AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
628

520i stannade under färd?

go
2
golotus
Nissan King Cab
Ford Mondeo TDI
Nån som har ideer om vad som kan ha hänt?
har nyligen köpt en bmw 520i-90 m M20B20, har vart helnöjd med bilen, den är hyfsat välvårdad, dock med lite tickljud men inte så farligt att det var dags för akut åtgärd!
Nu till problemet:

Jag låg på E4:an o tog upp bilen i ca 190-200 km/h en kort sträcka, när jag låg i den farten med ca 5000 rpm så började den tappa varv samt gick inte på alla cylindrar...lät det som!
lyckades tvångsköra bilen ca 2 km till en avfast, men där gick inte bilen igång igen!

under huven såg vi direkt att slangen till vevhusventilationen spruckit o skvätt olja, men den orsakade ju inte detta fel...så vi bogserade bilen till garaget!

funderade lite, tänkte om vipparm/armar gått av...kollade oljan o det saknades lite men det var inte torrt!

demonterade ventilkåpan men där såg allt ok ut, kollade oljetryck=OK, motorn går runt på startern men inte en suck, han hostade till EN gång med startgas men inte mer.

Sedan upptäckte jag att precis allt, insug, spjällhus, slangar mm var indränkta i olja, det hade ej runnit ner till LMM.

är ju ny på bmw så jag undrar om det finns nåt som kan vara lite relaterat till just denna modell!

har som sagt kollat oljetryck, fördelarlock/rotor, bränslepump går (dock ej kollat trycket), vipparmar.

tyckte även motorn gick runt lite för lätt när jag vred om nyckeln.

Har nån nån ide om vad det kan vara...Toppackning?

sen undrar jag om det skall vara öppet där vevhusvent.slangen går in i spjällhuset, el om det skall sitta nån plugg el nåt där!?

tacksam för svar!

go
2
golotus
Nissan King Cab
Ford Mondeo TDI
felet lokaliserat...6:ans kolv smält!

Man lär så länge man lever!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.