-verkstaden här hemma verkar tro stenhårt på ljusmodultestet men jag kanske borde lägga mindre vikt vid det trots allt.

Följer ditt råd acey och vänder mig direkt till serviceverkstaden som är en stor aukt. bmw-verskstad på måndag och hör vad de har för anteckningar kring servicen.

Andra tips på hur man kan verifiera historiken emottages gärna!

//MAGNUS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du "köper" ett garantiutdrag av BMW för typ 500 kr och har du tur så kan den varit inne på nån garantiåtgärd och då finns det nått datum med mätarställning att jämnföra med.
Vissa verkstäder har även kunskapen om att komma åt alla servicetillfällen i databasen.
Som Acey säger ring till verkstaden i Tyskland som står stämplad i boken be dom kolla om bilen varit där, och vilka miltal som noterats vid servicetillfällen.
Via besiktningen kan du kanske få en kopia av det Tyska regbeviset där tidigare ägare står, så du kan även ringa till.
Om BMW i din hemstad tror på ljusmodultestet så är dom som strutsen och stoppat huvudet i sanden och stängt ute omvärlden.
När proffsskruvarna är i farten så syns det ingenstans i bilens datorer eller moduler, problemet är också att mycket mil på kort tid märks inte på en välskött och nyrekondad BMW utseendemässigt, enbart oväntade reperationer som dyker upp i "förtid" att backa en välskött BMW 15000 mil är inga problem alls utseendemässigt.
Dessutom säljs det mätarskruvarutrustnig på blocket dagligen.
Köp inte bilen utan 100% säkerhet att servicestämplarna är OK som du säger är felstämpling enda giltiga orsaken, men det är också servad vid helt fel miltal/kontra bränsleåtgång, min 540 är knappast snålare än en 330 och den rullar 500-700 mil längre på samma bränslemängd enligt min äkta servicebok. 8000 mil är väldigt lite på en tysk -01 inte lätt att hitta en sådan bil , importera och sälja i Sverige med någon förtjänst om man inte manipulerar den eller köper 15-20 bilar åt gången.
Jämnför vad motsvarande bil kostar i tyskland.

///MVH Hasso
Länk
Jag har faktiskt ganska likartat serviceintervall på min 330i -01 som det som nämns ovan, runt 2000 mil mellan servicetillfällena, give or take. Jag har kopia på varje servicefaktura från BMW på den lilla ort i sydtyskland där bilen rullat. Man kan dock inte, i likhet med alla andra bilar man inte ägt själv sedan den var ny, utesluta att den är skruvad ändå, men inget tyder på det i alla fall.

Annars håller jag med om att det kan vara idé att kolla att serviceverkstaden vill kännas vid noteringarna i boken. Jag är en smula skeptisk till att någon kan finna det lönsamt att släpa hem en så relativt lågmilad 330 för att sälja med vinst. En sådan bil är inte särskilt billig i Tyskland.

Mvh
/Janne
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har bilen rullat backe upp o ned så kan självklart serviceintervallen bli kortare, en bekant på Maderia kom bara 8500-9000 mil med en 320D innan det var dags för Inspektion 2 som normalt landar runt 10.000 mil om man räknar 1 liter milen men Madeira är ju lite extremt, och BMW ska förbruka 2500 liter bränsle mellan service normalt innan serviceindkatorn är helt släckt, men självklart finns det undantag på den regeln kontra mil också beroende på körstil och belastning.

///MVH Hasso
Länk
Som jämförelse så kommer inte jag under 1,3 liter mil blandad körning med min 330. Så servicetillfällena kontra milen behöver inte betyda nånting
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man kan ju inte heller veta om den är inlämnad på service exakt när bilen anger att det är dags för service.

Min egen 530iAT har i alla fall något längre intervaller än magohls 330. Den 3:e servicen skedde vid 6700 mil och Insp 2 lär hamna strax under 9000 mil. Sista lampan har lyst ett tag och den har nu rullat 8770 mil.

___
//Ulf
Är det där med 2500 liter bränsle mellan servicetillfällena verkligen något som gäller alla modeller? I så fall skulle väl en M5:a komma typ 1500 mil och en 318d kanske 4000 mellan servicarna. Jag vet inte, men tycker att man borde utgå från en viss modells förväntade normalförbrukning när man sätter hur snabbt det skall ticka mot nästa service. Verkar lite osofistikerat annars. Bara en tanke.

Mvh
/Janne
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Magohl

Det finns inget misstänksamt i det du skriver, servicen vid 42000 är Insp 1.
Dem gör inget spec på bilen( om det inte finns nåt fel) förutom det som är utfört på din bil.
Gjorde insp 1 på min bil för två veckor sedan på BMW.
Du har inget att vara orolig för,

Hasso: Min vän du verkar vara alldeles för misstänksam.

Enbart stilrent!!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mocke: Är inte Inspektionsrutan ifylld korrekt och vid rätt tillfälle hur ska du då veta att den är gjord ?? Microfilter bytes vid behov oavsett åtgärd bromsvätska efter serviceindikatorn utanför serviceintervallen.
Misstänksam, visst möjligt, men har man genomskådat förfalskade serviceböcker tidigare pga att de inte har hundra koll på hur intervallerna faller in och vad intervallen räknar efter.
De flesta serviceböcker jag sett så är Inspektion 1 iförd av BMW enbart ihop med extra åtgärder såsom bromsvätska o microfilter, dock inte Inspektion kombinerat med oljeservice vid samma servicetillfälle , men det kan kanske variera på BMW verkstaden/person också och visst kan det blir fel, men däremot så har jag sett kombinationen gjord i förfalskade böcker och av utomstående verkstäder som inte vet hur boken ska fyllas i korrekt.
Tyvärr rullar det in alldeles för mycket junk för att minsta fel gör att man inte törs göra annat än dubbelkolla allt.
Men visst kan det vara "tryckfelsnisse" som varit framme och sluntit med pennan det får man ju hoppas.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan det vara denna tex så ser bilen helt OK ut. finns ju inte så många att välja på med det miltalet.
Länk
För övrigt så säger främre skylthållaren att den kommer från samma BMW firma som min 540.

///MVH Hasso
Länk
ma
27
magohl
330d F31
Kontaktar de som gjort servicen nu i veckan och får förhoppningsvis bekräftat stämplarna samt ev. förklaring på varför rutan inte är ifylld. I tillägg ber jag verkstaden i Sverige se om det är gjort någon garantireparation på bilen.

Tackar för alla upplysningar, känns bra att veta att man kan få tips & hjälp här!

//MAGNUS
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ser helt ok ut på bilderna dock är det ingen M-ratt i bilen vilket påstås i annonsen.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.